1 kast veel mijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
1 kast veel mijten

Bericht door remolen » za 06 sep 2014, 17:17

Ik heb in 1 kast veel te veel mijten. Deze kast is een schudzwerm die ik met oxaalzuur behandeld heb. Alleen heb ik daarna van een collega imker een aantal raampjes broed met opzittende bijen gehad om dit volk wat nog maar op 5 ramen zat te versterken zodat het in een 10 ramer de winter in kan.
De paar raampjes broed hebben dus onwijs veel varroa bij zich gehad. Want de bijen had ik alsnog met oxaalzuur gesproeid. Ik heb er api life var op liggen. En herhaal dit hierna nog een keer. IN de hoop dat de gezonde bijen genoeg gezonde winterbijen voortbrengen. En de meeste uitlopende mijten gaan vallen. Dat extra broed dat nu dus uitloopt.. zal wel niet veel zoden aan de dijk zetten. Die gaan allemaal voor de winter dood. Verzwakt door varroa.. Het gekke is wel dat er geen krabbelaars of misvormde vleugeltjes zijn.
Bijlagen
IMG_8763.jpg
varroa

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Jaap v.Popering » za 06 sep 2014, 19:24

remolen schreef:.. Het gekke is wel dat er geen krabbelaars of misvormde vleugeltjes zijn.
Dan zullen er niet veel varoas met virussen besmet zijn , en een kans dat er toch nog resultaat uit voortkomt

Jaap v P

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door frank27 » za 06 sep 2014, 21:01

Remolen, mijten tellen is een stuk makkelijker en nauwkeuriger als je een rooster op de varroalade tekent, bijvoorbeeld met vierkanten van 5 bij 5 cm.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door ndj » zo 07 sep 2014, 01:38

In dit geval zou ik mierenzuur overwegen. De temperatuur is nog hoog genoeg.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 07 sep 2014, 10:29

Kort geleden mierenzuur toegepast, daarna begonnen met voeren. Nog steeds vallen er mijten (na-ijl-effect), waarschijnlijk de exemplaren die in het broed hun portie hebben meegekregen. Zou inderdaad mierenzuur toepassen.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Test MAQS

Bericht door jossmits » zo 07 sep 2014, 10:38

Ik ben gisteren begonnen met de test van MAQS. Vanmorgen voor het eerst geteld. Bij 1 kast 398 varroa op de lade geteld. Dit volk had over de afgelopen 2 weken een natuurlijke varroaval van gemiddeld 30 per dag. Bijzonder is dat dit volk dit seizoen mijn beste volk was. Nummer 2 in de telling had 296 varroa op de lade. Dit was ook een heel goed volk. De natuurlijke varoa val de afgelopen week bij dit volk was 20.
Dit is een test van de FNOSAD, de franse bijengezondheidsorganisatie. Ik doe mee met 4 volken. Er is nog een collega in dit departement die met 5 kasten meedoet.
Voor degenen die het niet kennen. MAQS is een nieuwe produkt op basis van mierenzuur dat dit jaar in o.a. Frankrijk en Duitsland toelating heeft gekregen.

Jos

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Test MAQS

Bericht door remolen » zo 07 sep 2014, 10:51

Het lijkt me niet gek dat je beste volk veel varroa heeft.
Beste volk heeft het best gebroed. ? Het meeste broed de meeste bijen ? .. Dus ook voor de mijten de meeste kans op voortplanting? of is dit te kort door de bocht?

ik zou ook graag die strips halen. Maar dan moet ik ze uit Duitsland halen. waar heb jij ze gekocht? Is er eventueel een mogelijkheid als ik meer imkers bereid vind ze te kopen dat je een pakketje opstuurt?

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Dylan Elen » zo 07 sep 2014, 13:49

De strips zijn in Duitsland verkrijgbaar bij Imkerei Geller uit Aken, zij verzenden ook naar België en Nederland. De MAQS strips zijn binnen drie werkdagen geleverd als het goed is.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door jossmits » zo 07 sep 2014, 15:40

Ik heb ze niet gekocht. Zij zijn mij door de FNOSAD ter beschikking gesteld in het kader van de effectiviteitstest waar ik aan mee doe. In Frankrijk zijn ze te koop bij dierenartsen en apotheken.
Mijn andere volken behandel ik met Apivar (in Frankrijk toegelaten).
Dat de beste volken inderdaad de meeste varroa hebben is me ook al vroeger opgevallen. Ik denk dat zij inderdaad het meeste broed hebben en daardoor de meeste varroa.
Wat me bij de MAQS opvalt is de grote hoeveelheid varroa die de eerste dag al valt. Veel meer dan bijvoorbeeld de apivar.

Jos

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door A.A. Staals » zo 07 sep 2014, 16:23

jossmits schreef: Dat de beste volken inderdaad de meeste varroa hebben is me ook al vroeger opgevallen. Ik denk dat zij inderdaad het meeste broed hebben en daardoor de meeste varroa.
Wat me bij de MAQS opvalt is de grote hoeveelheid varroa die de eerste dag al valt. Veel meer dan bijvoorbeeld de apivar.

Jos
Volgens mij hangt het aantal mijten af van het start aantal en niet van de grote van het volk. Er zijn al vlug meer cellen broed dan varroa's,dus ze kunnen allemaal instappen.
Wat de eerste dag valt is afhankelijk van het aantal mijten OP de bijen. Als je niet weet of dat in beide gevallen zowat het zelfde is/was kun je geen uitspraak doen over de middelen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten