maïsstuifmeel

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hendriru
Berichten:1
Lid geworden op:zo 16 feb 2014, 09:26
Contacteer:
maïsstuifmeel

Bericht door hendriru » ma 21 jul 2014, 13:56

Maïsstuifmeel: een megagrote doos met weinig eiwitinhoud

Van mijn 6 ingewinterde volken bleef er vorig jaar maar één over: een agressief geworden volk dat ik in juni had overgebracht naar een uitwijkstand. De 5 volken achteraan in mijn tuin: allemaal "verdwijnziekte"...De zomer die eraan voorafging had er maïs gebloeid op een "vers" veld op nauwelijks 5 meter van de kasten. Daar ik had opgemerkt dat mijn bijen nogal massaal op de maïs hadden gevlogen zocht ik daar de oorzaak. Eerst dacht ik aan neonicotinoïden die zouden gebruikt zijn, maar de boer in kwestie ontkende dit ten stelligste. Navraag bij de boerenbond bevestigde dit: "neonics zijn in Vlaanderen maar enkele keren sporadisch gebruikt op maïs om een paar haarden van de maïswortelboorder rond Zaventem uit te roeien; de kever was daar waarschijnlijk met het vliegtuig binnen geraakt...De coating van maïsplantgoed met neonics wordt in Vlaanderen niet toegepast: het verbod van de EFSA was dus het sluiten van een deur die in Vlaanderen nooit is open geweest!"
Dus geen vergiftigd maïsstuifmeel of guttatiewater... en toch blijf ik ervan overtuigd dat het maïsstuifmeel aan de basis lag van mijn bijensterfte:

Mijn hypothese: de grote afmeting (90 à 100 µm) en de relatief lage eiwitinhoud kunnen bij een massaal verzamelen van maïsstuifmeel accuut eiwittekort veroorzaken met voortijdig afsterven van de winterbijen tot gevolg.

In het novembernummer van 2013 van het maandblad van de Vlaamse Imkersbond was een artikel verschenen over maïsstuifmeel. In het nummer van april publiceerde de hoofdredacteur mijn reactie dat in dit artikel de afmeting van de maïspollenkorrel over het hoofd was gezien. Ik beschouwde de pollenkorrel als een "driemaal grotere doos met een tweemaal minder nuttige eiwitinhoud..." Een lerares wiskunde reageerde hierop: indien de diameter 3x groter is dan is de inhoud niet 3x groter, maar 3 tot de derde macht, dus 27 maal groter! m.a.w één opgestapelde maïspollenkorrel neem dus de plaats in van 27 andere pollenkorrels! Het opstapelen van een band met quasi uitsluitend maïsstuifmeel rond het broednest kan tot gevolg hebben dat het eiwitvetlichaam van de winterbijen onvoldoende ontwikkeld is met voortijdige sterfte tot gevolg. Wanneer er echter een voldoende voorraad stuifmeel aanwezig is voor de maïs bloeit dan is het nadelig effect uiteraard veel minder: dit zou kunnen verklaren dat sommige imkers van bloeiende maïs niet het minste nadeel ondervinden, precies omdat er reeds voldoende stuifmeel aanwezig was van insectenbloeiers.
Graag hoor ik de reacties op mijn hypothese.

Rudy Hendrickx

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door A.A. Staals » ma 21 jul 2014, 15:52

Een tijdige varroa helpt beter dan een hypothese. :o

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jul 2014, 17:27

Inderdaad NU varroa uit de volken "verdrijven" werkt beter dan een ander de schuld geven. :whistle:
!Hans.

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door TvdB » wo 23 jul 2014, 19:35

kijk hier eens naar: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1011003374

pdf: http://www.hobos.de/fileadmin/Publikati ... erl....pdf

Ik denk inderdaad dat een adequate bestrijding het meest belangrijk is. Diversiteit van pollen heeft echter aantoonbare gezondheids effecten.
zie ook: http://www.researchgate.net/publication ... 412caa.pdf

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jul 2014, 23:49

Citaat TvdB: Diversiteit van pollen heeft echter aantoonbare gezondheids effecten. Ja zeker. Deze "ontdekking" komt uit de V.S.
Daar waar ze bijen "houden" op industriële wijze en waar mono cultures van ter grootte van de provincie Gelderland normaal is.
Geen wonder dat DAAR - in de V.S. het met de bijenvolken niet goed gaat!
Het is niet te vergelijken met Europa. :!:
!Hans.

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door TvdB » do 24 jul 2014, 09:43

Hans van der Post. schreef:Citaat TvdB: Diversiteit van pollen heeft echter aantoonbare gezondheids effecten. Ja zeker. Deze "ontdekking" komt uit de V.S.
Daar waar ze bijen "houden" op industriële wijze en waar mono cultures van ter grootte van de provincie Gelderland normaal is.
Geen wonder dat DAAR - in de V.S. het met de bijenvolken niet goed gaat!
Het is niet te vergelijken met Europa. :!:
Dat neemt niet weg dat er ook in Nederland drachtgebieden zijn die uitermate arm aan soorten zijn en dat kan zeker effecten hebben op de ontwikkeling van volken. Mijn volken staan tegenwoordig in een veel beter drachtgebied als voorheen en ze ontwikkelen zich nu veel beter!

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: maïsstuifmeel

Bericht door hansjochem » do 24 jul 2014, 10:09

Ik gebruik in deze periode feedbee. Dat werkt zo ik het kan beoordelen meer dan uitstekend. Er zijn ook een aantal heel positieve onderzoeken door diverse onderzoeksinstellingen en universiteiten. Het is dat ik met de volken reis, anders zou ik er 10 op feedbee zetten en de andere 10 nergens op en na een jaar kijken waar we staan.
Using Tapatalk

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door jjmvaningen » za 26 jul 2014, 07:45

hendriru schreef:Maïsstuifmeel: een megagrote doos met weinig eiwitinhoud
Mijn hypothese: de grote afmeting (90 à 100 µm) en de relatief lage eiwitinhoud kunnen bij een massaal verzamelen van maïsstuifmeel accuut eiwittekort veroorzaken met voortijdig afsterven van de winterbijen tot gevolg. Graag hoor ik de reacties op mijn hypothese.
Rudy Hendrickx
Het is een correcte hypothese, alleen zeer moeilijk in een experiment aan te tonen. Er zijn meer variabelen bij stuifmeel (klein/groot, samenstelling), maar het moet wel mogelijk zijn om dit ook in een proefopstelling mee te nemen. Mooie klus voor de WUR?

Gebruikersavatar
Abeille tourbiere
Berichten:17
Lid geworden op:do 29 mei 2014, 23:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica/Ligustica
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door Abeille tourbiere » ma 28 jul 2014, 16:41

Mooie hypothese en het onderzoeken waard. Neemt niet weg dat er inderdaad ook varroa bestreden moet worden maar een combi van factoren is zeker aannemelijk. Ik begrijp overigens niet het commentaar van "een ander de schuld geven".
Using Tapatalk

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: maïsstuifmeel

Bericht door TvdB » ma 28 jul 2014, 18:27

Ik denk dat de meeste antwoorden te vinden zijn in het artikel waar ik boven al naar verwees (Höcherl et al., 2012). Kort samengevat bevat mais stuifmeel opvallend veel van de meeste essentiele aminozuren, echter zijn Histidine en Tryptophan laag in vergelijking met een mix aan diverse pollen soorten. Dit leid tot een verlaagde broedaanzet op een puur mais dieet. Ook reageren bijen met een verhoogde consumptie van het mais stuifmeel (wellicht om dit gemis te compenseren). Een effect op het immuunsysteem heeft dit niet. Wel leven de met enkel mais pollen gevoede bijen korter. De statistiek is een beetje shady en 3 replicaten is nogal mager (zeker gezien de grote spreiding in de data). Om in te kunnen schatten hoe goed de statistiek gedaan is zou ik de ruwe data moeten kunnen inzien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten