Zembla II (24/01/'13)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door alfa vulgaris » za 26 jan 2013, 00:43

Tja,ben gewoon helemaal dol op honing.
Het kan zo zijn dat ik dan een dag alleen honing eet en water drink.

Durf eigenlijk niet eens te vertellen dat soms dag 2 het bodempje op gaat.

Heheh en mensen die beweren dat honing gewoon suiker is?
Eet maar eens een half pond kristalsuiker op een dag :mrgreen:

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door HeHo » za 26 jan 2013, 06:53

Alfa ,

Ik denk dat de werking van amitraz snel verloren gaat in het bijenvolk anders zou dit middel al lang niet meer werken op mijten.
Mijten kunnen snel resistentie opbouwen.
Blijft echter de vraag wat blijft er aan reststoffen achter.
En in hoevere zijn die nog schadelijk.
Of met andere woorden hoeveel potjes kun je opeten voordat je omkiept
Is er informatie: onderzoek:literatuur over de reststoffen.
Laat de honing je smaken.

Groetjes Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 jan 2013, 08:49

Dirk Blanken schreef:
Dat armitraz kankerverwekkend is is natuurlijk maar een bijzaak????

Als je niet open kan zijn wat je gebruikt voor de bestrijding van de varroamijt vind ik dat je deze discussie ook niet vrijerlijk kan voeren.
Dirk

Acaricide residues in honey and wax after treatmentof honey bee colonies with Apivar_ or Asuntol_50*Anne-Claire Martel, Sarah Zeggane, ClémentAuri`eres, Patrick Drajnudel,Jean-Paul Faucon, MichelAubert

Voor ons zijn van belang de punten .3.3.1.-----3.3.2.----4.2.1.-----4.3.1.


3.3.1. In honey
After Apivar treatment, no residue of amitrazwas detected in honey, regardless of thedate of sampling.

3.3.2. In wax

Residues of amitraz were detected one dayafter treatment with Apivar in the centre ofthe two combs that were
closest to the stripson both sides. The residue values in the brood
Combs ranged between o.o7 and 2.35mg.kg-1 On the other hand no residue was detectedin the
periphery of the comb and neither inbeeswax beyond one day following application.Before


4.2.1. Following treatment with Apivar

The lack of residue in honey is related tothe instability of amitraz in an acidic medium(Berzas Nevado et al., 1990). Amitraz wasnearly completely degraded within 10 days inhoney (Korta et al., 2001). In fortified honey
stored in the laboratory at 40 C Martel and Zeggane ( 2002 ) schowed that no residue wasdetecteddafter 3 days

4.3.1. Following treatment with Apivar
Residues of amitraz found one day after theapplication of the strips (1 g of amitraz appliedper hive) were due to the direct contact of waxand strips. No residue of amitraz was detected

in wax beyond one day after treatment.Amitraz is fat-soluble, volatile and very instablein wax (Wallner, 1999; Korta et al.,2001). It was nearly completely degradedwithin one day in beeswax (half-time = 6.3
hours) (Korta et al., 2001).



Nogmaals Dirk Blanken

Zou jij zo vriendelijk willen zijn om hier onder te plaatsen waar jij vandaan haalt dat dit kankerverwekkend zou zijn .??????


Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » za 26 jan 2013, 09:32

Ik dacht dat deze discussie over Zembla ging......
Ik woon in een land waar Apivar al sinds jaar en dag is toegelaten (net als in heel veel andere landen), waar veel onderzoek is gedaan naar de reststoffen en ik gebruik dus daarom ook apivar.
Hier vindt elk jaar een onderzoek plaats naar de effectiviteit van de verschillende toegelaten produkten, Apivar komt er steeds uit als beste. Hoewel minder dan vroeger, voordat de varroa er resistent tegen werd, apistan.
Waarom werd de varroa resistent tegen apistan. Omdat hele kleine hoeveelheden van de werkzame stof zich ophopen in de was. Dat gebeurt met de apivar dus niet. De werkzame stof wordt daar zeer snel afgebroken. (zie ook de link hierboven van Jaap.). Ik moet van al mijn varroabehandelingen een soort register bijhouden dat ik aan de autoriteiten moet kunnen tonen. In dat register moet worden bijgehouden welk produkt, de begindatum van behandeling, de einddatum en het recept voor het middel van de dierenarts. (voor alle toegelaten middelen is een voorschrift van de dierenarts nodig.)
Verder wordt het gebruik van de in nederland zo populaire zuren ontraden, hoewel het gebruik van oxaalzuur wel mogelijk is. Voor oxaalzuur, dat geen toelating heeft, is vastgesteld dat indien ik geen middel met een toelating kan krijgen of dat geen van die middelen nog effectief is ik op voorschrift van de dierenarts het mag gebruiken waarbij de dierenarts een verklaring moet opmaken waarom hij dit oxaalzuur voorschrijft.
De hele varroabehandeling is hier een stuk strenger geregeld dan in nederland.

Jos

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door alfa vulgaris » za 26 jan 2013, 09:48

Henk,

Vrijwel alle cyclische koolwaterstoffen door de mens gesynthethiseerd houd ik me verre van.
Ik wil ze niet eten niet op m'n huid en ik wil ze niet inademen,omdat deze stoffen eigenlijk altijd enge risico's met zich meebrengen.

Dus wat voor risico's er verder aan amitraz verbonden zijn interesseert mij eigenlijk niet.
Het stukje van de WUR wat ik plaatste geeft wat mij betrefd maar weer aan dat ik een goede filisofie heb.
Ook geplaatst voor de mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Dan schoot me toen ik in m'n nest lag nog wat te binnen na gister de discussie gevolgd te hebben.
Iets wat ik even speciaal aan de mensen kwijt wil die zeggen dat je geen sterfte hebt met amitraz:

De imker waar ik m'n eerste volk kocht gebruikte ook Amitraz tegen de mijten.
Hij imkerde al 50 jaar en gebruikte meende ik al iets van 20 jaar amitraz.
Destijds wou ik alleen maar bijen,kon ze bij hem halen dus hoppa.

Er werd hier gister op het forum beweerd dat je NOOIT sterfte hebt met amitraz.
Toen ik bij hem was vertelde hij me dat hij 2 jaar eerder ofzo in het najaar ALLES dood had.
Dus er is vast meer aan de hand dan alleen mijtjes en ziektes.

Nog iets,ik heb twee dierenartsen hier in het dorp en die weten geen reet van bijen en bijenziektes.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 jan 2013, 10:35

alfa vulgaris schreef:Henk,

omdat deze stoffen eigenlijk altijd enge risico's met zich meebrengen.
't ja , dan gaan wij maar weer . :think:

Ik zou graag alle alcoholische dranken verboden willen hebben , om in een wetenschappelijke term te spreken ;
:character-bart: Er kan niet uitgesloten worden dat na het gebruik hiervan geen schade aan je lichaam op kan treden met de dood tot gevolgen hebbende . :whistle: :o

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » za 26 jan 2013, 11:35

Alfa,

Je verwijst eerder hier naar een artikel over amitraz van medewerkers van WUR. Ik heb dat even gelezen en is in volstrekte tegenspraak wat hierover al eerder is gepubliceerd. Er staat trouwens helemaal geen verwijzing naar enig onderzoek naar residuen van amitraz in. Een echt bijen-wur verhaal.
Het echte onderzoek is te vinden in een artikel dat te downloaden is van www.apidologie.org "acaricide residues in honey bee colonies after treatment with apivor or asuntol" bij dat artikel staan ook verwijzingen naar andere onderzoeken.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door semar » za 26 jan 2013, 12:09

De moerasimker schreef:ik gebruik bienenwhol
wist niet dat daar amitraz in zat sorry.
zomers als ik een volk niet vertrouw mierenzuur met de bierviltjes methode

Groet Gerard,
Ho ja je mag komen kijken en monsters nemen van de bijen en was en je hoeft niet van te voren te bellen als ik thuis ben ben je welkom.

da´s ook nieuw voor mij.
:think: vuilnisbak of chemisch afval?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Hommel
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Hommel » za 26 jan 2013, 13:11

@Jaap v.Popering Amitraz is volgens US Environmental Protection Agency een Groep C carciongeen (Possible Human Carcinogen) pagina 12 http://npic.orst.edu/chemicals_evaluated.pdf

@Jaap v.Popering mijn opa rookte als een ketter en werd er 100 jaar mee. Heb jij daar een verklaring voor???
Mijn opa was het levende bewijs dat al dat gedoe over roken maar geneuzel is, je kan er kern gezond 100 mee worden dus het kan nooit een probleem zijn dat er veel gerookt wordt, althans in de hogere wetenschappelijke logica van Jaap van Popering.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door buzzer » za 26 jan 2013, 13:28

Jaap v.Popering schreef:Hoe en waarmee ik behandel is helemaal niet van belang , er gaan vele wegen naar Rome .
:doh: Zou het niet geweldig zijn om dit met ons te delen zodat we allemaal op een verantwoorde manier van de varoa afkomen en geen sterfte hebben? We kunnen elkaar toch helpen en het goede delen? Of eh......................................... :liar:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten