Varroalade onbetrouwbaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door GerritenMonika » ma 31 aug 2015, 02:22

Dag mensen,

Ik heb segerbergerkasten en middels de varroalade probeer ik bij te houden wat de besmettingsgraad is, echter ik ben hierbij gestuit op iets wat volgens mij het inschatten van de besmettingsgraad totaal onbetrouwbaar maakt, het gaat om het volgende...

Op mijn Varroalade bevinden zich vrijwel altijd meerdere wespen, vliegen en knijptangen(oorwurmen), en ik ben er vrij zeker van dat sommige van deze insecten varroa eten of meenemen waardoor de hoeveel val van varroa niet meer betrouwbaar is.

Om dit te testen heb ik vandaag na een telling van 5 mijten (tijdens behandeling) de la met mijten er weer in gedaan, een paar uur later la er weer uit en ja hoor, er waren een aantal mijten verdwenen, nog maar 2 op de lade!!!

Is dit bij jullie ook zo of is dit een geval apart??

Alvast bedankt

Groeten uit de nachtdienst.

:wink:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 aug 2015, 08:06

Het beste is, zoals door andere imkers hier ookal gemerkt een varroalade die perfect afsluit en waar andere beesten die niet bij kunnen.
Ook is een opstaande rand van de lade belangrijk. Het voorkomt dat (levende) mijten eraf vallen door te lopen, bij zuchtjes wind of schudden tijdens het eruit halen.

Dan nog een paar tips:
Frequent tellen (dus dagelijks of twee dagelijks).
Een proefje doen waarbij je voor het aandeel het aandeel verloren mijten corrigeert (levende mijten kunnen bewegen over de lade!)
Het gaat uiteindelijk ook om trends. Mochten er nu 10, 100 of 300 vallen, maakt een enorm verschil en die beesten zullen vast wel geen 250 mijten in de week opeten.
JP

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door roelof1945 » ma 31 aug 2015, 19:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:maakt een enorm verschil en die beesten zullen vast wel geen 250 mijten in de week opeten.
Bij een controle van de varroalade trof ik na 7 dagen geen enkele mijt aan, het mierenzuur 120 ml was verdampt wat ik wel aantrof
waren mieren en veel oorwurmen de lade was brandschoon.
Op een andere stand bij de zelfde hoeveelheid mierenzuur verdamping vielen er dagelijks 10 tallen tot 200 stuks, de koninginnen zijn 3 jaar oud
en hebben in deze 3 jaar niet gezwermd en ze stammen allemaal van dezelfde moeder af.
Als je met de volken in een eco gebied staat heeft het tellen geen zin vertrouw geen schone varroalade, bestrijd de varroa mijt met de
de voorgeschreven middelen dan loopt het volk geen risico.

Gr. Roel

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door jossmits » ma 31 aug 2015, 21:48

Ik leg op de varroalade een vel wit pvc (precies passend), ingesmeerd met vet. Ik gebruik eendevet , maar kan ook met ander vet. Mieren of andere "rovers" van dode varroa hebben daarop geen kans, wegwaaien zal ook niet gebeuren.
Dit geeft mi wel een betrouwbaar beeld van de varroaval.
In frankrijk zijn deze vellen te koop bij Icko.

Jos

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door Marcje » di 01 sep 2015, 00:05

Hoi Gerrit,

Om 19 uur de lade plaatsen en om 7 uur de mijten tellen , dan maal twee en u bent er ook ( de wespen zijn momenteel maar actief na 7 uur in de morgen )

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door GerritenMonika » vr 04 sep 2015, 20:48

Thanks voor de antwoorden! :)

Ik vertrouw ook niet op de lade, want als ik daarop had moeten vertrouwen had ik mijn volken helemaal niet hoeven behandelen want
er viel helemaal niets....meermalen 24 uur de varroalade erin gehad en helemaal geen mijtval.

Toen eerst 1 volk behandeld met de universele verdamper, eerst met 60% 45 ml en na een aantal dagen overgestapt naar 85% mierenzuur....mijtenval begon eerst met ong. 5 per dag tot max 10 en toen ik overstapte ging ik naar ong. 25 per dag tijdens de behandeling. Daaruit concludeer ik dat de besmetting bij dit volk wel meeviel....

Ander volk nu nog aant behandelen met de nassenheider prof. met 110ml mierenzuur 85%, alles lijkt goed te gaan, verdamping is goed, de bijen zijn rustig, wel wapperen natuurlijk. Nu na twee dagen behandeling maar een mijtval van ong. 10 per dag dus zoals het lijkt valt ook hier de besmetting wel mee of.......de verdampers werken niet naar behoren! ;)

Wat me opviel trouwens, is dat de vlieggat schuifjes van staal/aluminium(??) nu een witte aanslag vertonen na de mierenzuur behandeling, komt dat bekend voor?

Groetjes...

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door Primus » vr 04 sep 2015, 21:23

GerritenMonika schreef:Thanks voor de antwoorden! :)


Wat me opviel trouwens, is dat de vlieggat schuifjes van staal/aluminium(??) nu een witte aanslag vertonen na de mierenzuur behandeling, komt dat bekend voor?

Groetjes...

Zelfs de vijzen en alle onderdelen in ijzer in houten kasten als die niet van RVS zijn roesten van het mierenzuur

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 sep 2015, 14:46

Die corrosie is dat erg?
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door Primus » za 05 sep 2015, 16:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Die corrosie is dat erg?

Als ge geen RVS vijzen gebruikt vallen uw bakken na enkele jaren gewoon uit mekaar, vijzen weggeroest. Bleddens in gegalvaniseerd metaal zijn na 2 jaar al stuk door corrosie. Niet van horen zeggen, zelf meegemaakt dus ik gebruik bij alle kasten alles voortaan in RVS.

MVG CP

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Varroalade onbetrouwbaar

Bericht door GerritenMonika » zo 20 sep 2015, 10:46

Hallo

Nog even een vraag, ik ben nu met de volgende mierenzuur behandeling bezig en ik wil niet dat mijn roosters voor het vliegvat helemaal weg oxideren, wat is dan het beste? De rooster er helemaal af halen?

Hartelijke groet,
Gerrit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten