Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Primus » wo 31 jul 2013, 16:56

Ben 2 dagen aan de behandeling van Varao bezig met Mierenzuur. Resultaat van 1 kast 3 Varaomijten en al de andere kasten niets. De vorige behandeling is eind december met Oxaalzuur druppelen geweest. Wie heeft hier een verklaring voor? Andere jaren lagen er na 2 dagen tientallen dode varaomijten op de lade, nu eigenlijk niets, raar!
Zijn er nog imkers die deze vaststellingen doen op het moment?

berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door berg » wo 31 jul 2013, 19:59

Mijn bijenkasten staan in Beverwijk op het bijenpark
en ben geen enkele mijt tegengekomen in 2 ramen darrenbroed
die van 2 kasten kwamen
raampjes staan wel op 35 mm hart op hart i.p.v. 38 mm.

Ik was hier wel verbaasd over
Vorig jaar telde ik nog op een raam tientallen mijten

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door beethere » wo 31 jul 2013, 21:27

Varoa's hebben broed nodig om te kunnen overleven. Zou het misschien kunnen zijn dat er door de lange koude afgelopen voorjaar een erg lange broedloze periode was, waardoor de mijten wel verouderden/doodgingen, en de overgebleven mijten minder vruchtbaar waren?
in dat geval hopen op weer zo'n winter.
Ook ik heb dit jaar nog maar nauwelijks varoamijten, terwijl ik toch niet meer bestreden heb dan andere jaren.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door A.A. Staals » do 01 aug 2013, 17:28

Je hoort steeds van schudzwermen maken en sproeien met oxaalzuur. Nooit hoor je of en hoeveel varroa gevallen is.
Het zelfde geld voor het snijden van darrenbroed.
Heb ik het goed als ik denk: Men doet maar wat zonder zich af te vragen of het nut heeft?

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door Alex Mönch » do 01 aug 2013, 18:58

Ad ik zie mijn bijen met darrepoppen slepen die deformed wingvirus hebben...ze zitten er dus in...dat ik nooit check hoeveel er vallen is omdat ik het niet interessant vindt hoeveel ik er precies bestrijdt in een schudzwerm.Of het er nu 5,10 15 of 50 zijn...ik wil ze gewoon kwijt.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op do 01 aug 2013, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door floppie » do 01 aug 2013, 23:09

Bij mij heb ik ook al enkele darren met het deformed wing virus gezien. Ik begin zaterdag met de behandeling met mierenzuur. Ik had eigenlijk al wat eerder willen beginnen maar ik ben van mening dat mierenzuur boven de 30°C (en zeker morgen bij 35°C) meer schade aanricht omdat het te snel verdampt.

Met het sproeien van oxaalzuur zou ik maar uitkijken i.v.m. oxaalzuurdampen. Oxaalzuur en de dampen zijn erg gevaarlijk.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varao's?

Bericht door A.A. Staals » za 03 aug 2013, 08:27

Alex Mönch schreef:Ad ik zie mijn bijen met darrepoppen slepen die deformed wingvirus hebben...ze zitten er dus in...dat ik nooit check hoeveel er vallen is omdat ik het niet interessant vindt hoeveel ik er precies bestrijdt in een schudzwerm.Of het er nu 5,10 15 of 50 zijn...ik wil ze gewoon kwijt.
Hier vraagt men zich af: Waar zijn ze? Het lijkt mij dus wel belangrijk te weten wat er valt en er imkers zijn die het wel willen weten. In zwermen/schudzwermen behandelen kan men ook van leren hoe effectief de winterbehandeling is geweest. Behandelen bij zeer lage besmetting lijkt mij overbodig/onnodig.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » za 03 aug 2013, 15:21

Ad,wanneer iemand anders benieuwd is hoeveel er vallen...prima.
We weten allemaal hoe snel varoa zich over Nederland heeft verspreid dmv darren.
Deze kunnen meer dan 15 km vliegen en dus anderen besmetten.....Amersfoort heeft nogal wat imkers dus herbesmetting volop mogelijk.
Om te kijken of de winterbehandeling succesvol is,en mijten tellen die uit een schudzwerm vallen is weinig zinvol,vooral als er uit het volk waar de schudzwerm af komt broed zit en je dus totaal geen eerlijk beeld kunt krijgen van de daadwerkelijke aantasting.
Wanneer er een aantal ramen gesloten broed vlak voor het maken van de schudzwerm zijn uitgelopen kan het aantal varoa s hoog zijn.
Zijn er net een aantal ramen gesloten broed gekomen in het volk waar de schudzwerm vanaf komt,kan het aantal varoa s laag zijn...ze kunnen voor het grootste gedeelte in het pas gesloten broed gekropen zijn.
Ik kies er dus voor om de schudzwermen schoon te maken ongeacht een eventuele kleine of grote aanwezigheid van varoa.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door dineke » za 03 aug 2013, 19:32

Vorig jaar zomer heb ik mijn bijenvolk besproeid met oxaalzuur, in een broedloze periode (spontane koninginnewissel). Heb toen niet gekeken of er mijten waren gevallen. Een maand later, op advies van mijn bijenleraar, nogmaals behandeld met mierenzuur. Resultaat: 0 varroa. Vervolgens, in de winter, gedruppeld met oxaalzuur: meer dan 150 varroamijten!!!
Dit voorjaar heb ik 3 x darrenraat gesneden. De laatste keer heb ik geprobeerd of ik daar mijten in kon vinden. Niet gelukt, geen mijt gezien (bah wat een geknoei). Morgen ga ik weer beginnen met mierenzuur.
Ben benieuwd naar het resultaat - en naar ervaringen van anderen!

Wie heeft er wél mijten gevonden in de darrenraat?

Groetjes, Dineke.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Flevobij » za 03 aug 2013, 22:40

[/quote]
dineke schreef:Niet gelukt, geen mijt gezien (bah wat een geknoei).
Ik leg het gesneden darrenraat een nachtje in de diepvries. De volgende dag kun je de harde wasdekseltjes gemakkelijk snijden en de harde poppen goed uit de cel halen.

[/quote="dineke"]Wie heeft er wél mijten gevonden in de darrenraat.
Toen ik bovenstaande deed vond ik 3 mijten op 50 poppen. Toen ik het raam uitschudde (op de pols slaan van de hand waarin je het raam houdt) kwamen er tientallen mijten uit het raam, dat klopt wel, omdat het totaal aantal cellen ± 5000 is. (Simplex broedraam). Viel me tegen de hoeveelheid.... Ik heb er foto's van genomen, zal ze toevoegen.
IMG_4378.JPG
Varroa op darrenpoppen.
Bijlagen
IMG_4381.JPG
Varroa van 1 darrenraam Simplex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten