Zembla II (24/01/'13)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door alfa vulgaris » do 24 jan 2013, 22:40

Jaap v.Popering schreef: Zou het mogelijk zijn om de uitzenders van Zembla uit te nodigen om een kijkje te komen nemen bij een Imker die de bijensterfte wel onder controle heeft .???? mij heb je .

Jaap v P
Ik denk dat zoiets ook vast aankomende bijenhouders zou kunnen helpen om aan de hobby te beginnen wat ik toejuich.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet aan bijenhouden zouden willen beginnen als hun wordt ingeprent dat het alleen maar tegenslagen incasseren wordt.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 24 jan 2013, 22:44

Wat voor soort tool jelte,

Groet Gerard,
Iets meer dan een jaar terug ben ik bij verschillende workshops en congresjes geweeest die betrekking hadden op het ontwikkelen van zulke tools.
Met die tools kun je dus verschillende bijenvirussen ineens checken. Ik denk dat ze zo langzamerhand wel op de markt verkrijgbaar zijn.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 24 jan 2013, 22:47

Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet aan bijenhouden zouden willen beginnen als hun wordt ingeprent dat het alleen maar tegenslagen incasseren wordt.
Dat is ook wat de NBV denkt, maar juist door de bijencrisis zijn er meer mensen interesse gaan tonen voor bijen en bijenhouden. Ik heb er al veel vaker over geschreven op het forum: negativiteit werkt! Kleine nuance: oftewel de compassie die de negativiteit losmaakt werkt!
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door alfa vulgaris » do 24 jan 2013, 22:50

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Met die tools kun je dus verschillende bijenvirussen ineens checken. Ik denk dat ze zo langzamerhand wel op de markt verkrijgbaar zijn.

gr
Ik heb me laten wijsmaken dat heel veel volken alle virussen bevatten.
Wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n test?

Als ik een mooi aantal bijen heb met misvormde vleugels o.i.d. heb ik nu wel in de gaten dat er iets moet gebeuren anders hoeft het niet meer.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 24 jan 2013, 22:55

Ik heb me laten wijsmaken dat heel veel volken alle virussen bevatten.
Wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n test?


Ik ga zo afsluiten. Morgen de hele dag sta ik te persen boven hete potten was! en in de vroege ochtend mijn bijen behandelen met oxaalzuur, opdat ik geen bijensterfte ondervind :D . Nu nog 0 % uitval.

Er valt nog zoveel te zeggen over deze uitzending. Hebben we echt de hoogste uitval ter wereld? Of hebben we ook de beste gescreende bijenpopulatie?

Tja....als het goed is gebruik je die tool preventief. Zie al bijen met misvormde virussen ben je te laat,.


gr
JP

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Dar-Bert » do 24 jan 2013, 23:29

Ik wil iets kwijt over Wageningen PRI.

Het is niet zo relevant of financiering vanuit Bayer plaats vindt. Dat is een rooie haring.

Feit is dat het review-verhaal van Blacquire incompleet was. En nee, peer review is alles behalve zaligmakend. Kijk naar onze pretpsycholoog Diederik Stapel. Hij is er in geslaagd ongeveer 50 frauduleuze artikelen te publiceren. Peer review vaak een haastklus omdat er voor een wetenschapper geen eer aan valt te behalen.
Er is ook een ander probleem in het stuk van Blacquire, omdat hij de veel gemaakte fout begaat dat "afwezigheid van bewijs" het zelfde is als "afwezigheid van effect".

Persoonlijk denk ik dat die neonicotinoiden echt een groot probleem vormen. Dat betekent niet dat elke imker er even veel last van heeft, omdat die middelen niet overal op even grote schaal gebruikt worden. Essentieel is denk ik het mix-effect: bij besmetting met gifstoffen neemt de vatbaarheid voor virussen/varroa toe.

Ik vind wel, ter verdediging van Blacquire dat die man de verdachtmakingen van zembla niet verdient. Hij doet gewoon zijn werk en heeft een zekere mening. Kijk liever naar de beleidsmakers in Den Haag die zich door een bredere club experts zou moeten laten informeren.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 01:41

Dar-Bert schreef:Kijk liever naar de beleidsmakers in Den Haag die zich door een bredere club experts zou moeten laten informeren.
Ik noem dit maar even netjes "nogal een amateuristische werkwijze"
Nederland als kennis-economie doet in dit geval mij aan als misleidende reclame.

De aflevering had beter "Moord op de honingbij 1,5" kunnen heten want de eerste helft was uitgezonderd de instrumenten in de tune exact gelijk aan het eerste deel.Voor mij weinig nieuws verder,want ik had het 2e kamer debat al op internet gezien.

Erg grappig om te zien hoe sommige mensen de term voorzorgsprincipe interpreteren.

Ik ben het overigens geheel met "de gedupeerde imker" eens dat het natuurlijk niet alleen om de bijen gaat maar om de veiligheid van de gehele voedselketen voor mens en dier.
Als ik me niet vergis waren in het verleden het de roofvogels die massaal het loodje legden door de DDT.
Enig idee hoe groot de energiebehoefte van een spitsmuis is?

Aardig teleurgesteld hier en daar,maar ik heb hoop in een goede afloop.
Wat dat betrefd is er ook niks nieuws onder de zon.
Wat hebben we allemaal al niet gezien? Loden waterleidingen,lood in de benzine,asbest,DDT.oplosmiddelen in verf,CFK's,cadmium in plastics en ik weet nog wel een aantal zaken op te noemen die nog steeds door weinig mensen als risico worden aangemerkt.

Tijd zal het leren.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door A.A. Staals » vr 25 jan 2013, 08:52

Jaap v.Popering schreef:
Wilfred schreef: Wie helpt er mee een positief programma over de bijenhouderij te maken?
Wilfred
Zou het mogelijk zijn om de uitzenders van Zembla uit te nodigen om een kijkje te komen nemen bij een Imker die de bijensterfte wel onder controle heeft .???? mij heb je.
Jaap v P
Jaap

Ik weet niet of zij dat willen. In mijn ogen gaat het hele programma niet om waarheidsvinding, maar zieltjes winnen tegen het "gif" en maken daarbij misbruik van sterfte van de honingbij. Een groot aantal mensen is hier gevoelig voor (zelfs de politiek maakt gretig gebruik om in de belangstelling te komen). De heer vd Sluis heeft geen enkel concreet bewijs van sterfte t.g.v. neonicotine, alles uit buitenlandse literatuur. Veel dingen die gezegd worden: Ik denk ...Zou kunnen... etc.
Laten wij het maar houden bij een goede varroa bestrijding zoals door PPO bijen en andere bijenwetenschappers is aanbevolen.

Wat betreft het voorstel: Ik ken nog wel enkele imkers (met veel bijen en heel weinig sterfte) die meedoen.

ad staals

Josr
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Esbeek
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Josr » vr 25 jan 2013, 09:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Er valt nog zoveel te zeggen over deze uitzending. Hebben we echt de hoogste uitval ter wereld? Of hebben we ook de beste gescreende bijenpopulatie?

gr
Wat betreft de uitval: volgens onderstaand rapport (in engels) zijn we in ieder geval in Europa het hoogst in 2008-2009 (21,7% uitval) en in 2009-2010 (29,3%)!


http://operaresearch.eu/en/documents/download/&tid=310


Gr.
Jos

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Dar-Bert » vr 25 jan 2013, 09:35

Waar we nog niet aan toe waren gekomen is het goede nieuws:

staatsscecretaris Dijksma zal zich in Brussel vanwege een motie van PvdD gesteund door GL, PvdA, SP, D66, Christenunie en 50+ moeten gaan inzetten voor een algeheel verbod op neonicotinoiden. Wellicht, hopelijk, komt het balletje langzamerhand aan het rollen.

https://www.partijvoordedieren.nl/recen ... oor-de-bij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten