Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door johan » wo 29 jul 2015, 10:45

het inbrengen van resistente eigenschappen bij natuurlijk gepaarde koninginnen is geen eenvoudige kwestie, laat staan het behoud hiervan.
Immers: de mate waarin een volk resistentie vertoont is het resultaat van de genetische eigenschappen van de moer in combinatie met de erfelijke eigenschappen van de aangepaarde darren. Zoals we weten paren koninginnen met 10 tot 20 verschillende darren. de genetische diversiteit van een bijenvolk is dus groot, wanneer het niet het resultaat is van KI.
Met KI is de genetische basis veel smaller, wat het inbrengen van het "resistentiegen" vergemakkelijkt. je zit immers met een 1 op 1 situatie tov 1 op 10 of 20. het grote nadeel van KI is dat het de genetische diversiteit zodanig verengt dat je andere defecten krijgt. na enkele generaties moet je maw opnieuw gaan verbreden, waardoor je het resitentiegen opnieuw dreigt te verliezen. om via natuurlijke paring de resistentie te behouden moet je massaal veel F1-koninginnen hebben, die weliswaar zelf niet meer allemaal resistente nakomelingen (werksters) produceren (wegens aangepaard met darren die misschien niet resistent zijn), maar die darren hebben de genetische eigenschap van de moeder en bezitten dus het resistentiegen.

om dit op grote schaal te introduceren is er dus nog wel wat werk. Als de resistentie al zou bestaan.
vergeet ook niet dat de mijten die hier voorkomen genetisch verschillend zijn van de mijten die pakweg in spanje voorkomen. ook dat bemoeilijkt een degelijke bestrijding van de varroa (alhoewel dit vooral betrekking heeft op de bestrijding met harde chemische middelen zoals amitraz).

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door semar » wo 29 jul 2015, 11:44

Tieme schreef:Het is een mooi verhaal.

Er wordt hard gewerkt aan Varroaresistentie. In Amerika is het al gelukt. Het kan dus.
A.
OH, waar is dat dan gelukt? zover ik weet importeren de amerikaanse bijenhouders jaarlijks duizenden volken uit australie
om de verliezen iets goed te maken.

de amerikaanen zijn er mee aan het werk (net zoals somigen hier) maar echte resultaaten zijn er nogniet.

de hyginic queens zijn bij lange nog niet varoa tolerant, laat staan resistent.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op do 30 jul 2015, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door Dirk C » wo 29 jul 2015, 13:26

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat hij goed werk levert. Alleen is het vel van de beer reeds verkocht voor hij geschoten is.
In het fragment zegt hij geen varroa te zien. Ik zie ze ook niet door de kast lopen maar ben er zeker van dat ze er wel zijn.
De titel van het artikel is gewoon fout.

Groeten,
Dirk

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door johan » wo 29 jul 2015, 14:20

Dirk C schreef:Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat hij goed werk levert. Alleen is het vel van de beer reeds verkocht voor hij geschoten is.
In het fragment zegt hij geen varroa te zien. Ik zie ze ook niet door de kast lopen maar ben er zeker van dat ze er wel zijn.
De titel van het artikel is gewoon fout.

Groeten,
Dirk
Ik ken de imker niet. Wel weet ik dat hij lesgever is op de door de konvib georganiseerde cursus voor aspirant-imkers. Andere lesgevers zijn oa Prof. Asperges, de prof de graef. Toch niet de minsten, dus ik denk dat hij er wel iets van kent. Dirk C, ik veronderstel dat jij hem beter kent, aangezien jij ook publiceert in het maandblad van de konvib.
Toch komen die beelden en artikels niet zomaar in het nieuws, daar heeft hij zelf aan bijgedragen. Jij weet ook hoe dat gaat. en voor zoiets gepubliceerd wordt heb jij je tekst ook nog eens goed nagelezen. Of 4x. er is dus wel meer mis aan het artikel dan alleen de titel..lijkt mij. :think:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door joselito » wo 29 jul 2015, 15:10

Wat ik wel grappig vond was toen hij zei dat de reden van de open cellen tussen het broed was omdat de bijen daar mijten ontdekt hadden en het broed terug hadden opengemaakt en de larven hadden buiten gesmeten .Terwijl dat vroeger een beeld was van inteelt en diploïde darren.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door Tieme » wo 29 jul 2015, 15:26

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor broedtrekken. VSH is er een van.

Diploïde darren redden het niet tot pop, die worden als larve al verwijderd. Dit levert wel het zelfde hagelschot broedbeeld op.

Semar, Je kunt het niet geloven, maar bij ARS Baton Rouge hebben ze volken die 100% VSH zijn en zonder behandeling overleven. Er zitten vrijwel geen mijten in. Deze volken zijn echter vrij ver ingeteeld zodat ze voor commerciële imkers niet meer zo interessant zijn.

Er wordt nu op meerdere plaatsen door meerdere imkers gewerkt om VSH in de volken aan te tonen en te isoleren. Het is een groot karwij. Ik hoop dat er wat uitkomt.

De man in Schepdael kan best al wat verder zijn. De tijd zal het leren.

Tieme

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door joselito » wo 29 jul 2015, 16:11

Tieme schreef: Je kunt het niet geloven, maar bij ARS Baton Rouge hebben ze volken die 100% VSH zijn en zonder behandeling overleven.
De primorsky bijen konden dat ook maar enkel met de mijten die ze daar hadden, niet met degene die hier op de bijen leven.

https://www.youtube.com/watch?v=BopnuGfJDpk

voordracht door Prof Dr Nikolaus Koeniger.
toch niet de eerste de beste :)

Luister maar naar wat hij zegt vanaf minuut 3:30 tot 4:25
Laatst gewijzigd door joselito op wo 29 jul 2015, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door Ewout » wo 29 jul 2015, 17:21

joselito schreef:De primorsky bijen konden dat ook maar enkel met de mijten die ze daar hadden, niet met degene die hier op de bijen leven.
Ralph Buchler vertelde iets heel vergelijkbaars tijdens een lezing voor De Duurzame Bij in september 2013. Zij zijn met AGT ook al jaren bezig om dit bij Carnica voor elkaar te krijgen. Hij vertelde dat hij op bezoek was geweest in Frankrijk bij een teler die overtuigend kon demonstreren dat zijn volken daar varroaresistent waren, maar diezelfde volken (of zustervolken) bleken op andere plekken niet diezelfde resistentie te hebben. Uiteindelijk is de oplossing m.i. niet alleen resistentere bijen, maar ook minder schadelijke varroa. In de natuur gaat een dergelijke evolutie automatisch, omdat een parasiet die zijn gastheer dood maakt (dat gebeurt tijdens de winter) en zich vervolgens niet kan voortplanten, niet zal overleven.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door joselito » wo 29 jul 2015, 19:07

Iets gelijkaardigs hadden ze in Gotland, Zweden. Daar brachten ze 150 kolonies samen op een eiland en deze werden niet meer behandeld.
Later heb ik eens ergens gelezen dat in plaats van enkel bijen te kweken die resistent zijn gingen ze ongewild ook op mijten selecteren. Degenen die het meest agressief zijn onder de mijten schakelen namelijk zichzelf uit doordat ze hun gastheer doden. De mijten die de bijen in leven laten blijven ook zelf in leven.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door johan » wo 29 jul 2015, 23:43

joselito schreef:Iets gelijkaardigs hadden ze in Gotland, Zweden. Daar brachten ze 150 kolonies samen op een eiland en deze werden niet meer behandeld.
Later heb ik eens ergens gelezen dat in plaats van enkel bijen te kweken die resistent zijn gingen ze ongewild ook op mijten selecteren. Degenen die het meest agressief zijn onder de mijten schakelen namelijk zichzelf uit doordat ze hun gastheer doden. De mijten die de bijen in leven laten blijven ook zelf in leven.
dat is dan ook meteen de reden waarom we zo snel mogelijk naar varroatolerante bijen moeten gaan. Wanneer je de varroa bestrijdt met chemische middelen maak je de bij zwakker en de overgebleven mijten sterker. totaal tegen de natuur in dus...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten