Zembla II (24/01/'13)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 feb 2013, 11:06

jossmits schreef:Jaap,
Ik geloof nooit zo in samenzweringstheorien. Ik zie ook niet wat kan de reden zijn van die beleidsmakers om die geruchten de wereld in te sturen.

Jos
Jos

Ik wel , maar Ik laat mij ook verder hier niet over uit .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Berend » vr 08 feb 2013, 23:52

Jaap v.Popering schreef:Zou jij zo vriendelijk willen zijn om hier onder te plaatsen waar jij vandaan haalt dat dit kankerverwekkend zou zijn .??????
Citaten uit fact sheet van E.P.A (United States Environmental Protection Agency) "Amitraz Pesticide Reregistration"
http://www.epa.gov/oppsrrd1/REDs/factsh ... 34fact.pdf
Amitraz was registered as a technical grade pesticide in 1975. EP A
received an application for registration of an end-use product for apples and
pears in 1976. Before a registration decision was made, however, in 1977,
the pesticide went into Special Review (then called Rebuttable Presumption
Against Registration or RP AR) because it met the risk criteria for cancer
effects--it was shown to cause cancerous tumors in mouse lymph systems
Handlers using amitraz to treat pear orchards, cotton fields, and
livestock on a long-term basis may be at risk for carcinogenic effects. Pear
use is associated with the highest cancer risk, followed by cotton use, and
finally , livestock use.

Ik ben benieuwd wat ze in China gebruiken voor de peren...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 feb 2013, 11:04

Je behoort natuurlijk wel te weten dat voor elk product of gewas een aparte toelating vereist is . Aangezien dat in Honing geen residuen hiervan aangetroffen worden , kan dit ook niet kankerverwekkend zijn .
Ook ik zal enkele gedeelten citeren uit het door jou aangehaalde Amerikaanse rapport R.E.D.FACTS .

Tolerances or maximum residue limits are established for residues of
amitraz in or on apples, pears, cotton seed, honey and comb, eggs, milk,
and the meat, fat, and meat byproducts of cattle, hogs, horses, and poultry.
These tolerances have been reassessed and most were found to be adequate.
The 3.0 ppm tolerance for pears is being lowered to 2.0 ppm. Tolerances of
0.0 ppm for amitraz residues in apples and in horse fat, meat, and meat



Regulatory
Conclusion
The use of currently registered products containing amitraz in
accordance with approved labeling will not pose unreasonable risks or
adverse effects to humans or the environment. Therefore, all uses of these
products are eligible for reregistration.


Jaap v P

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door agastache » za 09 feb 2013, 21:33

Jaap,
in de slotzin van de conclusion zou ik zo graag gezien hebben dat het woord "unreasonable" was weggelaten,wie stelt vast wat unreasonable is, als bv 1 op de 1000 mensen door amitraz in honing kanker krijgt is dat dan nog reasonable? als 50 procent van de (wilde)bijenpopulatie verdwijnt is dat dan nog reasonable ? Jammer dat ze dat woord niet durven weglaten
groeten
meindert

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » zo 10 feb 2013, 08:26

Meindert ,
Jij woont net als ik in de dordogne. In ons departement kun je dit jaar, evenals de agfelopen jaren, via de GDSA24 de in frankrijk toegelaten middelen Apivar en Apiguard krijgen. Ik neem uit jouw reactie aan dat jij Apiguard gebruikt. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Overigens is het onjuist wat je stelt met betrekking tot de opname van Amitraz in honing. Uit frans onderzoek, waar Jaap hierboven ook al eens heeft verwezen , blijkt dat amitraz niet door honing wordt opgenomen, wel door was, maar dat ze zeer snel afbreekt en dus na enkele dagen ook daar niet meer te vinden is. Dat is een groot verschil met de werkzame stof in apistan, dat ook niet door honing wordt opgenomen en wel in was. Maar niet snel afbreekt waardoor ze uiteindelijk via wasdeeltjes in de honing wel in de honing te traceren is. Dit is ook de belangrijkste reden dat varroa resistent wordt tegen Apistan. En dat is de reden dat GDSA24 geen apistan aanbiedt.

Jos

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door agastache » zo 10 feb 2013, 11:09

Jos,

ik gebruik helemaal niets van deze ellende, ik prefereer af en toe een volk te verliezen aan de varroa
dan het risico te lopen residuen van Bayer en consorten in mijn honing of was te krijgen. Bovendien als iedereen maar blijft bestrijden wanneer zullen onze bijen dan ooit evolueren en ooit met de varroa samen kunnen leven zoals in Brazilie of Azie.
groeten
meindert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Oude Essink » zo 10 feb 2013, 11:26

In de rubriek Algemeen onder het item "landbouwgif" plaatste ik een vertaling van de samenvatting van een lezing van een pure wetenschapper over zijn onderzoek naar neonicotinoiden op een gerenommeerd instituut van de Göthe-universiteit in Frankfurt. Ooit werkten ook Von Frisch en Ruttner op dat instituut. Ik woonde zijn lezing bij op de Apisticus Tage in Münster.

Hersenonderzoek bij honingbijen; de werking van Insecticiden.
Misschien kan de samenvatting een inzicht geven waarom het gaat.De samenvatting is van de professor zelf, die uiteraard met lichtbeelden en statistieken een boeiende toelichting gaf: Prof Grünewald (Biowetenschappen Götheuniv. Fr.f. am Main) ; Ik vertaalde voor jullie uit het Duits.

Bijen komen onherroepelijk tijdens haar foerageervluchten in aanraking met plantbeschermingsmiddelen. Veel insecticiden, die in de landbouw en in parken en particuliere tuinen worden gebruikt, kunnen de bijen beschadigen. Maar hoe groot zijn de gevaren voor onze bijenvolken? Hoe werken die insecticiden in op het organisme van de bijen? Talrijke onderzoeken geven een verwarrende verscheidenheid aan antwoorden en de resultaten spreken elkaar tegen . Ik bied u de wetenschappelijke uitgangspunten van deze problematiek.
Wat zijn insecticiden chemisch gezien? Veel insecticiden zijn chemische afstammelingen van natuurlijke plantenstoffen. De planten beschermen zich met deze stoffen tegen vraat door rupsen, kevers of runderen Een van de bekendste afweerstoffen waarover de plant kan beschikken is de nicotine van de tabaksplant. Het is een zeer sterk zenuwgif , dat slechts weinig dieren verdragen. Uit deze natuurstof ontwikkelen scheikundigen een nieuw soort stoffen, de neonicotinoiden, die heden ten dage wereldwijd in de landbouw worden ingezet ter bestrijding van schadelijke insecten. Evenals de meeste insecticiden werken deze neonicotinoiden op het zenuwstelsel van deze insecten. Zij blokkeren de verbindingen tussen de zenuwcellen en verhinderen aldus de overdracht van informatie naar de hersenen van het insect. Zo kun je ook in de hersenen van bijen de werking van deze neonicotinoiden waarnemen. In onze laboratoria onderzoeken wij de moleculaire invloed van thiaclopride, imidaclopride en clothianidine . Deze neonicotinoiden hebben alle een negatieve invloed op de functie van de zogenaamde nicotinereceptoren van de bijen en op die manier kunnen zij gedragsveranderingen veroorzaken. Deze gedragsveranderingen zijn pas na het toedienen van overdoses waarneembaar: de hoeveelheid stof moet minstens het 10-voudige van de normale dosis overschrijden.
Een van de invloeden van neonicotinoiden is het verzwakken van de verzamelacties van bijen. Bij gedragsexperimenten blijkt een nadelige invloed op te treden op het oriëntatievermogen van de haalbijen en na een uitgebreide haal-vlucht keren vele, na de toegediende insecticidenopname, verzwakt naar het volk terug. Bovendien worden bijen na toediening van clothianidine hyperactief en kunnen zij zich minutenlang niet meer gecoördineerd bewegen.
Deze invloeden op het gedrag van afzonderlijke bijen worden door verscheidene onderzoekers van meerdere instituten bevestigd. Het wekt evenwel verbazing dat deze effecten niet tot beschadigingen van het bijenvolk als geheel leiden. Wij hebben maandenlang volken uitsluitend met voedersiroop, waarin thiaclopride was opgenomen, gevoerd; de volken ontwikkelden zich precies zo goed als de controlevolken, die de siroop zonder deze stoffen kregen toegediend. Wij moeten in de toekomst nog onderzoeken hoe het gedrag van afzonderlijke bijen invloed heeft op het gedrag van het volk zelf.
Residuen van neonicotinoiden zijn eveneens in de honing aanwezig, zij het in zeer geringe mate. Wij kunnen daar niet omheen omdat onze bijenvolken massale drachten nodig hebben. In de meeste gevallen wegen de voordelen van een rijke oogst van nectar en pollen voor de bijen op tegen de mogelijke risico’s, die neonicotinoiden met zich meebrengen.

In de discussie na afloop van de boeiende lezing laat het zich raden, dat de professor zich niet liet verleiden tot een uitspraak over het al of niet moeten verbieden van de gewraakte neonicotinoiden; dit is een zaak van de politiek die een afweging moet maken.
Hij maakte wel duidelijk, dat het toedienen aan zaden of jonge planten minder belastend is dan het besproeien van volwassen planten. In het laatste geval is de dosis die de bij opneemt aanzienlijk groter
.

Afbeelding

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door De moerasimker » zo 10 feb 2013, 11:39

Mooi duidelijk verhaal Hennie,

Groet Gerard,

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » zo 10 feb 2013, 13:23

Meindert,
Ik durf het nog niet aan om helemaal niet te behandelen. Wel heb ik de afgelopen twee jaar mijn zwermen niet meer behandeld. Dus een zwerm van 2011 heb ik pas voor het eerst behandeld in augustus 2012. De "oude" volken heb ik wel steeds begin augustus behandeld. Op zich gaat dit prima. Geen verliezen en geen waarneembaar mindere honingopbrengst.
Ik overweeg nu wel om een deel van de "oude" volken dit jaar ook niet meer te behandelen.
Ik heb hier de "lokale" zwarte bij. Ik betwijfel of het ras veel invloed heeft.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten