Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door roelof1945 » vr 20 sep 2013, 21:54

Jaap v.Popering schreef:Laat je niet verrassen !!!
Afgelopen zomer dacht ik ook geweldig allemaal gezonde bijen ook bij het darrenbroed niks aan de hand en de darren ze vlogen vrolijk in het rond.
Ben ook een tegenstander om darren te slachten de natuur moet zijn gang kunnen gaan een koningin legt niet voor niets een onbevrucht eitje.
Ook de schudzermen heb ik niet ontsmet, de meeste volken hebben nu een mierenzuur behandeling gehad toch waren er volken die zwaar besmet
waren en wat is zwaar besmet ik vind meer dan 1000 mijten bij een behandeling van 150 ml gedurende 8 dagen aan de hoge kant.
Een broedaflegger waar een jonge koningin in is gekweekt van een zg. resistente koningin had minder dan 200 mijten.
Momenteel heb ik een sponsdoekje op de varroa lade liggen hierop komt ongeveer 15 ml mierenzuur dit herhaal ik om de 2 dagen en iedere keer vallen
er weer een stuk of 5 mijten.
Ondanks dat mijn bijen in een eco gebied staan mijten vermeerderen zich overal van mij krijgen ze mierenzuur en met de kerst oxaalzuur.

Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door semar » vr 20 sep 2013, 23:07

roelof1945 schreef:[Ondanks dat mijn bijen in een eco gebied staan mijten vermeerderen zich overal van mij krijgen ze mierenzuur en met de kerst oxaalzuur.

Vr. groet, Roel
wat heet dat er nou mee te maken Roel?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door A.A. Staals » za 21 sep 2013, 15:52

Varroa in heide volk, heeft geen behandeling gehad in juli. De eerste dag na bestrijding vielen er honderden. Hier na twee dagen met 10 tallen.
Bestrijding na de zomerdracht leverde bij mij zeer weinig varroa op. (Gemiddeld geen twintig, hoogste had er zo'n 50). Het tweede heide volk had er veel minder.
Domweg bestrijden na de laatste oogst en dan nogmaals in de broedloze periode maakt de verliezen zeer klein.

ad staals
Bijlagen
002.JPG

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door roelof1945 » za 21 sep 2013, 16:46

semar schreef: wat heet dat er nou mee te maken Roel?
Inderdaad Semar niet zo veel, de bijen staan in een gebied waar weinig of geen bijenvolken staan wat inhoud dat mijn volken niet extra besmet raken
door andere volken .
Een voorbeeld ik heb nog een andere stand waar nog 4 imkers staan met bijenvolken, 2 van deze imkers overwinteren de volken met winter green olie
met het gevolg veel zieke bijen in het voorjaar hieruit kunnen mijn volken gemakkelijk besmet worden door vervliegen.
Dit is ongeveer wat ik bedoelde.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » za 21 sep 2013, 19:37

Als ik deze verhalen zo lees is er dus veel variatie in Varoa besmetting in Nederland. Het zou weer eens goed zijn als er opnieuw een enquête is waar alle imkers aan meedoen. Zo kun je een overzicht krijgen van de verspreidingsgraad en mogelijke wederzijdse invloeden qua besmetting. Romee van der Zee heeft e.e.a. voorgaande jaren geïnitieerd naar ik meen. Nogmaals het is voor mij dit jaar voor het eerst in jaren dat ik geen mijtval heb, noch mijn collega imker op deze stal in Noordwijkerhout.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door p.zwartepoorte » za 21 sep 2013, 20:46

Is het niks om op dit forum een enquete te houden over de varroa of na de winter over winter sterfte ?
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 sep 2013, 21:04

Jaap van Vliet schreef:Heb hier in Noordwijkerhout na (lichte)mierenzuurbehandeling geen varoa's gezien en dus met ongeloof ook eens thymovar geprobeerd. Na 3 dagen geen mijt gezien. Zou het probleem zich in een seizoen !
Zie pagina 42 daar staat ;
, waardoor er uiteindelijk een selectie kan plaatsvinden op mijten met een verminderde gevoeligheid voor thymol. Dit betekent dat varroa er mogelijk resistent tegen kan worden.


http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door roelof1945 » za 21 sep 2013, 21:04

Als imkers zeggen dat hun volken weinig last hebben van de varroa mijt is het misschien voor de duidelijkheid beter te zeggen over wat het ras is
en hoe vaak de bijen behandeld worden per jaar.
Wat ook duidelijkheid brengt is de priktest op bv 50 larven (poppen) dit geeft ook een redelijk beeld van resistentie.
Bij mij zijn de zwarte volken minder gevoelig voor de mijten dan de buckfast en dan heb ik het over 50 %.

Vr. groet, Roel

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » za 21 sep 2013, 23:06

Jaap v.Popering schreef:
Jaap van Vliet schreef:Heb hier in Noordwijkerhout na (lichte)mierenzuurbehandeling geen varoa's gezien en dus met ongeloof ook eens thymovar geprobeerd. Na 3 dagen geen mijt gezien. Zou het probleem zich in een seizoen !
Zie pagina 42 daar staat ;
, waardoor er uiteindelijk een selectie kan plaatsvinden op mijten met een verminderde gevoeligheid voor thymol. Dit betekent dat varroa er mogelijk resistent tegen kan worden.
Ik heb nog niet eerder Thymovar gebruikt. Wel heb ik aanvankelijk alle volken met mierenzuur behandeld. Zonder mijtval overigens. Daarna heb ik van de zeven volken er vijf met thymovar behandeld. Je kunt dus niet stellen dat onze Varroas resistent zijn voor dit spul. Mocht dit wel zo zijn dan zullen dus alle bijen uit deze regio resistent zijn wat ik vooralsnog niet aanneem.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » za 21 sep 2013, 23:15

roelof1945 schreef:Als imkers zeggen dat hun volken weinig last hebben van de varroa mijt is het misschien voor de duidelijkheid beter te zeggen over wat het ras is
en hoe vaak de bijen behandeld worden per jaar.
Wat ook duidelijkheid brengt is de priktest op bv 50 larven (poppen) dit geeft ook een redelijk beeld van resistentie.
Bij mij zijn de zwarte volken minder gevoelig voor de mijten dan de buckfast en dan heb ik het over 50 %.

Vr. groet, Roel
Ik heb gewoon de Noordwijkerhoutse bij. Ooit, jaren geleden heb ik koninginnen uit Nieuw Zeeland gehaald maar heb daar verder niets meer mee gedaan. Ik geloof dat je als imker met meerdere collega's in de buurt slechts weinig (50%) aan teeltselectie kunt doen. Bovendien, zo is mijn ervaring, kan een stekerig volk in de loop van het seizoen een zachtaardig volk worden en andersom. Daarnaast wil ik zo weinig mogelijk het volk verstoren na het voeren. Zeker geen priktest uitvoeren. We zien wel hoe ze uitwinteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten