Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door johan » do 18 dec 2014, 11:26

szx2js schreef:Vrijwel alle volken zullen circa 10 dagen na de winterzonnewende (21-12) weer langzaam in het broed komen. Wacht dus niet tot ver in januari met oxalen, dan ben je te laat en hebben de mijten zich weer deels verstopt in het broed. Voer de behandeling in principe altijd uit in december. Eind volgende week treedt er volgens de weersvoorspelling weer kou in! Grijp je kans!
Hier in Vlaanderen zouden de dagtemperaturen na kerstmis weer onder de 5°C gaan. Ik ben dan ook van plan mijn volken te behandelen tussen kerst en nieuwjaar. Ideaal dus!

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » vr 26 dec 2014, 14:04

j.l. op 23-12-2014 heb ik voor de tweede keer 9 volken behandeld met oxaalzuur.
Vandaag de volken gecontroleerd op de gevallen mijten, bij 4 kasten lagen er minder in dan 10 en bij de ander 5 kasten lagen er tussen de 20 en 40 stuks.
Ik weet niet hoeveel er hierna nog vallen verwacht niet veel.
Gevoelsmatig denk ik met 2 keer een behandeling met oxaalzuur een goed resultaat kan geven bij de bestrijding van de mijten.

Gr. Roel

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door peter-koi » vr 26 dec 2014, 15:01

Ik dacht dat je de bijen maar een keer in hun leven met oxaal mocht behandelen.
Als ik het fout heb hoor ik het graag.

Groet Peter

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » vr 26 dec 2014, 16:22

inderdaad: 1 x baat, 2 x schaadt!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 dec 2014, 16:57

"1 x baat, 2 x schaadt", maar wat mij dan interesseert is de bronvermelding?
Welk onderzoek ligt aan deze stelling ten grondslag? Wie kent de bron van de bewering dat oxaalzuur maar één maal per generatie mag worden toegepast?

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door hansjochem » vr 26 dec 2014, 18:22

Eddy, zie verwijzingen bij does it harm the bees. Maar ik denk dat de schade door een the hoge varroadruk erger kan zijn dan die van een extra OA behandeling. Het is dus een kwestie van afwegen, zoals alles in t leven... http://scientificbeekeeping.com/oxalic- ... f-2-parts/
Using Tapatalk

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door hansjochem » vr 26 dec 2014, 18:22

Ook ik ga een 2_tal volken extra oxalen.
Using Tapatalk

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 dec 2014, 18:41

Hans Jochem bedankt. Ik blijf mijn twijfels houden, zoals je terecht opmerkt: is een extra oxaalzuurbehandeling te verkiezen boven wat extra schade aan het volk, als je weet dat de Varroabesmetting ook weer schade toebrengt, het blijft een kwestie van keuzes maken.
Ik blijf mijn twijfels houden bij de bewering dat je maar één maal zou "mogen" behandelen, want ik kan me voorstellen dat de omstandigheden er ook toe doen. Een oxaalzuurbehandeling in Scandinavie of Canada zal andere effecten teweeg brengen dan in Nederland.
Gelukkig lees ik dat er imkers zijn die een tweede behandeling geven, dus er wordt expertise opgebouwd! Wordt vervolgd....

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » vr 26 dec 2014, 19:27

In het gebruiksvoorschrift van Oxuvar (=3,5% oxaalzuuroplossing) staat het volgende:
Bei Oxalsäuredihydrat-Lösung ad. us. vet. steht doch eindeutig in der Gebrauchsinformation:


Oxalsäuredihydratlösung darf nur einmalig während der brutfreien Zeit (Spätherbst) angewendet werden.
Es dürfen keine höheren Dosierungen oder mehrmalige Anwendungen vorgenommen werden!
Und beim Oxuvar steht genauso: "im Brutfreien Zustand, unter mitteleuropäischen Bedingungen im November bis Dezember...."

Es gibt Untersuchungen, die zeigen, dass Mehrfachbehandlungen im Sommer und Herbst reduzierte Effektivität zeigten und zu hohen Bienenverlusten führten.

Die Lösung wird aufgenommen und führt anscheinend zu Schädigungen, die mit einem normal langen Bienenleben nicht vereinbar sind. Kommt`s bei Winterbienen mehrfach zum Einsatz, dürften die fatalen Effekte klar sein.

Aanvulling: Indien er nog 400 mijten op 400 bijen in je volk van 8000 bijen zitten, kun je beter een deel van die 400 besmette bijen laten leven door eenmalig te behandelen, dan het risico te lopen dat het merendeel van die resterende mijtvrije 7600 schade op loopt.

Overigens de bijendeskundigen van de Duitse bijeninstituten beweren hetzelfde: 1 x baat, 2 x schaadt.
Indien nodig wil ik dat ook nog wel opzoeken!
Groet en gezellige avond!

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » vr 26 dec 2014, 19:54

bijgaand het document van Bijeninstituut Celle met de uitdrukkelijke waarschuwing om slechts eenmalig te behandelen! Meervoudig is zeer schadelijk voor de bijen. Er heerst blijkbaar een groot misverstand: oxaalzuur helpt de bijen niet de winter door te komen, maar geeft ze een redelijke schone start in het voorjaar! Het is dus een preventieve behandeling en geen curatieve behandeling!
Dus heb vertrouwen in jezelf, vallen er nog honderden mijten, dan heb je een goede behandeling uitgevoerd!
Groet!
Bijlagen
Info_Bieneninstitut_Celle.pdf
(34.1 KiB) 245 keer gedownload

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten