neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 jul 2014, 08:52

Onderstaande heeft uiteraard betrekking op Nederland

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ebruik.pdf

Ook deze is belangrijk

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... entrum.pdf

TvdB
Berichten: 36
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door TvdB » wo 23 jul 2014, 14:03

Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef: , waarvoor vooral Jeroen van der Sluijs aan het woord werd gelaten.
Is Jeroen v/d Sluis overgestapt van de bijensterfte op vogelsterfte .... :think: opmerkelijk . :whistle:

Jaap v P
Beste Jaap, wat wil je suggereren met je opmerking dat het opmerkelijk is dat de heer v/d Sluis zou zijn overgestapt op vogelsterfte? en wat is hier opmerkelijk aan?
Voor jou ter info: v/d Sluis heeft weinig te maken gehad met de nature publicatie http://www.nature.com/nature/journal/va ... 13531.html
Het Trouw artikel waar je het over hebt kan ik niet vinden. Wel dit: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... ngif.dhtml) en daar word hij niet genoemd
A.A. Staals schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef: , waarvoor vooral Jeroen van der Sluijs aan het woord werd gelaten.
Is Jeroen v/d Sluis overgestapt van de bijensterfte op vogelsterfte .... :think: opmerkelijk . :whistle:

Jaap v P
Moet je niet als de bijensterfte op zijn retour is. :naughty:

ad staals
Ad: Bijensterfte op z'n retour? Afgelopen winter was de bijensterfte laag maar ik heb geen onderzoek gezien dat heeft aangetoond dat bijensterfte nu over is?
Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef: Moet je niet als de bijensterfte op zijn retour is. :naughty:
Ja maar... :think: ...de bijensterfte is toch nog niet op zijn retour ????De Neonicotinoïden zijn nog niet eens verboden :whistle:

Jaap v P
Imidacloprid is in heel europa (met uitzondering van overdekte teelten) tijdelijk verboden: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... -gif.dhtml
en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

Het kan dus niet zo zijn dat het nog wijdverbreid gebruikt word (Freek / Jaap)
waarom wetenschappers er negatief over schrijven? een grote samenzwering! (past zo in het rijtje 'chemtrails', '9/11 was an isede job' etc. etc. Ik zet m'n aluhoedje op)

Ik merk dat het 'bon ton' is onder nederlandse imkers om effecten van bestrijdingsmiddelen weg te wuiven. Zeker is het zo dat een adequate varroa bestrijding een hele belangrijke voorwaarde is voor het succesvol overwinteren van een bijenvolk (varroa maakt vatbaarder voor allerlei ziekten). Vaak echter zijn problemen in de echte wereld multifactorieel en ik denk zelf dat het niet onwaarscheinlijk is dat ook bestrijdingsmiddelen een rol spelen voor de gezondheid en het overwinteringssucces van een bijenvolk.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Imkerij Witharen » wo 23 jul 2014, 15:07

Moet je eens een tuincentrum in lopen en vragen naar een mierenbestrijdingsmiddel.
Vraag dan ook even terloops aan het personeel, terwijl je het etiketje na leest, of het middel schadelijk is voor Bijen...
Bijna zeker dat ze je zeggen dat het geen schadelijke gevolgen geeft.

Ik heb 't terug laten brengen.. :be5:

Jannes

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door maartenkleijne » wo 23 jul 2014, 15:09

Beste T, ik denk dat er onder de imkers - ook hier op het forum- meer haters zijn van bestrijdingsmiddelen en van Monsato/Bayer etc. dan mensen die dat soort zaken graag relativeren. Deze laatsten zijn echter altijd bereid een imker de les te lezen die hier op het forum chemie-haat ten toon spreidt.
Persoonlijk ben ik nog groot gebracht met groet hoeveelheden DDT en ik geloof oprecht dat imacloprid erger is, maar van DDT heb ik zelf ook nooit echt last gehad en de wielewalen en koolmezen ook niet. De wielewalen zij pas verdwenen toen het aantal sperwers drastisch toenam.
gr,
m

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door ndj » wo 23 jul 2014, 17:32

Vandaag met de hond voor de APK geweest. Aardige DA, die zeer betrokken is bij de dieren en de natuur.
Het praatje kwam op insecten, pesticiden enz.
Vertelde er bij, van het mooie hommelnest, waar de ene hommel na de andere dood voor de spouw lagen. "waarschijnlijk vergiftigd. Zonde!"
En eh, nee hij was niet op het idee gekomen om een monster naar het lab. te sturen.
"Dat ik daar niet aan heb gedacht"zei hij peinzend.

TvdB
Berichten: 36
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door TvdB » wo 23 jul 2014, 19:09

Imkerij Witharen schreef:Moet je eens een tuincentrum in lopen en vragen naar een mierenbestrijdingsmiddel.
Vraag dan ook even terloops aan het personeel, terwijl je het etiketje na leest, of het middel schadelijk is voor Bijen...
Bijna zeker dat ze je zeggen dat het geen schadelijke gevolgen geeft.

Ik heb 't terug laten brengen.. :be5:

Jannes
Jannes, jij koopt IMIDACLOPRID in het tuincentrum? Ik hoop het niet (als wel dan moet je ze maar eens mededelen dat dat echt niet meer kan)! Dat je middelen kan krijgen die schadelijk zijn voor bijen geloof ik meteen, die zijn er genoeg en die zijn legaal. Ik heb vroeger in agrarische omgeving bijen gehouden en herinner me nog goed de dagen dat de grond voor de kasten bezaaid lag met een tapijt van dode bijen ...

En ja persoonlijk ervaar ik dat als een imker een verband legt tussen bestrijdingsmiddelen en 'het grote bijen sterven' dat er altijd wel weer collegas zijn die bereid zijn te vertellen dat bestrijdingsmiddelen niet relevant zijn en dat de varroa niet juist bestreden is (het is dus allemaal eigen schuld dikke bult). Dit terwijl een hele hoop effecten die zich voordoen in de natuur pas tot uitdrukking komen in samenhang met andere factoren (effecten van landbouwgif kunnen bijvoorbeeld pas een rol spelen als de eiwitvoorziening en de varroa bestrijding in een volk niet optimaal is). Voor een willekeurige imker is het dus niet mogelijk om in te voelen of iets wel of niet relevant is (en daar hebben we dus onderzoek voor). Verder: welke bestrijdingsmiddelen worden er in jou omgeving gebruikt? ik denk dat de meeste mensen werkelijk geen idee hebben (en toch zijn er mensen die menen dat er ook dit jaar weer imidacloprid rond hun stand word gebruikt; die zeggen er zelfs donder op!).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Hans van der Post. » do 24 jul 2014, 00:04

ndj schreef: [ ..................]Vertelde er bij, van het mooie hommelnest, waar de ene hommel na de andere dood voor de spouw lagen. "waarschijnlijk vergiftigd. Zonde!" En eh, nee hij was niet op het idee gekomen om een monster naar het lab. te sturen.
"Dat ik daar niet aan heb gedacht"zei hij peinzend.
Beste NDJ zou toch eens "het jaar rond" van de hommel eens lezen.
Hommel nesten zijn nu (juli augustus) aan het uitsterven.
Je kun natuurlijk overal spoken zien. :violin:
!Hans.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door ndj » do 24 jul 2014, 06:41

Voortaan ga ik vragen: "Hoe lang is het geleden".


jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door jjmvaningen » za 02 aug 2014, 19:17

Zo zie je, een ieder die zichzelf respecteert (of in dit geval overschat) is van mening dat zonder zijn of haar bijdrage aan een publicatie de eigenlijke publicatie shit is :doh:.
De publicatie-inhoud staat in dit geval niet ter discussie, wel het gegeven dat iemand zich miskent vindt omdat hij/zij blijkbaar niet genoemd is.
(jammer dan, maar voor zijn/haar wetenschappelijke rating op de wereldlijst, doet hij/zij er goed aan om zelf te publiceren :drool: )
Groet, Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten