Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » vr 26 dec 2014, 22:09

szx2js schreef:In het gebruiksvoorschrift van Oxuvar (=3,5% oxaalzuuroplossing) staat het volgende: Bei Oxalsäuredihydrat-Lösung ad. us. vet. steht doch eindeutig in der Gebrauchsinformation:
Er is door mij geen 3,5 % oxaalzuuroplossing gebruikt .
De eerste keer in november 2% en nu 6 weken later weer 2%,bij de laatste controle geen enkele dode bij wel dode mijten.
Heb ik een risico genomen zelf denk ik van niet, alleen meer spreiding van de behandeling tegen de mijten.

Gr. Roel

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door hansjochem » za 27 dec 2014, 09:49

Szx2js, ik wil toch zoals elke imker een beetje eigenwijs zijn. Ik vind nl alleen waarschuwingen bij druppelen, niet bij verdampen. Zoals ik eetder in een linkje liet zien is er wat literatuur die aangaf dat bij druppelen de volken zich trager ontwikkelen, om wat voor reden dan ook, maar het eea heb ik nog niet gevonden bij verdamping. Ik houd me aanbevolen!
Using Tapatalk

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » za 27 dec 2014, 09:56

Ha Roel,
Naar mijn mening ben je aan het experimenteren met de winterbehandeling.
Je dosering is niet juist: 2% in plaats van de geadviseerde 3,5%.
De behandeling moet plaats vinden, indien het broednest verdwenen is, dus zeker niet in november, maar 2e helft december.
De behandeling mag slechts eenmaal plaats vinden en zeker geen tweemaal.

Waarom imkers het anders doen, dan de gevestigde instituten en de producent van het kant-en-klare oxaalzuur adviseren is mij echt een raadsel.

Hiermee neem je wel degelijk risico's. Hoe groot die risico's zijn, zal wel blijken bij de uitwintering en de grootte van je volken.
Ik volg de standaard procedure en heb al drie jaar 0% winteruitval met vele tientallen volken. De standaardprocedure blijkt dus goed te werken. Vandaar de vraag: waarom 2x behandelen? Waarom een lagere dosering (maar samen meer dan toegestaan?), waarom in november als er nog vrijwel zeker een broednest aanwezig is (dus oxaalzuur niet werkt?)
Iedere ingreep in een volk levert stress op, dus liever 1x stress, dan 2x stress!
Groet en toch veel succes met je uitwintering!

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door szx2js » za 27 dec 2014, 10:01

Hallo Hans,
Bij verdampen bestaat dit risico inderdaad niet. De kristallen uit de damp slaan in de kast neer, op de bijen etc. Hier bestaat inderdaad geen gevaar bij een tweede verdampingsbehandeling. Alhoewel je mag verwachten dat een eenmalige behandeling voldoende moet zijn. Die laatste mijt haal je er toch niet uit!
Er mogen best wat mijten achterblijven. Hoe meer we behandelen, hoe sterker de mijten zijn, die overblijven. Dat aspect moet ook niet vergeten worden.

Dus 3 verschillende eenmalige behandelingen (darrenraat snijden, zomer mierenzuur- en een winteroxaalzuurbehandeling) is effectief genoeg.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door hansjochem » za 27 dec 2014, 10:32

Dank je szx2js. Je bracht me op t idee de literatuur eens op te zoeken die resistentie van varroa tegen OA zuur beschrijft. Daar heb ik nu de tijd voor. Een goed varroavrij 2015!
Using Tapatalk

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door roelof1945 » za 27 dec 2014, 17:49

szx2js schreef:Waarom een lagere dosering (maar samen meer dan toegestaan?), waarom in november als er nog vrijwel zeker een broednest aanwezig is (dus oxaalzuur niet werkt?)
Als je een 2% oxaalzuur vermengt met suikerwater kan het nooit meer worden, ongeacht hoe vaak je het gebruikt.
oxaalzuur werkt langer na dan 1 week het broed kan intussen uitlopen.
Er is nog te weinig kennis over hoe precies het oxaal werkt t.o.v. van de varroa mijt, wel is bekend hoeveel een bij kan verdragen.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Bart de Coo » za 03 jan 2015, 13:11

35 gram oxaalzuurdihydraat oplossen in 1liter suikeropossing (1:1) is goed onderzocht:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=25438

Ga alsjeblieft niet lopen experimenteren dus met grotere of kleinere hoeveelheden. Dat is al lang door anderen gedaan en veel nauwkeuriger dan je ooit op je eigen bijenstalletje kunt realiseren.

Ik heb 29 volken bedruppeld. Nou ja, eigenlijk 28, want eentje was dood. Ik tel nooit mijten, maar als we er even vanuit gaan dat ook mijn volken veel mijten hadden, dan hebben die dus weinig schade aangericht. Interessant!

Bart

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door buzzer » za 03 jan 2015, 13:45

Als je met je vingertje gaat zwaaien om mensen te waarschuwen gebruik dan wel de juiste doseringswaarde....... 3,5 gram op een liter moet volgens de geleerden 30 gram op de massa zijn..... 1liter water en 1 kilo suiker. :whistle:
(bron; cursus bijengezondheid blz.73)
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Kroese » za 03 jan 2015, 13:50

buzzer schreef:Als je met je vingertje gaat zwaaien om mensen te waarschuwen gebruik dan wel de juiste doseringswaarde....... 3,5 gram op een liter moet volgens de geleerden 30 gram op de massa zijn..... 1liter water en 1 kilo suiker. :whistle:
(bron; cursus bijengezondheid blz.73)
Ik denk dat je misschien verkeerd schrijft?
1 liter water + 1 Kilo suiker geeft ongeveer 1,6 liter suikerwater 1:1
Als je daar 30 gram in doet heb je een veel te lage oplossing.

De verhouding moet 3,5% zijn.
Dit 1 liter 1:1 suikeroplossing met daarin 35 gram oxaal.

Al het goede voor 2015.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door buzzer » za 03 jan 2015, 13:58

Ja Henny daar heb je gelijk in en dat heb ik zelf ook gedaan maar volgens het tabelletje zou het 30 moeten zijn....
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten