Afzwavelen volkje

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hjongste
Berichten:4
Lid geworden op:do 13 mei 2010, 03:36
Contacteer:
Afzwavelen volkje

Bericht door hjongste » di 23 jul 2013, 17:10

Ik moet helaas een volkje afzwavelen. Ondertussen is door moerwisselingen het volk in de loop van 3 jaar zo agressief geworden dat honingraten eruithalen een hachelijke aangelegenheid is geworden. Ik moet gewoon met een nieuw volkje daar beginnen. Echter ik heb nog nooit eerder afgezwaveld. Ik heb een zwavelblikje en zwavellapjes.

OK, ik sluit 's nachts de vliegopeningen af met schuimplastic en sluit de klep.

1) Hoeveel zwavellapjes moet ik verbranden voor een kast met dubbele broedkamer?
2) Hoe zorg ik dat de zwaveldamp de kast in gaat? Ik brand alles onder het bodemrooster maar moet ik nog iets afschermen tegen de wind?
3) Hoe weet ik of lang genoeg gezwavelt heb en of het volk dood is, zonder de kast open te maken? Is het een paar minuten of een paar uren?
4) Kan ik raten hergebruiken? Ik heb geen ziektes en zwavel af vanwege agressiviteit. Gaat die zwavellucht eruit?

Ik heb gelezen dat dode bijen die op het rooster vallen verdere verspreiding van het gifgas bemoeilijken. Is daar iets aan te doen?

Groeten

Herman

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door FerryB » di 23 jul 2013, 18:08

Waarom niet een zachtaardige moer erin (bv. Buckfast) dan heb je over ongeveer 6 weken een zachtaardig volk.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door G.B. » di 23 jul 2013, 18:58

Kast voorzien van reisriem, op zijn kop zetten, dus varroagaas naar boven.
1 (halve is vaak ook al genoeg) zwavelkaartje iets los leggen op het gaas, bijv. op paar schroeven)
Vuur erbij en dan hele bodem luchtdicht afdekken met een plaatje alu o.i.d.
Na een uurtje zullen de wildebrassen ws. rustig zijn.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Bram Jansen
Berichten:5
Lid geworden op:za 13 jul 2013, 23:57
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Bram Jansen » di 23 jul 2013, 20:02

Bij het lezen van dit bericht schrok ik een beetje.

Zoals Ferry schrijft, er zijn manieren genoeg om een volk minder agressief te laten worden, o.a. het invoeren van een nieuwe moer.
Kennis hierover is er ook genoeg.
Hoe kun je, vraag ik mij af, met dit soort discussies over dergelijke acties nog aankomen bij Bayer over hun gifstoffen.
Vraag naar andere oplossingen "Imker".

Bram

hjongste
Berichten:4
Lid geworden op:do 13 mei 2010, 03:36
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door hjongste » wo 24 jul 2013, 09:13

Geloof me dat ik zelf er ook moeite mee heb om een volkje op deze manier om te brengen. Echter na een kast controle duurt het dagen voor ze weer tot rust komen en de laatste keer werden heel wat mensen in omliggende tuinen gestoken. Vervolgens kon de omgeving een paar dagen niet in de tuin zitten. Dit soort overlast is heel schadelijk voor het imago van bijenhouden. Om nu, terwijl het volk op sterkte is, naar de moer te gaan zoeken en die te verwijderen en om dan vervolgens een andere moer in te laten lopen betekent heel veel overlast en boze mensen. Bijenhouden betekent ook dat je moet denken aan de maatschappelijke acceptatie en helaas past zo'n wild volk daar niet in. Hoezeer het me ook aan het hart gaat, met dit volk kan ik niet verder. Misschien dat ik aan het eind van de winter aktie neem, het volk is dan al gedecimeerd.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door p.zwartepoorte » wo 24 jul 2013, 09:56

als je op een moestuinen complex zit en de mede tuinders hebben er last van .die worden om niks gestoken schiet niet op . wat je ook schrijft imago van bijenhouden doet schade aan zou ik dat volk ook opruimen want je wil de tuinder wel te vriend houden
ik ken het verhaal beetje hier in ons dorp daar hebben ze het beetje het zelfde verhaal op een moestuinen complex maar die ben ik nu om aan het zetten na buckfast :D
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 jul 2013, 10:04

Ik Imker voor het merendeel met vuilnisbakkenras ,en heb deze problemen niet .

Zou het niet eens tijd worden dat de Imkerij stopt met het ongelimiteerde kruisen van onze bijen door middel van kunstmatige inseminatie zodat deze problemen tot het verleden gaan behoren . Het merendeel vergeet dat de overige Imkers opgezadeld zitten met de darren uit deze volken , die leggen grote afstanden af en hebben toegang in elk volk .

Zelf zwavel ik nooit een volk af , uitgezonderd voor een besmettelijke ziekte .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 jul 2013, 10:11

p.zwartepoorte schreef:als je op een moestuinen complex zit en de mede tuinders hebben er last van .die worden om niks gestoken schiet niet op . wat je ook schrijft imago van bijenhouden doet schade aan zou ik dat volk ook opruimen want je wil de tuinder wel te vriend houden
ik ken het verhaal beetje hier in ons dorp daar hebben ze het beetje het zelfde verhaal op een moestuinen complex maar die ben ik nu om aan het zetten na buckfast :D
paul
Carnica bijen zijn ook heel geschikt op een volkstuin complex. :be2:

Het is heel vervelend om een volk op te ruimen.
Moest dit in het verleden wel eens voor een mede imker doen.
Zorg dat je zelf geen zwaveldampen in ademt!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Ewout » wo 24 jul 2013, 10:29

Alle op zachtaardigheid geselecteerde bijen zijn geschikt voor moestuinencomplexen, lijkt mij niet rasgebonden. Ook zwarte bijen en vuilnisbakjes zijn er in net zo zachte smaken als Carnica of Buckfast. :dance:

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door p.zwartepoorte » wo 24 jul 2013, 10:39

het ras maak ook niet uit als het maar zachtaardig dat is het belangrijkste
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten