Varroa, alternatieve bestrijding??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Pjotr » di 02 jul 2013, 22:05

Nee, Ik bedoel echt een aparte bak waar je de raten tijdelijk in hangt.
Bij deze methode gaan de larven dood en dat vind ik zonde, darren vind ik ook nuttig.
Ik zal nog eens kijken of ik het apparaat waar ik het over heb terug kan vinden.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door LWPisa » wo 03 jul 2013, 07:01

Je bedoelt denk ik een "Apitherm" of de varianten daarvan.

http://www.biavl.dk/english/varroa-eng/ ... tment.html

Lennard

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door jomme » wo 03 jul 2013, 09:12

Vind het toch eigenaardig dat zoveel mensen Beevital Hiveclean aanraden om een reden die tot nu toe niet helemaal duidelijk is...
Voor velen lijkt dit door hun marketing op een frisse limonade maar in feite is het ook een cocktail van oxaal, mierezuur en nog een aantal andere schadelijke stoffen. Oxaal mag men maar 1 keer gebruiken per generatie bijen maar met de Hiveclean spuit men er wekelijks gretig op los... lijkt me toch een beetje een perceptieprobleem...

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door jossmits » wo 03 jul 2013, 09:23

bovendien heeft het spul, voor zover ik weet nergens in europa, de vs of canada een toelating. Dus nog nergens de effectiviteit, veiligheid voor imker of consument beoordeeld.

Jos

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 03 jul 2013, 13:27

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door ErikS » wo 14 okt 2015, 10:00

Zoveel imkers, zoveel meningen, blijft leuk.

Afgelopen jaar de biotechnische methode geprobeerd (heeft overeenkomsten met de methode buchler) en groot succes.
http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf
eenvoudige ingrepen volgens helder plan, geen chemicaliën. als de link niet te openen is graag een bericht of liefst :D zelf googlen op Marc Missotten Combimethode.
P.S. de BeePlus kast heeft veel voordelen.......

Een deels voltooide test gedaan met de OTS methode van Mel Disselkoen en ook succes.

Er zijn meerdere methoden die werken om chemicaliën vrij de volken winterklaar te brengen, het uitwinteren zal het leren. :be5:

Loop verder met nog 2 ideeen die ik komend jaar ga testen om chemicaliën vrij de varroa bestrijden.

grtz

Erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 16:15

rostohar schreef:Hallo Embraced,
Misschien is de methode Büchler iets voor je. http://buckfastimker.wordpress.com/2013 ... #more-1084 Is chemicalienvrij.
Pas je deze methode nog steeds met succes toe Rostohar?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 jun 2016, 23:03

Vandaag heb ik 5 volken waar ik al vroeg afleggers van had gemaakt, nagekeken op leggende koningin. Bij sommigen al een prachtig broednest. Eentje had nog geen eitjes en waarschijnlijk moerloos :( . Hier heb ik een raam eieren ingehangen.
Indien ik de koningin zie dan neem ik haar eruit en merk ik haar meteen (maar ik zoek niet verder als ik haar niet vind). De moergoede volken hadden al drie tot 4 ramen verzegeld broed. Deze allen eruit gehaald. Vervolgens ook nog eens met een suikeroplossing met oxaalzuur gedruppeld. Je moet dan wel de nog bezette ramen bij elkaar zetten anders werkt het niet echt. Al met al wel een ingreep voor het volk, maar na enkele dagen is het al hersteld en dan ben je er het gehele jaar klaar :D ! Dit worden hele mooie volken die het heel goed gaan doen op de balsemien! Ze gaan nu volop broed aanzetten en over 2 weken lopen nu de eerste bijen uit. De balsemien gaat honingen over ca. 6 weken.

Eigenlijk had die oxaalzuur denk ik niet meer gehoeven. Al de varroa zit denk ik toch in die drie a 4 ramen verzegeld broed. Maar ja je weet nooit zeker....het is vooral voor mijn eigen gerusttoestand. Ik meende me te herinneren dat sommigen denken dat er nog steeds varroa op bijen zich bevinden omdat die niet graag instappen op werksterbroed. Tja ik zou eens proef moeten doen of ik had lades onder de volken moeten doen! Ik denk nl. dat er na het verwijderen van broed er geen mijt meer te vinden is. Ik ga meer toepassen.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door joselito » ma 20 jun 2016, 07:06

Ik ben ook hier met de bestrijding begonnen. Alle broedramen worden afgenomen en vervangen door wasraat. Na 5 dagen worden ze besproeid met oxaalzuur. Samen met nog eens een verdamping in de winter is dit zeer efficient. Vorig jaar heb ik dit ook toegepast en heb geen enkele mijt gezien dit jaar, niet op de bijen en ook niet in darrenbroed. Bovendien kun je zo alle raten in één handeling vernieuwen.
Het broed wordt in zesramers gehangen en met wat bijen naar een andere stand gebracht. Na 3 weken kunnen deze behandeld worden.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door ErikS » ma 20 jun 2016, 08:07

Hier ook enkele weken geleden volledige broedafname gedaan bij 6 volken.
Morgen bij 3 resterende volken (zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 3&start=60 ) het broed wegnemen, wel 2 vangramen laten hangen. Bij een kast volg ik de biotechnische methode http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... thode.html of http://www.bieenkorf.be/Combimethode-maandblad.doc
, het broed gaat naar een klein volk en daar maak ik een "zuigeling" van het open broed.

De andere volken ga ik met de poedersuikertest onderzoeken op besmettingsgraad en uiteraard de lade inspecteren. De grafieken van Kirchhain zijn ter kennisgeving, ik hou de ondergrens aan in varroabesmetting. Tot nu toe zeer weinig varroa aangetroffen.

Oxaalzuur behandeling heb ik niet gepland, wel hyveclean.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten