neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door jjmvaningen » wo 09 jul 2014, 22:43

nieuwsbericht 9 juli 2014 Universiteit Nijmegen:
http://www.ru.nl/actueel/nieuws-0/vm/spreeuw-zwaluw/

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Bart de Coo » vr 11 jul 2014, 11:50

Er is hier

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 4&start=20

nogal wat geharrewar ontstaan over de vraag hoe en of je oude onderwerpen uit de mottenballen moet halen. Aanleiding is een onderzoek van de Radboud Universiteit, waarnaar Jacques hierboven een linkje geplaatst heeft. De Volkskrant van donderdag had er een uitgebreid artikel over, waarvoor vooral Jeroen van der Sluijs aan het woord werd gelaten.

Er is dus een omgekeerd evenredig verband aangetoond tussen het gebruik van imadacloprid en vogelpopulaties: hoe meer van dit bestrijdingsmiddel in een bepaald gebied gebruikt wordt, hoe groter de afname van bepaalde vogelsoorten in datzelfde gebied.

Jacques geeft een uiterst betrouwbare bron, namelijk de universiteit zelf, waar de onderzoekers aan verbonden zijn.

Ik stel voor dat mensen die over dit onderwerp van gedachten willen wisselen dat hier doen.

Groet,

Bart


Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 jul 2014, 16:06

Bart de Coo schreef: , waarvoor vooral Jeroen van der Sluijs aan het woord werd gelaten.
Is Jeroen v/d Sluis overgestapt van de bijensterfte op vogelsterfte .... :think: opmerkelijk . :whistle:

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door A.A. Staals » zo 13 jul 2014, 16:28

Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef: , waarvoor vooral Jeroen van der Sluijs aan het woord werd gelaten.
Is Jeroen v/d Sluis overgestapt van de bijensterfte op vogelsterfte .... :think: opmerkelijk . :whistle:

Jaap v P
Moet je niet als de bijensterfte op zijn retour is. :naughty:

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 jul 2014, 16:46

A.A. Staals schreef: Moet je niet als de bijensterfte op zijn retour is. :naughty:
Ja maar... :think: ...de bijensterfte is toch nog niet op zijn retour ????De Neonicotinoïden zijn nog niet eens verboden :whistle:

Jaap v P

kor
Berichten:61
Lid geworden op:vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door kor » zo 13 jul 2014, 17:50

Ik ben geen imker, ik zou het graag willen worden, maar ben nog niet in de situatie dat dat mogelijk is.

Ik herinner me nog toen ik een paar jaar geleden dit forum begon te bezoeken de verbijstering nadat ik doorkreeg dat sommige imkers wel heel erg blij zijn met bestrijdingsmiddelen. Ik had verwacht dat ze toch minstens een houding zouden hebben van “helaas is het nodig”, maar het lijkt wel alsof sommigen er aandelen in hebben.

Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar steekt met dit forum, maar het is niet mijn plek geloof ik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 jul 2014, 19:30

kor schreef:Ik ben geen imker, ik zou het graag willen worden, maar ben nog niet in de situatie dat dat mogelijk is.

Ik herinner me nog toen ik een paar jaar geleden dit forum begon te bezoeken de verbijstering nadat ik doorkreeg dat sommige imkers wel heel erg blij zijn met bestrijdingsmiddelen. Ik had verwacht dat ze toch minstens een houding zouden hebben van “helaas is het nodig”, maar het lijkt wel alsof sommigen er aandelen in hebben.

Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar steekt met dit forum, maar het is niet mijn plek geloof ik.
Kor .

Om heel eerlijk te zijn heb ik van bedoelde middelen nog nooit gebruik gemaakt . Wel sta ik met mijn volken midden tussen gewassen waar dit wel gebruikt wordt , en mijn bijen gaan daar niet van dood . Wat zou dan de reden zijn dat dit alom geschreven wordt ???

Jaap v P

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door Freek » zo 13 jul 2014, 23:09

Hoi Jaap e.a,

Ik vraag mij, een paar jaar nadat dit nieuws de wereld in kwam, inmiddels af of de bijen echt dood gaan van de neonicotinoide imidaclprid.
Achter mijn bijen ligt een maisveld, kan donderop zeggen dat het daar op de maiskorrels die de boer gezaaid heeft, zit.
Maar de bijen gedijen goed op die plek.
Vooralsnog denk ik dat de bijen meer last hebben van imkers die de varroa bestrijding niet goed uitvoeren of de volken niet op wintersterkte brengen door in juli/augustus winterbijen te kweken, met zwarte raten imkeren, dan van de bestrijdingsmiddelen.
Goed zullen die middelen waarschijnlijk niet zijn maar zou eerst wel eens echt zwart op wit willen zien dat de bijen er echt dood aan gaan.

Freek

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: neonicotinoïde imidacloprid, effect op ecosysteem

Bericht door jossmits » ma 14 jul 2014, 07:52

Freek,

Als het daar op zit is die boer in overtreding.
Sinds 1 januari in heel europa op mais, zonnebloem, koolzaad en nog een paar niet meer toegestaan. (in frankrijk al vanaf 1 januari 2000 niet meer op zonnebloem en vanaf 1 januari 2004 niet meer op mais.)

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten