bijen-sauna

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door ErikS » vr 26 mei 2017, 06:44

JanvdR schreef:
Hans van der Post. schreef:Dit idee is in en lab. geboren de praktijk is anders.
Als je drie kasten bijen hebt........... maar 25 kasten?
Als je een baan hebt zal toch een paar dagen vrij moeten nemen. :whistle:
Kan wel degelijk. In de voormalige sovjet unie en de DDR gingen de bijenkasten op pallets in de verwarmingsruimte.
Dat lijkt me typisch een eenvoudige, goedkope en snelle aanpak.......... direct toepasbaar voor de gemiddelde imker!

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door MH1995 » za 27 mei 2017, 22:18

Op Facebook vertelde een imker mij dat in Hongarije (ik dacht dat hij daar ook woonde) de imkers een voor de de ramen verwarmde met een element, gewoon er naast. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

De Siciliaanse honingbij heeft een broednest temperatuur van 36,5 graden. De bijen daar hebben ook weinig last van varroa. Een hele interessante bij. Op imkerpedia staat er meer over, in hoeverre dat allemaal waar is weet ik niet. Maar ik heb contact gehad met Carola Amadeo die die bij heeft teruggebracht. Romée van der Zee vertelde mij dat de Zwarte bij ook een hogere broedtemperatuur heeft. Ze vertelde het volgende:
"Een belangrijk mechanisme waardoor de zwarte bij zich beschermt is het in
stand houden van een broednest-temperatuur van 34,5 graad.
Alleen aan de buitenkant (waar het darrenbroed zich bevindt), kan het wat
lager zijn. Bij 34,5 graden is er geen voortplanting van mijten.
Dit mechanisme is ook aanwezig bij de Aziatische honingbij, maar niet bij de
Carnica en buckfactbij."
Ik dacht ook dar 34,5 °C normaal was. Ik zal haar nog eens mailen.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door JanvdR » ma 12 jun 2017, 20:08

Zoals beloofd een update. In de eerste week 72 mijten geteld, allemaal dood. Daarna 3 mijten waarvan 2 levend.
Moer en volk is OK. In de onderste BK (nog niet uitgebouwd)vervorming van kunstraat en klein beetje gesmolten was. Dat was niet de bedoeling.
Dit was geen elegante oplossing. Toch ga ik het nog eens proberen maar dan met een aanzienlijk lagere spanning op het verwarmingselement ( kan ik regelen met een variac maar met een dimmer zal het ook wel gaan).
Het is niet mijn favoriete methode maar wel de simpelste. Ondertussen bezig met een alternatief en dat lijkt heel goed te gaan.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door JanvdR » vr 11 aug 2017, 19:21

Op 8-8-17 de behandeling herhaald. Nu gecombineerd met mijn nieuwe methode. De oude methode op een lagere spanning. Tijdens de behandeling van twee uur bleven de bijen zeer rustig. Niets van stress te merken. Nu vallen ongeveer 40 mijten per dag. Voor de behandeling zag ik er maat 1 of2.
Ik ga verder.
Groet,
Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door JanvdR » wo 20 dec 2017, 19:25

Hallo,
Een tijdje weggeweest. Oorzaak: mijn PC gaf het op. Er staat nu een nieuwe maar ik moest even zoeken wat mijn inloggegevens waren. Ik ben er weer.
Het gaat goed. Voor de zekerheid 2 dagen geleden toch een oxaalzuur behandeling gegeven (druppelen), Dat omdat mijn systeem nog niet voor 100% werkt. De temperatuur was 2.7 graden. De bijen waren toch erg actief. 6 straatjes ieder 5 ml. Resultaat: ik vind maar 6 mijten. Lijkt me niet nodig in het vervolg weer met oxaalzuur te behandelen.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door buzzer » wo 20 dec 2017, 20:30

Ik volg je met belangstelling! Ben erg benieuwd naar het vervolg....Succes.
Alle begin is (bij) zonder honing.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bijen-sauna

Bericht door ErikS » do 21 dec 2017, 08:50

bedankt voor de update. grtz Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten