Nuancering neonicotinoides

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Nuancering neonicotinoides

Bericht door beethere »

Vanmorgen kwam ik het onderstaande artikel tegen.
Hoewel het een heel aantal onder ons niet zal zinnen, lijkt het mij een nuttige nuancering op de lopende discussies over de bestrijdingsmiddelen; het is EEN oorzaak, niet de hele oorzaak.

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.html?id=95803 :!:
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door Bart de Coo »

Wat een verstandig en genuanceerd stuk. Ik ben onder de indruk.

Bart
Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door Dar-Bert »

Ik lees niets nieuws in dit artikeltje.

Het probleem is een beetje dat er uiteraard meerdere factoren zijn: varroa, neonicotiniden, gebrek aan diverse gemeenschap drachtplanten, andere parasieten.
Als wetenschapper wil je deze factoren onafhankelijk van elkaar en in interactie onderzoeken, maar dat is moeilijk omdat je dan voor een groot aantal kasten in kaart moet brengen wat het aanbod aan drachtplanten is, de varroabesmetting, en concentraties neonics in oppervlaktewater en in pollen.

En dat is bijna niet te doen: in de stad is er meer plantendiversiteit maar er staat ook geen imidacloprid-mais. Welke factor is belangrijker? Het is niet goed mogelijk dit te zeggen. Onze informatie komt voornamelijk uit studies waarin er naar één factor tegelijkertijd is gekeken.

Nog ingewikkelder wordt het als we met de interacties rekening moeten gaan houden: imidacloprid verhoogt vatbaarheid voor parasieten maar een gebrek aan goed stuifmeel doet dit ook.

Als een wetenschapper beweert dat een bepaalde factor belangrijker is dan een andere, dan heb je vaak te maken met een vermoeden en niet het keiharde resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

Groet, Bert
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door jossmits »

Wat weet meneer Jacobs eigenlijk van de varroa? Hij beweert dat "onze" varroa van Java komt. Dat is dus onjuist Van Java komt de varroa Jacobsoni die niet op onze bijen voorkomt. Bij ons is het de varroa destructor die van het vaste land van azie komt. Zie ook de wur brochure varroabestrijding blz 6.
Zo zijn bij zijn stuk nog wel wat opmerkingen te plaatsen. Niet onder de indruk.

Jos
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door jomme »

Zelfde probleem als voor Wageningen...
Wie sponsort UGent? De gifmengers!
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door alfa vulgaris »

12 weken niet naar de kapper,dikke bril op en wat a-modieuse kleren aan een beetje moeilijke woorden gebruiken goed articulren,lange zinnen en niet al te snel spreken. Hoppa de wereld ligt aan je voeten!

Veel onzin weer heh.

En dat gezeik over onderzoeken...laten we eens wat DOEN met dat wat we weten en kijken of het beter gaat :?:
(Eergister bijvoorbeeld minstens 100 katwilgen geplant.)

Ook erg benieuwd of imidacloplorid ook andere dieren vatbaarder maakt voor parasieten.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door Jaap v.Popering »

jossmits schreef:Wat weet meneer Jacobs eigenlijk van de varroa? Hij beweert dat "onze" varroa van Java komt.

Jos
Ik denk dat er in vele publicaties wel eens op de een of andere manier een foutje sluipt .

Ik heb al diverse lezingen van Prof Jacobs bijgewoond op de studiedagen en weet dat hij zeer deskundig op dit gebied is . maar ik betreur dat deze instanties en personen hier nu mee naar buiten komen wat zij al vele jaren geweten hebben .

Jaap v P
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door jossmits »

Er is nog wel meer op dit verhaal aan te merken. Bijvoorbeeld over de snelle evolutie van de varroa. Ook dat is niet juist. De varroa heeft heel weinig genetische diversiteit. Dat is ook een voorwaarde om te kunnen evolueren.
Als de varroa zo snel zou evolueren zou er al lang in het wild een minder agressieve variant van de varroa zijn verschenen.
Wat mij eigenlijk het meest stoort is dat de imkers hier weer de schuld krijgen. Die zouden niet goed tegen varroa behandelen. Is daar maar een spoortje van bewijs voor. Ik heb de varroa van begin af aan mee gemaakt. Ik zou niet willen beweren dat de laatste 15 jaar de varroa minder goed bestreden wordt dan daarvoor. Integendeel ik denk dat de bestrijding steeds beter wordt bestreden, in het begin van de varroa werd toch maar wat aangeprutst.

Jos

(overigens ben ik wel van mening dat de varroa een verschrikkelijke plaag is, en ben ik er ook niet van overtuigd dat de neonics de (enige) oorzaak van de bijensterfte is)
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door Jaap v.Popering »

jossmits schreef:Er is nog wel meer op dit verhaal aan te merken. Bijvoorbeeld over de snelle evolutie van de varroa.
Nog iets dan om te lezen .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Nuancering neonicotinoides

Bericht door jossmits »

Jaap,
Daar had ik boven al naar verwezen!

Jos
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten