Is dit kalkbroed?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » di 18 aug 2015, 20:45

Karin schreef:
joselito schreef:Misschien het in het volgend jaar eens met kwaliteitsbijen proberen.
Wat een rare opmerking....?
Ik heb Buckfastbijen, beide volken hebben een moer van (voor zover ik weet) goede bijentelers.

Ik zal morgen eens kijken hoe groot mijn beide volken nu zijn. Misschien kan ik ze beter verenigen, i.p.v. de moer van het besmette volk vervangen.
Rare opmerking inderdaad.

Vorig jaar bij een mede-bijenhouder gezien wiens volken op een te koele, vochtige en te winderige plek stonden.

Daarnaast waren zijn volken te ruim behuisd in verhouding tot de grootte van de volken waardoor ze de temperatuur onvoldoende hoog konden krijgen in de kast en op de ramen voor het broed om zich normaal te kunnen ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door FrancA op di 18 aug 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Jaap v.Popering » di 18 aug 2015, 20:55

FrancA schreef:[

Daarnaast waren zijn volken te ruim behuisd in verhouding tot de grootte van de volken waardoor ze de temperatuur onvoldoende hoog konden krijgen in de kast en op de ramen voor het broed om zich normaal te kunnen ontwikkelen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord .
Bij bijenvolken zit de temperatuur in de tros en niet net als bij de mensen in de ruimte .
Net buiten de tros is de temperatuur vrijwel gelijk met die van buiten .
Volken in de vrije natuur zijn toch ook niet te groot behuisd .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » di 18 aug 2015, 21:00

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:[

Daarnaast waren zijn volken te ruim behuisd in verhouding tot de grootte van de volken waardoor ze de temperatuur onvoldoende hoog konden krijgen in de kast en op de ramen voor het broed om zich normaal te kunnen ontwikkelen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord .
Bij bijenvolken zit de temperatuur in de tros en niet net als bij de mensen in de ruimte .
Net buiten de tros is de temperatuur vrijwel gelijk met die van buiten .
Volken in de vrije natuur zijn toch ook niet te groot behuisd .

Jaap v P
Je zou toch verwachten Jaap dat jij met al jouw ervaring jezelf toch wel een kunstmatig door een bijenhouder gecreeerde situatie zou kunnen voorstellen waarbij dit zou kunnen gebeuren.

Let wel dat we het hier niet hebben over een normale situatie zoals die plaatsvindt bij de meeste bijenhouders.
Dus, ja, wat ik beschreef was echt wel de oorzaak.

De kasten waren bijv. houtjetouwtje in elkaar gezet met veel tochtige spleten en stonden direct boven vochtig gras met enkele dagen heftige plensbuien.
Laatst gewijzigd door FrancA op di 18 aug 2015, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door joselito » di 18 aug 2015, 21:01

Karin schreef: Wat een rare opmerking....?
ok dan :)

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door Jaap v.Popering » di 18 aug 2015, 21:21

Volgens mij heb ik gereageerd op de ( wat jij noemt ) de te grote ruimte . Langdurig koud en nat weer kan daar invloed op hebben :think: maar dan wel langdurig , niet van enkele dagen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 03:23

Jaap v.Popering schreef:Volgens mij heb ik gereageerd op de ( wat jij noemt ) de te grote ruimte . Langdurig koud en nat weer kan daar invloed op hebben :think: maar dan wel langdurig , niet van enkele dagen .

Jaap v P
Korte tijd te koel weer kan zeker wel al kalkbroed veroorzaken.
Juist een korte periode van te koel en te nat weer in combinatie met een ongunstige behuizing en/of te weinig bijen en/of veel broed kan tot kalkbroed leiden.

Imkerpedia:
Een lichte afkoeling van het broed gedurende enkele uren is voldoende om de schimmel zijn werk te laten doen. Kalkbroed manifesteert zich dan ook het meest:

- bij de snel groeiende broednesten en de koudeprikken in het voorjaar,
- bij gunstig weer? zet het volk zoveel broed aan dat ze dat bij een koudeprik niet meer allemaal op de benodigde temperatuur van 35 °Celsius kunnen houden (vaak gaat dan met name het darrenbroed aan de randen van het broednest ten gronde),
- bij kleine zwakke bijenvolken, en
- bij imkers die hun bijenkasten gedurende een koude periode lang open laten.
Die koudeprik is er geweest en enkele uren blijkt voldoende.
Het bijenvolk heeft het aanwezige broed niet warm genoeg kunnen houden.
Te veel broed in verhouding tot het aantal bijen in combinatie met de weersomstandigheden en de behuizing.
Trosvorming bij bijen in een kast Jaap is iets voor winterse omstandigheden (koude!), of als een bijenvolk net in een kast intrekt.
In de zomerperiode is trosvorming bij koude met veel broed in een kast juist het recept voor kalkbroed.
Laatst gewijzigd door FrancA op wo 19 aug 2015, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door joselito » wo 19 aug 2015, 07:20

klik hier

Zolang je de afkomst van de koningin niet in vraag stelt zal het probleem niet opgelost worden en zich blijven manifesteren. Misschien enkel als de andere omstandigheden ook niet optimaal zijn. Maar met bepaalde soorten zul je dat nooit voorhebben wat de omstandigheden ook zijn.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 07:30

joselito schreef:klik hier

Zolang je de afkomst van de koningin niet in vraag stelt zal het probleem niet opgelost worden en zich blijven manifesteren. Misschien enkel als de andere omstandigheden ook niet optimaal zijn. Maar met bepaalde soorten zul je dat nooit voorhebben wat de omstandigheden ook zijn.
Het kan een "kalkmoer" zijn, maar het kan ook dat deze moer samen met het volk ongelukkigerwijs gewoon wat te veel broed had aangemaakt.
Meer broed dan ze tijdens het koele weer van de afgelopen dagen voldoende warm konden houden.
Zijn ze door het afwisselende weer van de laatste tijd van warm en koel even van slag geraakt?

Wie zal het zeggen?

Was deze moer van begin af aan al kalkbroednakomelingen aan het produceren?
Zo niet, dan lijkt dit een andere situatie.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door bee-tree » wo 19 aug 2015, 08:29

Karin schreef:
joselito schreef:Misschien het in het volgend jaar eens met kwaliteitsbijen proberen.
Wat een rare opmerking....?
Ik heb Buckfastbijen, beide volken hebben een moer van (voor zover ik weet) goede bijentelers.

Ik zal morgen eens kijken hoe groot mijn beide volken nu zijn. Misschien kan ik ze beter verenigen, i.p.v. de moer van het besmette volk vervangen.
Karin, bezin,eer je begint.(met verenigen. enz.). In ons forum staat het nodige
over kalkbroed en steenbroed. Ik meen gelezen te hebben dat de schimmelinfectie
'vanzelf' ophoudt als het volk weer in goede conditie komt
(voedingstoestand, warmtehuishouding).

De opmerking van Joselito is niet zo curieus, want hij heeft Carnica's :o ...Bee three :b10:

Sorry, nu pas ontdek ik dat er een tweede pagina bestaat. Dus neem me niet kwalijk
dat 'k iets zeg wat al gezegd is. Beschouw het dan maar als een second of third opinion.
Laatst gewijzigd door bee-tree op wo 19 aug 2015, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is dit kalkbroed?

Bericht door FrancA » wo 19 aug 2015, 08:37

Je zou zwaar aangetaste ramen kunnen verwijderen en recyclen.
Daarmee bespaar je de bijen veel werk en krijgen ze eerder greep op de besmetting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten