Monsanto Buckfastbijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » di 07 okt 2014, 11:59

Jaap v.Popering schreef:Ik kom net deze link tegen .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2529,d.ZWU

Jaap v P
Dat vind ik een boeiende link Jaap.
En dan met name in het artikel de zin:
Bekend is dat DWV sterk kan vermeerderen in Varroamijten. Het aantal virusdeeltjes kan hierdoor met een factor 100.000 toenemen in een populatie. Of hommels ook vermeerderaars van virussen zijn is nog niet bekend.
Wat voor mij weer extra duidelijk maakt dat het onverstandig kan zijn om een bijenkast rond 1 september of zelfs 1 oktober tot een winteroxaalzuurbehandeling 'met rust te laten'.
Daardoor kunnen eventueel aanwezige Varroamijten nog maanden zieken en in aantal toenemen in een steeds kleiner wordend winterbijenvolk.
De Varroadruk wordt in zo'n winterbijenvolkje verhoudingsgewijs steeds hoger, de ziektekiemen vermenigvuldigen zich explosief in de mijten die deze dan weer op de bijen overdragen en de bijen verzwakken verder omdat ze vaak alleen kale suiker als enige voedingsmogelijkheid hebben.

En dan komt 'de kers' op de taart: de winteroxaalzuurbehandeling..
Gif, 'oxaalzuur', druppelen op verzwakte bijenvolkjes met een hoge Varroadruk, wat een overmaat aan levenssappen zuigende mijten betekent, een explosieve toename van virusdeeltjes en voedsel dat van de meeste essentiële voedingsstoffen is ontdaan. Karig voedsel, witte suiker.
Een vaak dodelijke combinatie.

Voeg daarbij dan nog het veelvuldig gebruik van gekweekte 'Mosanto' Buckfastbijen waar behalve het inkweken van positieve 'economisch gewenste' genetische eigenschappen zeer waarschijnlijk ook essentiële overlevingseigenschappen per ongeluk worden uitgekweekt.

Ziehier het recept voor een massale ( winter- ) sterfte van bijenvolken.

Het zal waarschijnlijk ook niemand erg verbazen als er vanuit de in het artikel genoemde 'wetenschappers' een hetze georganiseerd wordt jegens hommels: 'Red de bijen, dood aan de hommels'.
Dit zoveelste voorbeeld van kortzichtig korte termijn 'economisch' denken zou zich maar zo weer eens kunnen aandienen.

Overleving van soorten is ALTIJD gebaseerd op een stimulans van het ontwikkelen van zo krachtig mogelijke overlevingseigenschappen als met name een zeer krachtig en goed werkend immuunsysteem en een rijke biodiversiteit.
Dat zijn zaken die binnen het paradigma van het economisch denken vaak helaas een brug te ver zijn om enigszins te kunnen begrijpen.

Het goede nieuws voor verstokte winteroxaalzuurbehandelaars: er zijn ook bijvriendelijkere, effectieve en minder dodelijke behandelingen tegen Varroamijten mogelijk tot zelfs ver in de herfst!

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 07 okt 2014, 13:11

Wat versta je onder Mosanto Buckfastbijen?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » di 07 okt 2014, 13:44

Santtu Pikkarainen schreef:Wat versta je onder Mosanto Buckfastbijen?
Mosanto is een gentech bedrijf dat gewassen genetisch manipuleert naar ziekelijke hoogten.
Het bedrijf claimt hogere opbrengsten van hun gentech gewassen en een betere ziektenbestendigheid welke laatste overigens niet zelden ook dodelijke gevolgen voor bijenvolken kan hebben.
Deze gentech gewassen worden vervolgens door Mosanto gepatenteerd.

Boeren worden door Mosanto zoveel mogelijk afhankelijk gemaakt van hun product door met name andere niet-patenteerbare gewassen zoveel mogelijk uit de markt te drukken.

Een andere ziekelijke ontwikkeling is dat de onnatuurlijke eigenschappen van Mosanto gentech gewassen via wind en insecten in veel natuurlijke gewassen worden ingekruist.
Hierdoor verdwijnen de gezonde natuurlijke gewassen steeds meer net als door toedoen van vermenging van Buckfastbijen met bastaardsoorten de superieure genetische overlevingseigenschappen van natuurlijke bijensoorten steeds meer dreigen te verdwijnen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 07 okt 2014, 14:10

Ja, wat Mosanto doet weet ik... de dag dat dat bedrijf instort vier ik feest.

Maar moet ik me nu als Buckfast-imker gaan schamen? Want eigenlijk zeg je dat Buckfast-bijen inferieur zijn en de "zwarte" bijen bedreigen?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » di 07 okt 2014, 14:23

Santtu Pikkarainen schreef:Ja, wat Mosanto doet weet ik... de dag dat dat bedrijf instort vier ik feest.

Maar moet ik me nu als Buckfast-imker gaan schamen? Want eigenlijk zeg je dat Buckfast-bijen inferieur zijn en de "zwarte" bijen bedreigen?
Als je je daar goed bij voelt en/of dat zinvol vindt kun je je natuurlijk gaan schamen.
Mij lijkt het zinvoller als je de samenhang ziet en begrijpt.

Ja, ik ga ervan uit dat Buckfastbijen inferieur zijn aan wilde bijen en daar een serieuze bedreiging voor vormen.
Dat is logisch en onvermijdelijk.
Het zijn een soort 'gedomesticeerde' huisdieren geworden.
Domesticatie is bij alle andere gedomesticeerde dieren ook altijd gepaard gegaan met een afname van kracht, minder zelfstandigheid en minder sterke, natuurlijke overlevingseigenschappen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 07 okt 2014, 14:39

FrancA schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Ja, wat Mosanto doet weet ik... de dag dat dat bedrijf instort vier ik feest.

Maar moet ik me nu als Buckfast-imker gaan schamen? Want eigenlijk zeg je dat Buckfast-bijen inferieur zijn en de "zwarte" bijen bedreigen?
Als je je daar goed bij voelt en/of dat zinvol vindt kun je je natuurlijk gaan schamen.
Mij lijkt het zinvoller als je de samenhang ziet en begrijpt.

Ja, ik ga ervan uit dat Buckfastbijen inferieur zijn aan wilde bijen en daar een serieuze bedreiging voor vormen.
Dat is logisch en onvermijdelijk.
Het zijn een soort 'gedomesticeerde' huisdieren geworden.
Domesticatie is bij alle andere gedomesticeerde dieren ook altijd gepaard gegaan met een afname van kracht, minder zelfstandigheid en minder sterke, natuurlijke overlevingseigenschappen.
Dit lijkt me een vrij boude bewering! Als klopt wat jij zegt zouden Buckfast-imkers toch veel grotere verliezen moeten lijden dan imkers met inheemse bijen?

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » di 07 okt 2014, 19:01

Frana, Santtu,

De asbakkenras hond is minder vaak ziek dan de rashond dus in dat opzicht zit er wel wat in. Zag je ook met die primorsky bijtjes ze zijn bastaard en goed tegen varroa bestand.
Kan me voorstellen dat de buckfast bij wat meer te vergelijken valt met de 100.000 liter koe dan met de oorspronkelijke koe, alhoewel men bij de teelt ziekteresistentie vanaf het begin in acht heeft genomen, de bij is tenslotte hieruit ontstaan omdat er in Engeland door ziekte niet meer andere bijen waren. Maar het blijven natuurlijk naast dat ze heerlijk zachtaardig zijn ook wat meer "hoge opbrengst bijen" mogelijk daardoor zwakker tijd zal het me wel leren of ik krijg lamme poten van het slingeren of in het ergste geval worden ze ziek.
Aan de andere kant imker je vaak met een Buckfast F1, dus wanneer er carnica's en bastaarden darren in de lucht zitten is die ook al niet zuiver meer, en mogelijk daardoor, beter resistent tegen ziektes dan de zuiver BF.
De inheemse bij is erg weinig van over, vraag me af wat je er mee bedoelt Franka als je er zo dicht mogelijk bij wilt komen moet je naar Enschede/Het Landras denk ik.
Globaal gezien imkert men nu met Carnica's, Buckfasts, Bastaarden en daarnaast nog wat minderheden als zwarte bijen en ligustica's.
De Zwarte bij kan als van oudsher als de inheemse bij worden beschouwd. Maar dik kans dat de bastaarden, de asbakken dus, het sterkste "ras" is van allemaal...
Of je nou tegen een buckfast imker tekeer moet gaan omdat ie buckfast darren de lucht in stuurt en zo de wilde bij (wat daar dan nog van over is) bedreigt, vraag ik mij af omdat die wilde bij nu de bastaard bij is m.a.w. is niet zuiver meer. Zo ja dan geld zelfde voor de Carnica imker en de ligustica imker...

Freek

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » di 07 okt 2014, 20:01

Santtu Pikkarainen schreef:
FrancA schreef:Als je je daar goed bij voelt en/of dat zinvol vindt kun je je natuurlijk gaan schamen.
Mij lijkt het zinvoller als je de samenhang ziet en begrijpt.

Ja, ik ga ervan uit dat Buckfastbijen inferieur zijn aan wilde bijen en daar een serieuze bedreiging voor vormen.
Dat is logisch en onvermijdelijk.
Het zijn een soort 'gedomesticeerde' huisdieren geworden.
Domesticatie is bij alle andere gedomesticeerde dieren ook altijd gepaard gegaan met een afname van kracht, minder zelfstandigheid en minder sterke, natuurlijke overlevingseigenschappen.
Dit lijkt me een vrij boude bewering! Als klopt wat jij zegt zouden Buckfast-imkers toch veel grotere verliezen moeten lijden dan imkers met inheemse bijen?
De boudheid van deze bewering valt wel mee.
Niets nieuws onder de zon.
Daar hebben knappere koppen genetici zich reeds over gebogen.
Hier op het forum is dat ook al vele malen doorgesproken - het zijn gewoon de feiten.
Ik haal ze gewoon nog een keer aan.

Bij Buckfastbijenhouders vallen de verliezen minder op omdat ze natuurlijk steeds weer nieuwe F1-moeren inkopen.
Wat natuurlijk het kostenplaatje van het houden van Buckfastbijen ook weer een stuk minder aantrekkelijk maakt.
Al met al vaak een hoop bewerkelijk en kostbaar gedoe, al valt dat de meeste Buckfastbijenhouders niet zo op omdat het hun hobby is.
Om een goed beeld te krijgen van de opbrengsten van Buckfastbijen zouden al die werkzaamheden en kosten natuurlijk in het totaalplaatje moeten worden meegenomen.
En ja, dan blijft er niet veel over van de geroemde meeropbrengst van Buckfastbijen ten opzichte van Bastaardbijen.
Dat is ook al geen nieuws, maar ook dat mag best nog een keer aangegeven worden.

Net als in het Mosantosysteem is een Buckfastbijenhouder vaak afhankelijk van een leverancier, de moerenteler.
Bij bastaardbijen is vermeerderen vaak een fluitje van een cent met een zeer laag kostenplaatje en geen afhankelijkheid van een moerenteler.

Daarnaast hebben inheemse soorten bijenhouders steeds weer te maken met bijen die zich genetisch aan gewijzigde omstandigheden proberen aan te passen om vervolgens door kruisbevruchting door bijv. Buckfastdarren of darren van andere geteelde rassen steeds weer in hun ontwikkeling teruggeworpen te worden.
Evolutionair gezien een moeizame, schier doodlopende weg.

Het lijkt bij een aantal bijenhouders vooral te gaan om de 'aaibaarheid' van bijen.
Daar kun je volgens mij beter een kat of een hond voor nemen.

Maar, we wijken af.. :D
Hommels, een bedreiging voor bijen?
Of is de hoofdoorzaak van veel dodelijke ziekten bij bijen de zwakke, kunstmatig geteelde bijenrassen?

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » di 07 okt 2014, 20:38

Franka,

Bedoel jij met de inheemse bij de bastaarden?
Zo ja, dan kan ik het verhaal volgen, want ik vind de zwarte bij eigenlijk ook niet meer de inheemse bij, omdat die min of meer verdreven is door de bastaarden... en dus ook een kunstmatig geteelde bij is nu.
Niks zo goedkoop in aanschaf als een bastaard koningin kan ik nix tegen in brengen maar met wat zelf werkzaamheid kun je zelf ook je buckfast moeren telen.
Ook met asbakkenras zal wel een goede oogst te behalen zijn geloof ik zeker. Nadeel is mogelijk dat ze wat stekeriger zijn en wat minder geschikt voor de stad.

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 08 okt 2014, 09:00

De opbrengst vind ik van minder belang, da's een leuke bijkomstigheid. Ik vind het wel erg prettig om bijen te hebbem die je niet direct aamvallen als je in de buurt komt. Als je bij iedere keer dat je in de kast werkt gestoken wordt, gaat de lol er toch snel vanaf....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten