Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Karin » do 11 jun 2015, 21:32

Als ik op deze woorden zoek op het forum, vind ik er zo goed als niks (zinnigs) over.

Heeft er al iemand ervaring met deze varroa-gate, of meer kennis over het (al dan niet) werken ervan?
Ik ben benieuwd.

http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... rogate.pdf

(in de link staat de afbeelding met Nederlandse tekst)

Afbeelding

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door petro » vr 12 jun 2015, 09:07

Geen ervaring mee,zou ik niet eens aan beginnen.Of je moet willen dat je bijen zonder stuifmeel komen te zitten.
Dat blijft geheid grootdeels voor de kast liggen.
Petro

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jun 2015, 09:25

En dan deze zin: Maar als de bijen onderweg zijn, slepen ze vaak weer nieuwe mijten mee naar binnen.
Tegen deze nieuwe infecties hebben onderzoekers in samenwerking met de Universiteit
van Frankfurt de zogenaamde 'Varroa-Gate' ontwikkeld.
Deze innovatieve toegangssluis moet het bijenvolk
effectief tegen de dodelijke parasiet beschermen.
Einde citaat.
Waar ik wel naar uitkijk is de mierenzuur strip die in Frankrijk is ontwikkeld.
Mede lid van het forum Jos Smit schreef daarover begin van dit jaar.
!Hans.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door jossmits » vr 12 jun 2015, 11:56

Hans,
Ze zijn niet in Frankrijk maar in Canada ontwikkeld. Zij zijn in 2014 in Frankrijk officieel toegelaten. In de UK zijn ze in 2013 toegelaten. I gn Duitsland zijn ze net als in Frankrijk in 2014 toegelaten. Daar zijn ze volgens mij ook algemeen verkrijgbaar.
De naam van het produkt is MAQS (Mite Away Quick Strips).
Ik heb ze op verzoek van de franse bijengezondheidsorganisatie getest. Bij mij was de effectiviteit tussen 89 en 97 %. Ik hoop een dezer dagen de landelijke resultaten te krijgen.
groet,
Jos

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 12 jun 2015, 13:32

hmmm... producent Bayer. Dat is genoeg voor mij om terughoudend te zijn. Slepen de bijen zo niet een lading gif de kast in?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Ewout » vr 12 jun 2015, 14:06

jossmits schreef:MAQS (Mite Away Quick Strips).
De fabrikant beweert dat dit ook tijdens de dracht mag worden toegepast. In Duitsland hebben ze daarom getest of het ook residuen in de honing geeft en op basis daarvan wordt geadviseerd om het niet tijdens de dracht toe te passen (verrassing? :lol:) - aldus berichtgeving in het laatste nummer van Die Biene. Lijkt mij wel makkelijk in gebruik, maar ik vind het erg duur (€7 per behandeling).

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door jossmits » vr 12 jun 2015, 14:25

Ewout,
Mierenzuur komt van zichzelf al voor in honing. In kastanjehoning zelfs tamelijk veel. Dus is het geen verrassing dat als je MAQS (aktieve bestanddeel: mierenzuur) gebruikt je mierenzuur in honing zult vinden. Het gebruik van MAQS, net als je mierenzuur in een nassenheider of andere conventionele verdamper gebruikt, zou wel een verhoging van het niveau mierenzuur kunnen opleveren. Volgens de fabrikant kun je het tijdens de dracht gebruiken. Het is wel af te raden tijdens een grote dracht, bijvoorbeeld hier bij mij tijdens de bloei van de zonnebloemen, omdat dan de werking van het produkt minder zou zijn. De bijen ventileren dan meer en de mierenzuurdampen zijn dan te snel uit de kast. Ik neem aan dat dit ook geldt bij conventionele mierenzuur verdampers.
Voor mij is MAQS vooral een alternatief voor een conventionele mierenzuurverdamper.
Volgens mij zijn de kosten van dit produkt ongeveer even hoog als andere in Frankrijk toegelaten middelen. Sommige van mijn franse collegae hebben ook problemen met de kosten. Zij gaan dan zelf experimenteren, wat mij niet zo handig lijkt. Ik hou het liever bij toegelaten middelen. Mij lijkt dat 7 euro per kast in elk geval nog altijd goedkoper is dan een aan varroa verloren volk.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Ewout » vr 12 jun 2015, 14:43

Dat klopt Jos, maar het punt is dat het de hoeveelheid mierenzuur in de honing verhoogt (bovenop de van nature aanwezige hoeveelheid). De Nederlandse warenwet is heel duidelijk op dat punt: het mag dan niet meer als honing verkocht worden (je mag er wel mede van maken).

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door jossmits » vr 12 jun 2015, 17:43

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat meten. Van nature kan er een factor 5 tussen de hoeveelheid mierenzuur zitten.
Ik begrijp trouwens niet waar dat van de keuringsdienst van waren vandaan komt. In de landen waar MAQS nu is toegelaten is het ook (juist) toegelaten voor de biologische landbouw (bijenhouderij). Dat lijkt me toch in tegenspraak met die regel van de keuringsdienst van waren.
Bovendien zou je, als je helemaal van het spul uit de honing af zou willen, ook de natuurlijke, de honing eenvoudigweg kunnen verwarmen.

jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijensluis / varroa-gate als varroabestrijdingsmiddel

Bericht door Ewout » za 13 jun 2015, 00:20

jossmits schreef:Ik begrijp trouwens niet waar dat van de keuringsdienst van waren vandaan komt. In de landen waar MAQS nu is toegelaten is het ook (juist) toegelaten voor de biologische landbouw (bijenhouderij). Dat lijkt me toch in tegenspraak met die regel van de keuringsdienst van waren.
Het verschil zit hem in het gebruik met of zonder honingkamer. Residu in de honing/honingkamer is het probleem. Maar ik val in herhaling (zie hier wat ik er vorig jaar over schreef), excuses voor off-topic!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten