Spuitschade?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: Spuitschade?

Bericht door Tieme » vr 31 jul 2015, 12:49

Schwarzsucht lijkt me niet. Je hebt dan wel veel dode bijen voor de kast, maar het volk leeft nog. Ik had dit vorig jaar bij een volk

M. Goossens
Berichten:52
Lid geworden op:zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nispen
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door M. Goossens » zo 02 aug 2015, 06:04

toch jammer dat er al weer recht een vingertje richting land en tuinbouw wordt gericht, voordat je ook maar iets weet.
Makkelijk om de schuld weer maar recht bij een ander te leggen. En begrijp me niet verkeerd, het kan altijd dat het door bestrijdingsmiddelen komt, maar laat dat dan eerst eens onderzoeken door wat bijen op te sturen, voordat je een kop plaats "spuitschade?"

een te grote dosis mierenzuur kan ook rare reactie's uitlokken.
M. Goossens :be9:

atak
Berichten:48
Lid geworden op:do 30 jul 2015, 22:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):zwarte hollandse
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door atak » ma 03 aug 2015, 18:01

foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb aangifte gedaan en er zou een inspecteur kunnen komen. Mijn Moer leeft wel nog steeds met iets van 100 bijen, maar die overleven de winter nooit natuurlijk.

In het nieuwe bijen blad staat dat ze ook vergiftigd kunnen zijn door het gif tegen bladluizen op aardappelen. Die heb je hier overal. Ook zijn ze die nu aan het doodspuiten, ook gif.
Ben benieuwd of er iets uit komt.

Ad

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 03 aug 2015, 21:10

Is het ook mogelijk om een foto te plaatsen van het raam met het laatste broed . ??

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door joselito » ma 03 aug 2015, 21:26

atak schreef: In het nieuwe bijen blad staat dat ze ook vergiftigd kunnen zijn door het gif tegen bladluizen op aardappelen. Die heb je hier overal. Ook zijn ze die nu aan het doodspuiten, ook gif.
Ad
Ik heb nog nooit gehoord dat ze spuiten tegen bladluizen op aardappelen, tegen de coloradokever dat wel, vroeger toch. Maar dan moeten je bijen wel vliegen op die aardappelen en de bloeitijd is al lang voorbij. Aardappelen dood spuiten doen ze met een herbicide.
En vergiftiging moet je me toch eens uitleggen. Dus de vliegbijen nemen gift op maar gaan er zelf niet van dood, toch niet dadelijk maar vervolgens is het gift toch wel sterk genoeg om de hele kast te doden.
100 bijen in de kast samen met de koningin is een teken van de verdwijnziekte. Misschien beter eens op nosema laten onderzoeken

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 03 aug 2015, 21:44

"joselito
Ik heb nog nooit gehoord dat ze spuiten tegen bladluizen op aardappelen, tegen de coloradokever dat wel, vroeger toch.
De spuitschade- op zeer veel plaatsen in NL- van begin augustus 1996 zal menig imker zich nog goed weten te herinneren. :shock:

Spuiten van de luis op aardappel!
En niet z'n klein beetje ook.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door joselito » ma 03 aug 2015, 21:58

In 1996 daarentegen was het goed raak. In dat jaar leden ruim 1000 bijenvolken schade door het verzamelen van vergiftigde honingdauw op aardappel en
granen (naar uit onderzoek van de AID bleek). Bespuitingen met dimethoaat tegen luis op deze gewassen bleek de oorzaak van de bijensterfte. Al snel bleek dat de zaak wettelijk nog steeds niet goed was geregeld. De ingevulde schadeformulieren die uw organisatie ontving, maakte het de Bedrijfsraad mogelijk adequaat te reageren. De AID heeft vervolgens gezorgd voor de nodige publiciteit zodat de landbouwers weet kregen van de gevolgen van de bespuitingen. Nieuwe bespuitingen konden daardoor als "onzorgvuldig gedrag" worden aangemerkt, waardoor proces-verbaal kon worden opgemaakt. De aktie leidde er toe dat daarna de wettelijke teksten door het CTB zijn verbeterd en begin 1998 van kracht zijn geworden. Voor middelen die gevaarlijk zijn voor bijen, is een nieuwe 'bijenzin' in het Wettelijk Gebruiksvoorschrift (WG) opgenomen. Die zin luidt als volgt: "Dit middel is gevaarlijk voor bijen en hommels. Niet toegestaan is toepassing in bloeiende gewassen of in gewassen wanneer deze actief worden bezocht door bijen en hommels. Niet toegestaan is toepassing wanneer bloeiende onkruiden aanwezig zijn." Ter nadere uitleg van deze zin is in de Gebruiksaanwijzing (GA) het volgende opgenomen. "Bijen kunnen actief vliegen op niet-bloeiende gewassen, bijvoorbeeld om honingdauw te verzamelen die door luizen is afgescheiden." Die
gebruiksaanwijzing hoort op de verpakking van het gewasbeschermingsmiddel te staan. Dat betreft naast middelen op basis van dimethoaat, o.a. ook alle middelen op basis van fosfadion, parathion en parathion


Ok, je hebt gelijk, maar in de paar gevallen die ik gezien heb waren het alleen de vliegbijen die dood waren.

atak
Berichten:48
Lid geworden op:do 30 jul 2015, 22:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):zwarte hollandse
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door atak » vr 07 aug 2015, 15:47

Kan het dit zijn?

Thiacloprid

Wordt overal voor/tegen gebruikt en wordt ook genoemd in dit stukje

http://nos.nl/artikel/2050873-weer-hoge ... rland.html

Ik heb verder nog geen inspecteur oid gezien of gehoord, vakantietijd neem ik aan.

Ad

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door A.A. Staals » vr 07 aug 2015, 16:57

Waar heb je aangifte gedaan? Er moet een monster genomen worden door een daar voor bevoegd persoon. Dit kan niet wachten.
Waren er bijen bij met stuifmeel aan de pootjes?
ad staals

atak
Berichten:48
Lid geworden op:do 30 jul 2015, 22:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):zwarte hollandse
Contacteer:

Re: Spuitschade?

Bericht door atak » vr 07 aug 2015, 17:34

Ik zal eens kijken, de emmer met bijen staat er nog maar ik dacht het niet. Ik heb telefonisch aangifte gedaan en degene die het opnam was ook zeer stellig in het feit dat er iemand komt.

We zullen zien.

Ondertussen hebben de wasmotten de kast overgenomen en ben ik de raten nu aan het smelten. Dat gaat wel erg snel moet ik zeggen.

Ad

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten