behandelen met oxaal

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
1bontebij
Berichten:12
Lid geworden op:wo 09 nov 2011, 20:44
Contacteer:
behandelen met oxaal

Bericht door 1bontebij » zo 01 dec 2013, 23:56

Hallo beste imkervrienden,

ik heb 30 november even gecontroleerd of er nog broed aanwezig in de volken. Uit een steekproef blijkt dat bij mij de volken geen broed meer hebben. Het was in het zonnetje op het zuiden en uit de wind goed genoeg om volken te inspecteren. Natuurlijk werk je dan heel voorzichtig omdat de bijen een beetje klitten. Ik heb er 4 doorgelopen. Als het dinsdagnacht flink afkoeld zou ik dus kunnen druppelen met oxaalzuur. [ Er is -2 graden voorspeld ]. De eerste serie van de in totaal 60 volken zou ik dan smorgens kunnen behandelen.
Met de verdampmethode met de varroxverdamper kan het zowiezo volgende week.
Het voordeel daarvan is dat deze methode herhaald kan worden na 8 dagen.
Vallen er bijvoorbeeld meer dan 1000 mijten, wat bij herbesmetting via andere bijenstanden in de herfst gemakkelijk kan voorkomen, blijven er na de eerste behandeling met 95% effectiviteit nog altijd 50 over!
Die zou je dan met een tweede verdamping later kunnen reduceren tot 2,5 mijt.
Als je later deze maand op vakantie bent of geen tijd hebt is er dus nu al een mogelijkheid voor een winterbehandeling.
Is er een stevige besmetting dan kan het zijn dat juist de ergst besmette volken de neiging vertonen door te broeden!
Als dat het geval zou kunnen zijn, is er het afgelopen weekend een kans verloren gegaan de volken op broed te controleren.

Groeten Peter Linnartz

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: behandelen met oxaal

Bericht door jjmvaningen » vr 03 jan 2014, 19:31

Dag Peter,
En? wat zijn jouw resultaten?
groet, Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten