Kalkbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 mei 2013, 16:30

semar schreef:had in het grijze verleden weleens kalkbroed (zwarte bij) heb het sinds de overstap naar buckfast niet meer gezien.
had altijd begrepen dat het voornamelijk optreed bij afkoeleing van het broed.
zijn die inzichten veranderd?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Inderdaad de inzichten zijn veranderd.
Jaren lang schrijft men uit boeken over zonder even - over de horizon te kijken.
Mmmm zwarte bij gevoelig voor ziekten?
Kijk eens naar de eigenschappen van de ligustica. :be2:

Veel imkers hebben juist sinds de bijen die afgeleide zijn van de ligustica (1988) last van zakbroed, Europees vuilbroed.
Voor die tijd kwam het zeer, zeer matig voor, had deze twee ziektes niet eerder gezien of ervan gehoord

De nieuwste inzichten staan in het boek: "Cursus bijengezondheid" uigegeven door de NBV 2009.
Verder kun je kijken op de nbv site waar verschillende zaken over bijengezondheid staan:
http://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/bi ... d-syllabus
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door semar » vr 24 mei 2013, 18:21

[quote="Mmmm zwarte bij gevoelig voor ziekten?
Kijk eens naar de eigenschappen van de ligustica. :be2:

vertel wat ik heb meegemaakt,ik trek verder geen conclusies,
de ene zwarte bij is de andere niet de engelse bij heeft ook het loodje gelegddoor de isle of wight desise,
waar juist de kruising intaliaan-engelse zwarte juist minder moeite mee had.

gaat mij niet om deze of andere bij daar zijn de meningen toch over verdeeld.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » vr 24 mei 2013, 19:39

Ik citeer even uit ; Honey Bee Diseases & Pests. met name het hoofdstuk ; Kalkbroed.


Studies tonen aan dat er vele factoren betrokken zijn bij de infectie , het onderhoud en de verspreiding van kalkbroedziekte . Deze factoren bevatten : genetiek van de koningin en de darren met welke zij gepaard heeft .
Omgevingsvoorwaarden ( vooral koud en vochtig weer ) , het vervliegen van bijen uit besmette kolonies , restsporen in oudere raat of gebeurlijk sporen- geïnfecteerde voedselbronnen ( pollen, water , nectar en honing ). Sommige producenten wijten de ontwikkeling van kalkbroed aan het gebruik van antibiotica, die het evenwicht in het intern gestel van de bijen ontregelt en zo de ontwikkeling van zwammen in de hand werkt .
Onderzoeksresultaten echter geven evenmin aan of terramycin kalkbroedinfecties belet of in de hand werkt .Inteeltbijen zijn alleszins veel meer onderhevig dan hybridebijen.

Kalkbroed schijnt veelal een stres-gebonden ziekte te zijn doordat infecties genoteerd werden wanneer één of meerdere van volgende voorwaarden aanwezig zijn; overdreven kastvochtigheid ; koel en nat weer met weinig of geen dracht ; zwakke volken ; slechte begeleiding ; verzwakking van de volken door andere ziekten of belagers ( varroa ) .De mogelijkheid voor de infectie om uit te breiden schijnt laag vergeleken bij deze van andere ziekten ( bvd . A.V.B.). Alleszins kunnen de sporen gedurende 15 jaar besmettelijk blijven .
Bij gunstige omstandigheden voor de groei van de zwammen , zal de ziekte vanzelf terug uitbreken . einde citaat .


Zelf heb ik in het verleden ook wel besmetting gehad , maar is destijds vanzelf verdwenen :D maar nu blijkbaar weer terug :shhh: ,


Jaap v P

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jan Kruit » zo 26 mei 2013, 11:06

Ben gisterren (op 25-5-2013) aanwezig geweest bij een sanering van AVB in Duitsland.
Hier was Guido Eich van het instituut Celle aanwezig. Ook in volken met AVB komt kalkbroed voor.
Volgens Eich is kalkbroed erfelijk. Dus wat hiervoor gezegd is is juist.
Moeren vervangen en niet natelen van moeren die kalkbroed hebben.
Jammer voor iemand die een teeltmoer met kalkbored heeft, maar het beste is opruimen.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Kalkbroed

Bericht door alfa vulgaris » zo 26 mei 2013, 11:24

Jan Kruit schreef:Ben gisterren (op 25-5-2013) aanwezig geweest bij een sanering van AVB in Duitsland.
Als dit werkelijk zo'n besmettelijke en bedreigende ziekte is voor de honingbijen,mocht ik AVB constateren op m'n stand dan brand ik em zelf wel onmiddelijk plat en bel daarna de experts wel of zo nog AVB sporen kunnen vinden.

Dit is lachwekkend natuurlijk,maar dan toch maar blij dat de boel is opgeruimd.

ALfa Officinalis.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 mei 2013, 14:05

Jan Kruit schreef: Volgens Eich is kalkbroed erfelijk. Dus wat hiervoor gezegd is is juist.
Moeren vervangen en niet natelen van moeren die kalkbroed hebben.
Jammer voor iemand die een teeltmoer met kalkbored heeft, maar het beste is opruimen.
Gaat het er natuurlijk om welke oorzaak hier aan ten grondslag ligt en dat is op afstand zeer moeilijk te beoordelen .

Ik wil jullie verklappen dat dit volk slechts 100 meter verwijderd staat van een veld ( ca 1 Ha ) met : Hesperis ; Damastbloem " welke al drie weken in bloei staat , en slechts enkele uren door insecten bevlogen is . :think: Ik bedoel maar Nederland is klein , maar heel divers wat klimaat betreft , hier in Zeeland hebben wij deze ( lente ) te maken met , veel wind , veel regen en erg koud . In de boomgaard hebben zij misschien iets meer gevlogen omdat dit wat meer beschut is , maar vrijwel al mijn volken staan op de honger .
Ik lees ergens op dit forum van Koninginnen die bevrucht zijn :dance: Ik ben blij voor jullie . Ik heb eind deze week ( bij uitzondering ) enkele volken kunnen controleren , maar geen enkel volk met zelfs maar belegde moerdoppen gezien .

Ik heb bedoelde Koningin er uit gehaald met enkele ramen broed de rest kunstraat , en in mijn tuin geplaatst met de voerpot er gelijk bovenop . Ik ga hiermee door tot er voldoende voer aanwezig is . Wat de nateelt betreft , ik heb er drie van omgelarfd en zal bezien wat daarvan terecht komt .

Waarschijnlijk dezelfde ; Guido Eich " vertelde op 18-10-08 in Wageningen dat , De poppen van afgekoeld broed zijn altijd grijs , met A.B.V zwart . Aangezien die bij mij grijs van kleur zijn , neem ik vooralsnog aan dat dit voor het overgrote deel met het weer van de afgelopen tijd te maken heeft .

Ongetwijfeld zal ik te zijner tijd hierop terugkomen .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jan Kruit » ma 27 mei 2013, 11:14

Hallo Jaap,

Volgens mij is er verschil tussen kalbroed en verkleumd broed.
Kalbroed is erfelijk en kun je overal in het broednest zien.
Verkleumd broed heeft als oorzaak dat de bijen het niet warm hebben kunnen houden en zie je aan de buitenkant van het broednest.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 mei 2013, 21:06

Jan Kruit schreef:Hallo Jaap,

Volgens mij is er verschil tussen kalbroed en verkleumd broed.
Kalbroed is erfelijk en kun je overal in het broednest zien.
.
Ik citeer even uit de brochure ; Gezonde bijen " verspreid door de gezamenlijke Nederlandse Bijenverenigingen .

Kalkbroed .
De verwekker is een schimmel "Ascosphhaera apis "die het kalkbroed veroorzaakt . en verder ; Is de aantasting groot dan vertoont het gesloten broed zoveel gaten dat we van mozaïkbeeld spreken .... De aantasting is veelal te vinden aan de rand van het broednest, waar de darrecellen zich bevinden , dit is echter geen regel.

Alleen larven ouder dan drie dagen zijn ervoor gevoelig . Eitjes en jonge larven zijn niet gevoelig . Belangrijk is te weten dat sommige bijenrassen vatbaarder zijn voor kalkbroed . einde citaat

Omdat eitjes en jonge larfjes nog niet besmet zijn ,kan volgens mij de erfelijkheid van de ziekte minimaal zijn , bovendien, kan een schimmel erfelijk zijn ?? wel selecteren op poetsgedrag

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 jul 2013, 22:06

Hier een raam met broed van de koningin die in de lente problemen met kalkbroed had.


Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Biodlarn » zo 14 jul 2013, 15:28

Jaap v.Popering schreef:
Omdat eitjes en jonge larfjes nog niet besmet zijn ,kan volgens mij de erfelijkheid van de ziekte minimaal zijn , bovendien, kan een schimmel erfelijk zijn ?? wel selecteren op poetsgedrag

Jaap v P
De "erfelijkheid" zit hem in het poetsgedrag. Koninginnen die hygiëne hoger prioriteren houden kalkbroed uit de kuip.

//Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten