AVB aan de grens bij Bellingwolde

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 apr 2013, 11:46

Buitenlandse honing
Het is niet alleen buitenlandse honing!
Het is ook hoe we met AVB omgaan. Zo heb ik in 2007/2008 zelf in een AVB gebied gestaan met mijn bijen. In het najaar van 2007 is toen een AVB uitgebroken bij een imker ongv. 3 km hemels breed. Het besmette volk is toen wel geruimd maar men wilde of kon de rest niet meer inspecteren vanwege het 'late' seizoen. Ik denk dan 'nood breekt wet' en dan maar nog eens in begin november de volken open. Ik heb toen zelf wel mijn eigen volken nog laat gecontroleerd (waren al vopro 80% ingewinterd) en elk raam op verdacht ingevallen cellen gecontroleerd. Ik heb foto's van Jan Kruit gekregen voor een goede referentie.
In het voorjaar bleek dat de andere volken van de desbetreffende imker ook besmet waren. De stand is alsnog geruimd.
Dit is maar 1 voorbeeld, maar is wel treffend. Volgens mij is het toch beter om zoals bij het oude AVB-beleid sneller te ruimen. Zeker bij kleinere standen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door alfa vulgaris » ma 29 apr 2013, 11:51

Of het nu koeien varkens of weetikwat zijn.
Dan wil men zieke dieren ruimen...ze moeten dus gelijk dood om verspreding te voorkomen en dan gaat men zoiets uitstellen :?:
Waar sta je dan voor ?
Ja de Duitsers komen laat ze eerst de bruggen over de rivieren maar innemen veroveren we later wel terug.... :think:

In het geval van bijen wacht men dus eerst tot er goed veel darren omvliegen.
Nah ja,ik neem aan dat de imkers zelf ook hun veranwoordelijkheid nemen of mogen ze nu ineens hun eigengekweekte bijen niet meer aanraken ?

Persoonlijk vind ik ruimbeleid van dieren maar raar in dit geval ontgaat mij geheel de logica.

Alfa.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 apr 2013, 12:46

Alfa,

je hebt een punt, maar legt meteen ook de kwetsbaarheid bloot. We hebben hier niet te maken met koeien of varkens die in een hok zitten maar met bijen waarvan de darren hoppen van het ene volk naar het ander volken over tientallen kilometers. Het besmettingsgevaar is uiterst groot.
Dieren dood maken is idd verschrikelijk en toch vind ik dat er etisch gezien een verschil tussen een bij of een koe is. Maar dit is ook een principiele discussie.
Ik zou er liever voor kiezen om standen onder de tien of bijvoorbeeld 5 volken meteen preventief te ruimen. De hoeveelheid volken is dan minimaal en dit voorkomt veel ellende (voor andere imkers).

Groet
JP

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jan Kruit » zo 26 mei 2013, 11:20

Op vrijdag 24-5-2013 is er een begin gemaakt met de sanering van de met AVB besmette volken zoals in de aankondiging gemoend.
Betrof in totaal 67 bijen volken.
Ben zaterdag wezen kijken om te zien hoe een en ander gaat bij onze Oosterburen.
Onder leiding van Guido Eich van het bijen instituut Celle is de hele aktie uitgevoerd.
Op vrijdag zijn een 60 tal volken afgeveegd en zonder raten in nieuwe, schone, kasten gedaan.
Die moeten drie dagen hongeren en dan krijgen ze kunstraat. Teven komt er dan een voerbak op en worden ze gevoerd.
Op zaterdag waren een twaaftal imkers om te helpen.
Is was een zogenaamde straat opgebouwd om de besmette materialen schoon te maken.
-raten in de wassmelter.
-Kasten worden met een beitel schoon gemaak. (was en propolis.)
-Ramen uit de wassmelter worden eveneens schoongekrabt en van de laatste resten ontdaan.
-Dan komen de kasten en de ramen in een 5%-ig loogbak voor 3 tot 5 minuten.
-Vanuit het loogbad worden ze met een hogedruk reiniger schoongespoten.
-Daarna opgestapeld voor het drogen.

Heel veel werk, maar gelukkig wel veel hun van imker collega's
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 mei 2013, 11:39

Net zoals Alfa ben ik ook voorstander van de stamping out dan van 'uithongerings'methode. Overigens is het al jaar en dag raak in deze (koolzaad)streek. Dit is geen kritiek op de desbetreffende imkers, maar wel op het beleid wat mij niet effectief genoeg lijkt.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jan Kruit » zo 26 mei 2013, 12:36

We kenden in Nederland jaren lang een stamping out methode voor AVB.
Op zich een goed methode maar één waarbij je veel onnodig materiaal en bijen vernietigd.
De denk wijze van onze Oosterburen is dat het hier gaat om een broedziekte.
De bijen op zich zijn niet ziek.
Verder beoordelen zij de Imker (kwaliteit = bijenhouder of imker) of het wel of niet zinvol is te saneren.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 mei 2013, 13:42

Beste Jan,

Ik zou graag inhoudelijk willen ingaan op jouw bijdrage.

Het klopt natuurlijk dat de stamping out methode een (onnodige?) dure methode is en ethisch ook minder gewenst.
Maar daar staat tegenover dat bij een langdurige following up (visuele inspectie) en/of de uithoningeringsmethode, imkers maandenlang vast kunnen zitten met hun bijenkasten (en daardoor ook veel kosten maken), er steeds potentieel gevaar is voor herbesmetting, en het risico dat er toch met enige tussentijds (enkele jaren) weer opnieuw vuilbroed optreedt (bacterie is latent aanwezig). Ik meende me ook te herinneren dat % AVB hoger ligt in D dan in NL (wat denk ik een logisch gevolg lijkt van het type beleid in NL (waar bijv. Dick Vunderick zich keihard voor heeft ingezet jarenlang).
Wat betreft ethiek: natuurlijk is het zonde van die bijen, maar aan de andere kant, er gaat ook wel eens wat mis imkertechnisch, we raken wel eens een zwerm kwijt, we knijpen elke jaar 100 koningingen dood. We eten insecten.

Dat bijen uit AVB volken op zich niet ziek zouden zijn, wil ik toch tegenspreken. AVB is een zeer kwaadaardige ziekte met desastreus verloop. Laat je het zo, dan is het vragen om problemen.

Ik zou erg voor een (stand) grens zijn waarbij 15 ergens het maximum is: 1) onder de 15 volken: stamping out. 2) Boven de 15 volken: overwegen om stamping out toe te passen, maar wellicht hier is verhongeren van toepassing. In alle gevallen besmette volken METEEN opruimen. Ook zou je bijvoorbveeld kunnen denken om alle raampjes met bijen en broed op te ruimen, maar de kasten te behouden. Om alle kasten ook te vernietigen lijkt me overbodig, terwijl je deze ook relatief gemakkelijk en doeltreffend kunt ontsmetten.
Graag reactie.

gr.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door alfa vulgaris » zo 26 mei 2013, 13:59

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Net zoals Alfa
Denk je te kunnen denken wat ik denk?

Ik hoor nergens bij Pietertje ,ook niet bij jouw.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 mei 2013, 14:58

Meneer officinalis,

mijn poging om jou te annexeren :lol: :lol: :lol: :lol: was hierop gebaseerd:
Als dit werkelijk zo'n besmettelijke en bedreigende ziekte is voor de honingbijen,mocht ik AVB constateren op m'n stand dan brand ik em zelf wel onmiddelijk plat en bel daarna de experts wel of zo nog AVB sporen kunnen vinden.
Maar ik zal u vrijlaten.
En nu weer svp focus on topic!

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: AVB aan de grens bij Bellingwolde

Bericht door Jan Kruit » ma 27 mei 2013, 09:03

Hallo JP,

Het voorstel van jouw komt overeen met de huidige manier van bestrijden van AVB in Nederland.
Bij een besmetting (visueel vast te stellen) worden de volken geruimd.
De bijen en ramen worden ter vernietiging aangeboden. (dure aktie, afvoeren naar een vuilverbrander)
De kasten kunnen worden ontsmet met een 5% loog oplossing.
Het nadeel van je voorstel is dat er geen vergoeding vanuit de overheid hiervoor beschikbaar is.
De overheid steld wel regels, melden, vervoerverbod, administratie door de imkers, inzet Bijengezoendheids coördinatoren, rapportage etc.
maar geen geld beschikbaar.
Wel weet ik dat de NBV een deel van de ruimingskosten per imker en de onkosten van de BGC-er vergoed.
Hoe dit in de andere verenigingen geregeld is is bij mij niet bekend.
Deze manier van ruimen bied dus ook geen garantie, dat in het gebied, geen volgende uitbraak zal zijn.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten