Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:30

80% van 450 volk is dat niet tamelijk snel te noemen?
JP

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » zo 22 sep 2013, 13:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:80% van 450 volk is dat niet tamelijk snel te noemen?
Ik begrijp je niet zo goed, maar ik zal wel niet duidelijk zijn geweest. Ik bedoelde met mijn opmerking dat een imker tamelijk recent nog (vergeleken met de 30 jaar dat de varroa er al is) erg veel van zijn volken verloor in 1 winter, als gevolg van varroa. Dat laat zien dat de globale selectie erg langzaam gaat.

Vriendelijke groet

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » zo 22 sep 2013, 13:43

Jelte Pieter Dijkstra schreef:80% van 450 volk is dat niet tamelijk snel te noemen?
Ik begrijp 'm nu :) . Maar je verhaal had de strekking dat de druk van de varroa in de loop van de jaren minder is geworden. Mijn verhaal staat daar toch weer tegenover.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:56

Er zijn zeker nog uitwassen. Mee eens hoor.
JP

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » zo 22 sep 2013, 14:06

Jaap v.Popering schreef:
Jaap van Vliet schreef:
. Mocht dit wel zo zijn dan zullen dus alle bijen uit deze regio resistent zijn wat ik vooralsnog niet aanneem.
Toen de resistentie tegen Apistan in 2000 voor het eerst optrad in Landgraaf geloofde ook niemand dit . Het zal wel ergens beginnen , want ik geloof niet dat deze mijt opeens zomaar verdwenen zal zijn . :think:

Jaap v P
Ik werk nu enkele jaren samen met een imker Frank Shepard in de Dominicaanse Republiek die met 100 volken gehuisvest in holle boomstammen (vlg. korfimkeren) beweerde geen last te hebben van Varroa. Later toen wij voor het eerst een topbarhive hadden bevolkt bleek toen bestudering van het broed mogelijk was ook hij behoorlijk veel Varroa had. Je vraagt je dan af waarom heeft hij geen last en zijn volken blijkbaar ook niet want je kon zonder enige bescherming rustig blootsbeens/-arms tussen e.e.a. doolropen. Blijkbaar zo heb ik bedacht, komt dit door de vele natuurzwermen die ervoor zorgen dat de varroadruk niet te groot wordt. Frank doet niet aan teeltlijnen en wat dies meer zij, dus ga ik ervan uit dat het verschil eerder ligt in onze manier van imkeren waarbij wij inwinteren/voeren en zoveel mogelijk honing willen hebben. Vooral dat laatste heeft m.i. impact want een belangrijk onderdeel daarvan bestaat uit zwermverhindering. Zou het kunnen dat wanneer je uitsluitend met natuurzwermen werkt en geen doppen breekt etc. je minder last hebt van Varroa??
Bovendien is de combinatie met een lange winterzit door een besmet volk en wellicht daardoor verzwakt volk ook aanleiding tot voorjaarsverlies. Frank voert zijn volken nooit en heeft ook drachtloze periodes in de regentijd van enkele maanden.
Kortom ik geloof niet zo in teeltverbetering op eigen stand. Waarom ik dit jaar nauwelijks Varroa heb (ik moet uiteraard ook maar afwachten hoe e.e.a. straks in 2014 uitwintert) wijt ik vooralsnog aan het feit dat ik bijzonder weinig honing heb afgenomen en aan de temperatuurwisselingen in het afgelopen seizoen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 sep 2013, 14:07

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
. Romee vd Z. haar onderzoek komt hierbij nog het dichtste in de buurt?
De virulentie van de varroa is al minder hevig als je oudere imkers mag geloven: de varroalades lagen begin 80er jaren vol van de varroa.

.
:character-bart: Ten eerste komt Rommee v/d Zee nergens bij in de buurt . Eerst was het nosema cerenae , Daarna de Neonicitinoiden , en nu stapt zij over op de Texelse bij !!!! Zij heeft enkel heel lang de Imkerij op het verkeerde been gezet ...

Over de virulentie ... Jij spreekt over de tijd dat de vieren nog niet overgestapt waren op de varoa ..dit gebeurde pas in ongeveer 2000 .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 sep 2013, 14:12

Jaap van Vliet schreef:
. Zou het kunnen dat wanneer je uitsluitend met natuurzwermen werkt en geen doppen breekt etc. je minder last hebt van Varroa??
.
Het is al vele jaren bekend dat natuurzwermen minder mijten bevatten , Met nadruk op minder .

Jaap v P

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » zo 22 sep 2013, 14:39

Jaap v.Popering schreef: Ten eerste komt Rommee v/d Zee nergens bij in de buurt . Eerst was het nosema cerenae , Daarna de Neonicitinoiden , en nu stapt zij over op de Texelse bij !!!! Zij heeft enkel heel lang de Imkerij op het verkeerde been gezet ...
Jaap v P
De knuppel wordt even in het hoenderhok gegooid :lol:

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » zo 22 sep 2013, 14:41

Jaap v.Popering schreef:
Over de virulentie ... Jij spreekt over de tijd dat de vieren :? nog niet overgestapt waren op de varoa ..dit gebeurde pas in ongeveer 2000 .

Jaap v P
Jaap, ik neem aan dat je met "vieren" virussen bedoelt?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 14:51

Vieren?


----
Tja, prima hoor scepsis voor personen of onderzoek. Toch vind ik dat Romee zaken boven water heeft gekregen heeft met haar onderzoek. En natuurlijk streeft zij ook de geldstromen achterna. Zo werkt het nu eenmaal in onderzoeksland. Met 0 euro kun je niks aanvangen.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten