Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » ma 12 aug 2013, 19:17

Waar het denk ik om gaat,is dat een aantal imkers waarschijnlijk onderschatten hoeveel er in een volk zitten ondanks dat ze er niet zoveel vinden op de lade.
Bij een onjuist uitgevoerde bestrijding lopen ze de kans om volken te verliezen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zou ik zeggen.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door roelof1945 » ma 12 aug 2013, 21:09

Ben begonnen met mierenzuur op de volken te zetten met een liebig dispenser, de eerste dag was er een volk met 60 varroa's de andere 2 ongeveer 20 stuks, vorige jaren begon het vaak over de 100 dus het valt mee met de Buckfast.
Een volk met donkere Nederlandse bijen telde ik 1 mijt, vorig jaar zaten er in het moedervolk ook geen mijten en nu in deze aflegger 1.
Ik moet het hoofdvolk nog ontsmetten ben nieuwsgierig hoeveel het hier zijn, ook heeft dit volk niet gezwermd.
Een vraag: zijn er meer imkers die Nederlandse bijenvolken bezitten en heel weinig mijten hebben ?

Vr. groet, Roel

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » ma 12 aug 2013, 21:22

Roelof,vergeet niet dat ze ook in het gesloten broed zitten.....bestrijding met mierenzuur in gesloten broed is mogelijk,als de bodem ventilatie dicht zit,het vlieggat niet al te groot is en de verdamping van het mierenzuur niet te snel gaat.....de damp heeft tijd nodig om de gesloten cellen met broed binnen te dringen en in een voldoende hoge concentratie om de mijten te doden in het gesloten broed.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 16 aug 2013, 12:49

Wat varroa's betreft is het ook een raar jaar bij mij. Ik heb niet veel darrenraat kunnen snijden, omdat er niet veel in belegd werd. De raat die ik gesneden heb bevatte geen mijten. Nu met de mierenzuurbehandeling toch een fikse besmettig (enkele 10-tallen mijten), meer dan ik verwacht had.

Vraagje: ik heb in juni een nieuw volk opgezet met een schudzwerm en netjes behandeld met oxaalzuur (moet heeft geen oxaal gehad). Ik ga er vanuit dat die dus een hele schone start gehad hebben. Is het verstandig dit volk ook nog mierenzuur te geven, of alleen rond kerst oxaalzuur? Ze zitten in een wat oudere kast zonder varroalade, dus ik kan de mijtenval niet controleren. Nieuwe kast staat op de planning, maar daar moet ik eerst het geld voor bij elkaar hebben...

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door renske » vr 16 aug 2013, 17:26

Hier na het mierenzuren best veel varroa, tussen de 50 en 100 per volk. Ik heb wel darrenraat gesneden en daar zat bijna niets in, dus het valt me wat tegen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » vr 16 aug 2013, 17:32

Renske,zoals ik al eerder vermelde.....darreraat methode is NOOIT afdoende....jij en anderen leveren het bewijs.....deze methode gauw vergeten en gewoon met een echt middel bestrijden.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door FerryB » vr 16 aug 2013, 18:39

Nou ze zijn er echt wel.
Ik heb mijn volken het hele seizoen behandeld met Hive Clean, dus dacht weinig mijten te hebben.
Er lag eigenlijk ook nooit wat op de lade.
Afgelopen dinsdag mierenzuur geplaatst op 6 volken en ja hoor vanmorgen gekeken en 1 volk had er 25 op de lade en de rest allemaal tussen de 10 en de 15, dat viel me eigenlijk wel tegen.
Wat denken jullie is dat veel of valt het wel mee.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » vr 16 aug 2013, 19:20

Het bestrijden met hiveclean werkt het beste wanneer je blokbehandelingen toepast.....3 keer elke 9de dag en dan in een planten spuitje fijne nevel van onderen naar boven sproeien(dus niet in de cellen spuiten.)Niet teveel spuiten en fijne druppels.grote druppels zijn minder effectief.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door belrgerbal » za 17 aug 2013, 19:02

pff, 1e mierenzuurbehandeling gehad. 1 volk ziet er niet best uit qua besmetting, het regent mijten nog steeds, 100+ per dag , de andere volken ook vrij veel mijten zeker in vergelijking met vorige jaren, maar wel een stuk minder. Ik ben nu aan het invoeren, daarna een 2e x mierenzuur en dan de situatie evalueren. wellicht is de behandeling gewoon erg effectief, want de weersomstandigheden zijn ideaal.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 17 aug 2013, 19:29

Is wel veel! Ik had afgelopen winter bij geen een volk boven de 100 mijten, maar dit waren allemaal afleggers en jonge volkjes.

Maar waar heb je de afgelopen winter mee bestreden?

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten