Bijenkoerier

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 jan 2014, 10:48

ImkerijWestland schreef:
Alle deskundige en belanghebbende in deze artikelen zeggen ook dat Varroa en de virussen die een invalspoort hebben door het aanprikken hiervan,

.
Men houd niet op met het proberen om op allerlei manieren de oorzaak van de bijensterfte bij de gewasbeschermingsmiddelen neer te leggen .
Zie Kamerbrief op onderstaande link .


http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... hannel=att


Wanneer al het geld wat het heeft gekost om zulke vingerwijzingen te ontkrachten , aan onderzoek naar de bestrijding van de varroa besteed zou zijn , zouden wij waarschijnlijk al vele jaren een
effectief toegelaten middel tegen dit pestbeestje hebben gehad :think: :think:

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door p.zwartepoorte » wo 15 jan 2014, 11:22

Groot gelijk jaap :clap:
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door jossmits » wo 15 jan 2014, 19:08


Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 jan 2014, 20:42

Geregeld wanneer ik zulk soort verhalen ; .ik citeer ; :character-bart: Om toch de gewassen te kunnen bestuiven nemen de boeren mensen in dienst die met kwastjes het stuifmeel overbrengen naar de plant. Vooral in China wordt deze manier van bestuiven op grote schaal ingezet. einde citaat , :think: heb ik er weinig vertrouwen in dat dit op waarheid berust .

Jaap v P

ImkerijWestland
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 14:39
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door ImkerijWestland » wo 15 jan 2014, 21:08

Jaap v.Popering schreef:Geregeld wanneer ik zulk soort verhalen ; .ik citeer ; :character-bart: Om toch de gewassen te kunnen bestuiven nemen de boeren mensen in dienst die met kwastjes het stuifmeel overbrengen naar de plant. Vooral in China wordt deze manier van bestuiven op grote schaal ingezet. einde citaat , :think: heb ik er weinig vertrouwen in dat dit op waarheid berust .

Jaap v P
Mee eens Jaap.
Zie de niet willen weten waarheid:
http://kloptdatwel.nl/2013/01/28/bijens ... -in-china/

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door agastache » wo 15 jan 2014, 23:15

geregeld wanneer ik een citaat van Jaap v Popering lees, heb ik er weinig vertrouwen in dat dit op waarheid berust

groeten meindert

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door petro » do 16 jan 2014, 07:24

Vreemde bewering! Lijkt me beter dit soort opmerkingen over anderen achterwege te laten hier!!Zeker degenen die nergens op slaan.
Petro
agastache schreef:geregeld wanneer ik een citaat van Jaap v Popering lees, heb ik er weinig vertrouwen in dat dit op waarheid berust

groeten meindert

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door jossmits » do 16 jan 2014, 10:00

Wat doet in dit verband de opmerking van Jaap over die chinese peren er toe. Dat staat alleen in het artikel van de volkskrant, het staat niet in het oorspronkelijke australische artikel en al zeker niet in de onderzoeksopzet van die meneer Souza van het CSIRO. Blijkbaar dient de opmerking van Jaap er alleen toe om dat onderzoek in discrediet te brengen.
Op zich geloof ik niet dat dit onderzoek veel zal opleveren wat we al niet weten. Dat bijen niet terugkomen van bloemen die met Gaucho zijn behandeld weten de Franse imkers al vanaf 1995 op met Gaucho behandelde zonnebloemen. Dat ze de weg kwijt raken of veel langer er over doen is bekend uit een onderzoek van de INRA van een paar jaar geleden (ook met deze chips). In een BBC documentaire heb ik ook duitse onderzoekers dit zien doen. Ik denk dan ook dat dit onderzoek vooral bestemd is voor de "australische markt" .
Verder lijkt me dit onderzoek voor europa de eerste paar jaar niet echt relevant. Vanaf december 2013 is de komende 3 jaar het gebruik van deze middelen in Europa niet toegelaten op voor bijen interessante gewassen zoals koolzaad, zonnebloem, mais, katoen..
De uitkomst kan dus interessant worden als over 3 jaar dit verbod afloopt.


Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door Jaap v.Popering » do 16 jan 2014, 10:32

jossmits schreef:Wat doet in dit verband de opmerking van Jaap over die chinese peren er toe. Dat staat alleen in het artikel van de volkskrant, t.

Jos
Volgens mij heb ik daar dan ook op gereageerd .

Daar komt nog bij dat ik mijn twijfels uit op het voeren van bijenvolken met gif in het voedsel wat zij in de natuur zullen vermijden . Net als Jeroen versluis . bijen in een laboratorium gif toedienen tot zij dood gaan . Ik heb het al meer geschreven , :character-bart: Deze proef is zelfs met mensen uit te voeren met hetzelfde resultaat .

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenkoerier

Bericht door marc » do 16 jan 2014, 11:03

jossmits schreef:De uitkomst kan dus interessant worden als over 3 jaar dit verbod afloopt.
Het zal een maat voor niets zijn, Jos.
Ook de niet behandelde zonnebloem, koolzaad, mais... op velden waar net ervoor behandelde granen, bieten, erwten, bonen... hebben gestaan zullen hetzelfde effect geven.
Het resultaat waar je op wacht is nu al bekend. Noem de maatregel maar het wat 'sussen' van de luidkeelse (vooral Franse) imkers die alle bijensterfte bij de neonicotinoides leggen.
Het zal geen enkel gevolg hebben op de bijensterfte zolang men enkel grote monoculturen van arme drachten als (zelfs onbehandelde) zonnebloem en mais blijft zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten