Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door ndj » vr 31 okt 2014, 18:39

Egbert schreef:
bee-tree schreef:
ndj schreef:Goede morge
Oliezuur kun je hier kopen:
http://www.labstuff.nl/contents/nl/sear ... layStyle=L
Hallo Nykle, ik heb jouw aanbevolen sites bekeken, maar kom er niet achter hoe je het moet bestellen.
Daarvoor heeft de site een FAQ-sectie en daarin staat

"vraag: Ik kan niet bestellen via de website.
Antwoord: Op dat moment is de site gesloten ivm de drukte. Wij zijn genoodzaakt de site af en toe op slot te doen omdat er meer orders binnenkomen dan wij kunnen verwerken. Bestellen is tijdelijk niet mogelijk (ook niet per email, telefoon enz). Over enkele dagen kunt u weer bestellen. Om alle bestellingen binnen redelijke termijn bij de klant te kunnen blijven leveren moeten wij deze maatregel helaas af en toe nemen."

Als je het hier wilt bestellen, kan je het beste een tijdje wachten :wink:
Probeer nu nog eens.

Oliezuur aanklikken.
oliezuur uit de lijst aanklikken.
in het winkelmandje doen en afrekenen.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door ndj » vr 31 okt 2014, 18:43

Hoe zou je oliezuur moeten gebruiken? Een weinig zou al genoeg zijn?
Dan nog het probleem hoe vaak moet je het gebruiken.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door bee-tree » vr 31 okt 2014, 21:45

ndj schreef:Hoe zou je oliezuur moeten gebruiken? Een weinig zou al genoeg zijn?
Dan nog het probleem hoe vaak moet je het gebruiken.
Nykle, we moeten ons als de studenten gedragen die proeven met de pseudoschorpioentjes doen,
dus laboratoriumproefjes doen. Moderne keukens kun je labs noemen. De winteravonden bieden tijd om
in kunststofcontainertjes met enkele bijen de proef te doen hoe ze reageren op een srukje kunstraat of
uitgebouwde raat die niet is ingestreken met puur oliezuur en in een vergelijkbaar containertje eenzelfde aantal
bijen uit hetzelfde volk maar nu met vergelijkbare stukjes inge-oliede raat. Je moet daarmee uizoeken of ze de aanraking met
'gezuurde' raat overleven gedurende 24 uur en liefst langer. Proeven hoeven niet altijd met veel techniek gepaard te gaan.
De proefjes moeten wel herhaalbaar zijn. Dus minstens 10 keer de 'overlevingsproef' herhalen,
Daarna is misschien een verbeterde proefopstelling nodig. Je moet geduld hebben.
Volgend jaar kun je eventueel de oliezuurmethode testen op minstens 5 vergelijkbare volken, bijvoorbeeld 5 vegers'
Je moet niet je zogenaamde productievolken 't risico laten lopen dat de nieuwe koningin sneuvelt. Enz. enz.
Misschien ontdek je nog wat anders dan datgene waarnaar je zocht. Kortom. probeer zelf het 'nieuwe wiel' uit te vinden.
Ik probeer dat zelf ook vaak. Bee3

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door ndj » vr 31 okt 2014, 22:10

Ja, dat stadium ken ik. Eigenlijk is er niks bekend.

Ik heb ook eens hondsdraf op de lade gelegd. Het gaf mijt uitval.
Misschien verwarring onder de mijten, en de bijen.

Ik heb niet de mogelijkheid om proeven te nemen jammer genoeg. Ik vind het allang geweldig, dat ik die moordenaartjes in verwarring kan brengen en er lijkjes op de plank liggen.

Met mijten verwarren zijn we er nog niet. Blijkbaar zijn er ook nog mensen, die zoeken naar de levens- bestaanswaarde van de varroamijt.
Elk diertje telt. De natuur moet haar gang gaan. Het is een beetje scheef allemaal, maar zo zit de wereld wel in elkaar tegenwoordig.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door semar » za 01 nov 2014, 09:27

b3 je moedigd altijd anderen aan met hun volken te expimenteren,
je zegt dat doe je zelf ook veel.

vertel eens wat je al hebt geexpirementeerd over de jaren?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door jossmits » za 01 nov 2014, 09:31

Na de behandeling met MAQS en de controlebehandeling met ectodex ben ik een apivar behandeling begonnen. In principe duurt die 8 weken. Vanmorgen de val in de derde week gecontroleerd. Resultaat in alle drie met MAQS behandelde volken nul varroaval. (de eerste 2 weken waren er in elk volk nog een paar).

Jos

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door marc » za 01 nov 2014, 09:57

Jos, kan je eens een overzicht geven van welke behandelingen je volken dit jaar allemaal kregen (biotechnisch en chemisch) en volgt er nog een winterbehandeling ?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door jossmits » za 01 nov 2014, 11:03

Marc,
Ik ben begin september (bij 4 volken) een test begonnen, op verzoek van de franse bijengezondheidsorganisatie FNOSAD, met het nieuw in frankrijk toegelaten produkt MAQS. Dit was de eerste behandeling tegen varroa dat ik dit jaar heb uitgevoerd. De laatste daarvoor behandeling wasd eind augustus 2013 met Apivar. De volken die niet aan de test meededen (5) ben ik begin september met een Apivar behandeling begonnen.
De 4 volken die met MAQS behandeld zijn heb ik volgens het onderzoeksprotocol na de Maqs behandeling een controlebehandeing met Ectodex (= amitraz) gegeven.De Ectodex behandeling geeft het aantal varroa dat de behandeling met MAQS heeft overleefd, daaruit kan de effectiviteit van MAQS worden berekend. Het onderzoeksprotocol beveelt nog een oxaalzuurbehandeling in de broedloze periode aan. Die kan ik echter niet uitvoeren. Ik ben dan in het buitenland. Ik heb daarom afgesproken met de onderzoekers om na de ectodex behandeling een aanvullende apivar behandeling uit te voeren. Dit om te zien of er nog meer varroa na de MAQS/ectodex behandeling is achtergebleven. Het resultaat in de derde week van die behandeling heb ik boven aangegeven.
Let wel. De ectodex en apivar behandeling na de Maqs behandeling dienen alleen maar om de effectiviteit van MAQS te kunnen vaststellen. Dit is dus niet een normale behandeling.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten