Ox.zuur verdampen met koperen buis

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door Bart de Coo » zo 29 dec 2013, 13:07

Zie hier een elegant en simpel toestel voor het sublimeren van oxaalzuur in de winter. Het is hier in de buurt sinds enkele jaren bij veel imkers in gebruik. Ik lees er verder nooit iets over. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet heb opgelet. In ieder geval hoop ik je een mooi idee aan hand te doen.

Simpel en elegant, zei ik. Schroef vier latjes aan elkaar zodat je een lijst krijgt die mooi op de kast past. Boor in een van de vier wanden een gat dat precies de maat van het koperen buisje heeft, in mijn geval 1,5cm. Bovenop de lijst bevestig je een doorzichtige plaat met lijm en schroeven. Onderaan de lijst bevestig je tochtstrips of zo. Het gaat erom dat de oxaalzuurdampen nergens heen kunnen. Het buisje heeft een zwanenhalsvorm en is aan het uiteinde dat uit de kast steekt afsluitbaar met een schroefdop. Het is allemaal in de handel verkrijgbaar. Ik moet erbij zeggen dat ik het ding niet zelf gemaakt heb. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe je zo'n mooie bocht in het buisje krijgt.

Met een trechtertje stort je één á twee gram oxaalzuur in de zwanenhals. Vervolgens sluit je de boel goed af met de schroefdop. Zet een FFP-2 of -3 masker op je gezicht en zet de gasbrander op het laagste punt van de zwanenhals. Langzaam maar zeker zie je de dampen door de doorzichtige plaat in de kast stromen. Na een minuutje of vijf is al het poeder weg.

O ja, doe de schuifla eronder en sluit de vliegspleet.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door Bjorn » zo 29 dec 2013, 13:39

Bart de Coo schreef: Zet een FFP-2 of -3 masker op je gezicht en zet de gasbrander op het laagste punt van de zwanenhals. Langzaam

Bart
P2 of P3 verwijst naar de fijnheid van een stof , het zijn dus stofmaskers, het houd fijne deeltjes tegen geen dampen.
Wanneer je oxaalzuur verdampt , verdamp je een organisch zuur dus eigenlijk moet je een filter hebben die organische componenten vangt.
P2 of P3 zijn volgens mij onvoldoende.

Het filter (haflgelaatsmasker) dat je op de foto aanhebt , voor zover ik kan zien aan de dikte van het patroon , heeft meer als enkel een p2 of p3.

MVG Bjorn

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door m.kolsters. » zo 29 dec 2013, 13:50

Dag Bart wel zielig zo bijen moet houden met gas masker op, moet wel gifgas filter zijn en geen p3of 2.
Weet je waar om ik stop om dat dit niet meer natuurlijk is, je wil zo niet meer imkeren.
Ze trekken de bijen planten uit spuiten de bloemen dood en zaaien gras.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door alfa vulgaris » zo 29 dec 2013, 14:57

Ik zie daar ook groen..,,koperoxalaat?
DIt toestel zou dus vast beter van roestvaststaal kunnen worden gemaakt.

Zo'n koperpijp kan je buigen met een stuk gereedschap wat buigijzer word genoemd.
Afbeelding

Als je dat niet hebt kan je een buis/pijp ook volstoppen met fijn zand.
Goed aanstampen en een houten plug aan beide uiteinden erin slaan.
Je kan de buis dan buigen zonder dat ie knikt.
Koper kan je eigenlijk maar 1 keer buigen omdat het daardoor bros wordt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door Bart de Coo » zo 29 dec 2013, 15:50

Besten,

Die afkorting van dat stofmasker heb ik toch uit de vakliteratuur gehaald. Het gaat om een 'review' van allerlei onderzoeken m.b.t. oxaalzuur en daarin las ik:

However, to avoid local effects the beekeeper should wear the recommended safety equipment. A FFP2 SL-type face mask sufficiently protects the user (European Regu-lation EN 149).

Jullie zijn er duidelijk beter in thuis dan ik. Dus vertel eens, als ik naar de Praxis ga en ik koop daar een maskertje waarop staat 'FFP2', dan heb ik toch het juiste masker te pakken?

O ja, Tinus, ik zal je niet tegenspreken, maar ja, wat mot dat mot, nood breekt wet. Die mijten moet je gewoon bestrijden. Ik had het ook liever anders gezien.

Groet,

Bart

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door Bjorn » zo 29 dec 2013, 17:39

Ik ben geen chemicus maar ik zou toch gaan voor een gecombineerde filter gas/stof.
De meeste gecombineerde filters voor halfgelaatsmasker ( = type dat u op de foto op heeft) bestaan uit een gasfilter (ABEK1) + voorzet stoffilter (p3).

Ik heb ze nog niet gevonden als 1 patroon.

Wat betreft het imkeren met masker , tja het is een noodzaak als je wilt bestrijden met oxaalzuur door middel van verdampen.
Maar met een goed masker ben je wel beschermd.

Als je zou weten welke vluchtige componenten er vrij komen bij kuisproducten waar in kleine letters op staat "enkel gebruiken in goed verluchte ruimten" ,
en ik zie de huisvrouw ook niet met een masker op staan.
Dus wat is er dan erg aan het gebruiken van een product ter behandeling van de Varoa met de juiste bescherming ?


MVG Bjorn

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door RobertF » zo 29 dec 2013, 18:11

De meeste gecombineerde filters voor halfgelaatsmasker ( = type dat u op de foto op heeft) bestaan uit een gasfilter (ABEK1) + voorzet stoffilter (p3).
Dit is niet juist
Eén is een goed ABEK filter: A2B2E2K2, met inderdaad P3
Maar.................... Eigenlijk niet gebruiken voor dit werk, het is een soort calamiteiten filter, duur, kort werkzaam (door de vele combinaties).
Ze zijn wel heel eenvoudig te koop, bijna op elke hoek van de straat.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door cefas » zo 29 dec 2013, 23:07

Wederom een prachtige uitvinding op het forum! Dit is toch veeeel goedkoper dan de bestaande oxaalzuurverdampers? Bovendien heb je geen gedoe meer met accu's en zo. Prachtig. Ik zoek nog wel naar een oplossing voor mijn lattenkast, die ik niet van boven wil openmaken om een kaarsje in te laten branden. Zou zo'n koperen buis in het vlieggat werken? Of verspreidt de damp zich dan alleen over de bodem van de kast?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door Bart de Coo » ma 30 dec 2013, 09:00


Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Ox.zuur verdampen met koperen buis

Bericht door m.kolsters. » ma 30 dec 2013, 12:25

Ik heb nog 2 filters voor Oxaal.
Het nummer is 6055 A2 het zijn 3M filters.
Deze zijn organische dampfilters voor zure gassen en ammoniak.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten