Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Lorenz
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 okt 2012, 23:48
Contacteer:

Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Lorenz » vr 29 mar 2013, 11:39

Hallo iedereen,

Mijn naam is Lorenz en momenteel volg ik een beginnerscursus bijen houden. In 1 van de lessen kwamen de bestrijdingsmethoden tegen de varroamijt aan bod (hoofdzakelijk mierenzuur en oxaalzuur). Nu vroeg ik mij af of er nog andere (bruikbare en 'zachtaardige') middelen bestaan om de varroa te bestrijden. Op mijn zoektocht op het internet kwam ik al het volgende tegen:

HOPGUARD. Een soort kartonnens strips gedrenkt in hopolie. De meningen op het internet zijn verdeeld over dit product en ik denk zelf niet dat het te verkrijgen is in de lage landen... De eerste dagen zou het heel efficiënt zijn.
Zijn er mensen op het forum die hier ervaring mee hebben?

HET VERNAUWEN VAN DE RAATAFSTAND. Naar het schijnt zou de warmte in het broednest beter beheersbaar zijn wanneer de raten dichter bij elkaar hangen. Dan zouden de bijen vroeger uitlopen waardoor de mijten minder kans krijgen zich te ontwikkelen.
Maar zijn hier geen nadelen aan verbonden: niet voldoende ontwikkelde bijen door het te vroeg uitlopen?

KRANTEN. Bij het verenigen van volken door middel van de krantenmethode zouden er veel mijten vallen. Zijn er imkers die dit kunnen bevestigen? En zou je dan de bijen regelmatig de krant kunnen laten lezen om zo de mijten te bestrijden?

DARRENRAAT. Het verwijderen van darrenraat lijkt een veel toegepaste methode. Maar ik neem aan dat je alleen met het verwijderen van darrenraat de mijt niet onder controle hebt?

LAVENDEL. Het druppelen van een aantal druppels lavendelolie op een bierviltje en dat vervolgens in de vliegspleet duwen zou ook helpen om de varroa te bestrijden.

Aangezien ik zelf nog geen bijen heb kan ik deze methodes nog niet uittesten Maar ik zou wel graag ervaringen horen van imkers die het wel al geprobeerd hebben, of bedenkingen, suggesties, methodes die ik over het hoofd zie,... Alle info is welkom!

Alvast bedankt,
Lorenz

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Egbert » vr 29 mar 2013, 12:04

Lorenz schreef: DARRENRAAT. Het verwijderen van darrenraat lijkt een veel toegepaste methode. Maar ik neem aan dat je alleen met het verwijderen van darrenraat de mijt niet onder controle hebt?

Doordat de warren grotere cellen hebben en langer in de cellen zitten, zal de varroa zich hier meer gaan vestigen. Ik dacht dat dit in de orde van 3x zoveel was.
Door darrenraat te snijden kan zodoende reeds dit gedeelte van de mijten verwijderd worden.

In het najaar kan bekeken worden wat de dagelijkse mijtenval is. Onlangs hoorde ik, dat bij een dagelijkse mijtenval groter dan 5mijten nog een extra keer behandeld moet worden.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Albert Stoter » za 30 mar 2013, 11:40

Lorenz schreef:HET VERNAUWEN VAN DE RAATAFSTAND. Naar het schijnt zou de warmte in het broednest beter beheersbaar zijn wanneer de raten dichter bij elkaar hangen. Dan zouden de bijen vroeger uitlopen waardoor de mijten minder kans krijgen zich te ontwikkelen.
Maar zijn hier geen nadelen aan verbonden: niet voldoende ontwikkelde bijen door het te vroeg uitlopen?
Dit wordt in de Lage landen al behoorlijk veel toegepast. Van oudsher hebben velen hier de ramen op 38 mm zitten, maar steeds meer imkers stappen over op 35 mm. Zo worden steeds meer 10-raams kasten (simplex- of spaarkast) omgezet naar een 11-raams. Dat gebeurt dus al veel.

Die 35 mm ligt dichter bij de afstand die bijenvolken volken zelf hanteren als ze van het begin af aan de regie over de eigen raatbouw hebben. De bijen lopen bij 35 mm dus niet te vroeg uit. Het is omgekeerd, bij de 38 mm kan het (iets) langer duren (waardoor net een varroa meer in de broedcel kan opgroeien).

Het hangt uiteraard van nog wel wat meer omstandigheden af of het de bijen echt niet lukt om de optimale broedtemperatuur in stand te houden. Immers, het lukt de bijen ook om bij de huidige buitentemperaturen een broednest(je) in stand te houden (en dat lijkt me eigenlijk een grotere prestatie dan het handhaven van een goede broedtemperatuur in de zomer bij ramen die net iets verder van elkaar liggen).
KRANTEN. Bij het verenigen van volken door middel van de krantenmethode zouden er veel mijten vallen. Zijn er imkers die dit kunnen bevestigen? En zou je dan de bijen regelmatig de krant kunnen laten lezen om zo de mijten te bestrijden?
Dit heeft veel overeenkomst met het behandelen met poedersuiker. Ook bij die methode raak je alleen de niet in de broedcellen zittende varroa. Je zult de volken dan inderdaad iets vaker moeten plagen. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat wel echt zachtaardiger is.
DARRENRAAT. Het verwijderen van darrenraat lijkt een veel toegepaste methode. Maar ik neem aan dat je alleen met het verwijderen van darrenraat de mijt niet onder controle hebt?
Klopt. daarom wordt hier te lande het 3-gangen menu aanbevolen met ook bestrijdingen in de zomer en de winter.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Imkerij Witharen » za 30 mar 2013, 19:58

Ik zélf kop nooit Darre-raat. Waarom niet? Omdat ik graag alle mijten in de Darre-raat heb. Als ze uitkomen bestrijden. Het werksterbroed heeft dan minder besmetting en is dus gezonder. De Darren zijn in deze volken toch van ondergeschikte rol en vervullen een taak die ze ook met mijten kunnen hanteren.
Een behandering toepassen over een langere periode, dus 3 weken, zodat de mijten op het uitgelopen broed worden bestreden. Ik werk met 11 raams spaarkasten, dus het werksterbroed zit dicht opeen en de darrenraat zit aan de koude kant. Graag hou ik ze dus in dit broed. Ook het aanpassen van de mijt naar werksterbroed wordt dan vermeden.

Misschien komt ook de door mij en velen zo gekoesterde carnica en ook buckfast dan met een varoa-tolerante lijn. (zoals de zwarte bij op één van de eilanden) :be5:

Jannes

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Ruinerweg » za 30 mar 2013, 23:22

Jannes,

ik meen te weten dat beide sexen in een cel stappen en daar nageslacht krijgen, wel 3 of 4 nimfen per mijtenstel. Die krijg je dan toch weer in de volken. Als ik zie wat ik er met daarenraat uithaal, ik heb al die jonge mijten toch liever niet in de volken in de zomer. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Groeten,

Roel

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Alternatieve bestrijdingsmiddelen tegen varroa

Bericht door Imkerij Witharen » zo 31 mar 2013, 19:53

Roel, kan me je idee er goed bij voorstellen.
Alleen: je doet aan omgekeerde selectie. Niet met bijen maar met Varoa mijten.
Je laat alle mijten in je volk die op werksterbroed parasiteren en verwijderd dat wat in darrebroed zit.
ALs je dat selectief blijft doen, komt er een dag dat de varoa voorkeur ontwikkeld voor werksterbroed (hogere temperatuur dan darrebroed)
Wanneer dat gebeurd, is de cirkel weer wat langer en duurd het dus langer voor we een varoatolerantie kweken bij onze bijen.

Heb dit ook maar van horen zeggen hoor, alleen kan ik ermij ook wel iets bij voorstellen.
In het voorjaar, als de ontwikkeling op gang komt, bestrijd ik nooit. Mijn hoofdvolken bestrijd ik in de zomer, na de dracht en ook mijn jonge volken bestrijd ik in de zomer als er nog géén broed is én het najaar. De laatste behandeling in nov./dec. om de laatst overgebleven ook te verwijderen. (in het voorjaar is het dan ook niet nodig!)


Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 24 gasten