Stichting Arista Bee Research

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door bee-tree » wo 12 feb 2014, 10:17

Goede morgen Rostohar en Franca, jullie weten ons vast iets te vertellen over het gesubsidieerde
Primorskiproject dat probeerde enkele eigenschappen van de Primorski-bij 'in te kruisen'
Ik heb er al 5 jaar niets meer van gehoord. Loopt het project nog in Nederland ?
De Primorski-bij is in staat de Varroamijt van zich af te vangen en stuk te bijten. Die eigenschap zouden we
ook graag zien bij onze bijen.
Ik meen gehoord te hebben dat er op een stand in het Lauwersmeergebied enkele gekruiste volken het 'poetsgedrag"
ge-erfd hebben. Zj.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door rostohar » wo 12 feb 2014, 11:31

Bee-tree: Daar heb ik ook al lang niets meer van gehoord.

FrancA: hier hebben we wel wat aan? http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/966692-1 ... voor-bijen

Straks maakt de sponsor uit waar en hoe je de kasten neer zet. Zichtbaar vanaf de openbare weg omdat er een logo opzit.
Behalve dat er geld ingezameld wordt en er hier en daar een stad bij-vriendelijker wordt gemaakt gebeurt daar verder niets. En dat terwijl het probleem van biodiversiteit in steden juist veel minder speelt. Bovendien levert het geen enkele bijdrage aan onderzoek naar oorzaken van bijensterfte en hoe de weerstand te verbeteren.
Het zal wel met de beste bedoelingen zijn maar we moeten oppassen dat de bij niet wordt gekaapt door de commercie.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door willem » wo 12 feb 2014, 11:47

bee-tree schreef:Goede morgen Rostohar en Franca, jullie weten ons vast iets te vertellen over het gesubsidieerde
Primorskiproject dat probeerde enkele eigenschappen van de Primorski-bij 'in te kruisen'
Ik heb er al 5 jaar niets meer van gehoord. Loopt het project nog in Nederland ?
Zie http://www.duurzamebij.nl/
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door FrancA » za 15 feb 2014, 09:20

rostohar schreef:we moeten oppassen dat de bij niet wordt gekaapt door de commercie.
Ja, dat zou wat zijn: gepatenteerde 'Mosanto Bees' - kunnen/willen uitsluitend door Mosanto gepatenteerde gentechplanten bestuiven.. :shock:

Maar ik neem aan (ten onrechte?) dat bij een EU gesubsidieerd bijenproject geen EU sticker op elke bij geplakt hoeft te worden..

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door marc » za 15 feb 2014, 09:44

EU gesubsidieerd bijenproject ?

De EU koek is nu al helemaal verdeeld onder de grootste bijenlanden (Du. bv).
En het is niet omdat ABR de namen van o.a. Büchler en Bienenfeld in hun project mogen gebruiken, dat die heren een deel van hun grote EU pot zullen afstaan. Hun medewerking verlenen, om nog wat bij te verdienen, kan natuurlijk wel :)
Als je geld wil vangen van Europa is het wel handig om zich als grensoverschrijdend eu te profileren (vgl. beebreed.eu)
Waar wordt ABR ingeschreven? in Nederland ? dan wordt de EU pot waar ze ...eventueel ...zouden ...kunnen... aanspraak op maken wel heeel klein.
Ik denk dat voor hen 'fundraising' inderdaad de enige mogelijkheid is om hun droom te kunnen starten maar ik vrees...
Toch succes toegewenst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten