Vergiftigd of gewoon oud?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vergiftigd of gewoon oud?

Bericht door Ewout » za 22 feb 2014, 21:22

Vanmiddag waren we in de tuin aan het werk en de bijen vlogen lustig. Veel stuifmeel, onder andere uit onze eigen tuin (sneeuwklokjes, de tientallen krokussen laten ze links liggen voor krokussen verderop).

Om een uur of 5 was het stiller geworden maar op de zijkant van een van de vliegplanken zat een bij roerloos. D'r dijen dik beladen met grijs-cremig stuifmeel. Ze deed niet zoveel meer dus ik dacht ik laat haar even warm worden. In de zon duurde dat wat lang dus ik heb haar mee naar binnen genomen en in een potje gedaan. Langzaam knapte ze wat op. Ik heb er een paar druppeltjes honingwater bij gedaan (eigen honing). Het leek goed te gaan, maar toch is ze niet meer opgeknapt. Haar tong hing er ontzettend ver uit, die sleepte ze over de bodem van het potje. Ook vliegen lukte eigenlijk niet meer, ze probeerde wel hard.

Nu stond er in de laatste uitgave van die biene een heel stuk over het herkennen van een vergiftigde bij, één van de kenmerken was de uitgestrekte tong.

Nu de vraag/vragen: kan het zijn dat deze bij al dusdanig verkleumd was dat het nooit meer goed ging komen? Waarom hing haar tong er mijlenver uit, slepend over de grond? Kan het zijn dat zij van behandelde bloemetjes heeft gegeten (welke plant geeft grijs-cremige stuifmeel op dit moment?).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8258
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vergiftigd of gewoon oud?

Bericht door Hans van der Post. » zo 23 feb 2014, 18:02

Ja dit verschijnsel ken ik.
Mijn ervaring is dat als bijen een nacht lang verkleumd zijn je ze nog wel tot "leven" kan wekken maar het motortje is kapot.
Als je bijen de zelfde dag verwarmd gaat het wel, komt ze helemaal bij en vliegt dan zelfstandig naar de kast.
Als je het over vergiftigt stuifmeel hebt moet je eens kijken of er niet meer bijen met dat stuifmeel rondlopen of gewoon de kast binnen vliegen.
Je kunt nu ook gemakkelijk rond kijken waar bijen op vliegen bij zo'n 12 graden is dit minder dan 50 meter.
!Hans.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vergiftigd of gewoon oud?

Bericht door depauws » zo 23 feb 2014, 20:36

Buxus worden deze periode soms gesproeid.
Groeten


Verstuurd vanaf mijn N10 met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten