Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door roelof1945 » zo 20 dec 2015, 10:47

Gebruik alweer 3 jaar de knijpspuitfles het geeft een prima resultaat de spuitkop van een vloeibaar wasmiddel
kan je hier goed voor gebruiken.
Om 5 ml per straat te sproeien kan je dit testen door hoe vaak je moet knijpen voordat je 5ml in een maatbeker hebt.
Ook ik geef 3 keer een oxaal behandeling en heb in het voorjaar weer sterke volken.
Bij de tweede keer vielen er na een week bij sommige volken soms bijna 100 mijten.
De laatste behandeling wordt nu eind december.

Gr.Roel

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » zo 20 dec 2015, 12:12

roelof1945 schreef: Ook ik geef 3 keer een oxaal behandeling en heb in het voorjaar weer sterke volken.
Bij de tweede keer vielen er na een week bij sommige volken soms bijna 100 mijten.
De laatste behandeling wordt nu eind december.

Gr.Roel
Hoi Roelof,
Goed om te lezen dat jouw ervaring met meerdere malen sproeien in het najaar tot nu toe ook goed zijn.
Nogmaals als je een tussen pauze aanhoudt van 3-4 weken (Pia aumeier zei over 2 weken) dan heb je geen schade.
In tegendeel zelfs denk ik gezien te hebben. Ik heb in November heel weinig (dagelijks) bijen van de tegels geveegd.
Dat was in een sterfte jaar wel anders.
Voor de gene die niet behandeld hebben, of een hoge natuurlijke val hebben kunnen overwegen om nu te sproeien, en dan over een paar weken de volken die veel mijten hebben laten vallen nog een keer.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » zo 20 dec 2015, 18:00

Kroese schreef:
roelof1945 schreef: Ook ik geef 3 keer een oxaal behandeling en heb in het voorjaar weer sterke volken.
Bij de tweede keer vielen er na een week bij sommige volken soms bijna 100 mijten.
De laatste behandeling wordt nu eind december.

Gr.Roel
Hoi Roelof,
Goed om te lezen dat jouw ervaring met meerdere malen sproeien in het najaar tot nu toe ook goed zijn.
Nogmaals als je een tussen pauze aanhoudt van 3-4 weken (Pia aumeier zei over 2 weken) dan heb je geen schade.
In tegendeel zelfs denk ik gezien te hebben. Ik heb in November heel weinig (dagelijks) bijen van de tegels geveegd.
Dat was in een sterfte jaar wel anders.
Voor de gene die niet behandeld hebben, of een hoge natuurlijke val hebben kunnen overwegen om nu te sproeien, en dan over een paar weken de volken die veel mijten hebben laten vallen nog een keer.

Nog 2 bijkomende vragen heb ik! Gebruiken jullie een plantenspuitje met grovere druppel of effectief een knijpfles maar deze lijkt me niet te sproeien!
Is het beter om 's morgens vroeg te besproeien of eerder gewoon tijdens de dag?

MVG CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Bart de Coo » zo 20 dec 2015, 18:08

Ik ga een dezer dagen de methode-Hennie uitvoeren met een plantenspuit van het merk Gardena. Zo'n spuit die je onder druk brengt met een pompje. De dikte van de druppels kun je afstellen door aan de tuit te draaien.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Icemen4
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 20:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Midlum
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Icemen4 » zo 20 dec 2015, 20:51

Ook ik ben blij om te lezen over de "methode" die Hennie hier heeft beschreven.
Vandaag was het hier in Pietersbierum (Friesland) z'n 13.8 graden in mijn bijenstal
en sommige dames vlogen nog lekker buiten.
Heb even (snel) gekeken vanaf boven in de kast en de dames lopen nog over de raampjes rond alsof er niets aan de hand is.
Voorzichtig de behandeling uitgevoerd en de kast weer snel gesloten.
Er was genoeg voer in de kast aanwezig dus ik denk dat ze deze "winter" wel zullen overleven.

mvg. Ton


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » zo 20 dec 2015, 21:27

Bart de Coo schreef:Ik ga een dezer dagen de methode-Hennie uitvoeren met een plantenspuit van het merk Gardena. Zo'n spuit die je onder druk brengt met een pompje. De dikte van de druppels kun je afstellen door aan de tuit te draaien.

Groet,

Bart
Bart, ik heb het de 1e en de 2e keer ook met een "pomp spuit" gedaan.
Dit werkt nog makkelijker, maar je weet niet hoeveel je spuit. Nu weet ik dat wel een beetje uit ervaring, en op gevoel, maar dat kun je niet aan een nieuwe imker aanbevelen. Die hebben nog geen maatgevoel.
Dus beter is om een knijp spuit te gebruiken waarvan je weet hoeveel keren je moet knijpen. Doe wel plastic handschoenen aan.

Je moet een fijne druppel instellen, maar niet zo fijn dat je een nevel gaat krijgen. Je moet de straal druppels zo instellen dat je tussen de raten in de straatje kunt sproeien.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » zo 20 dec 2015, 21:29

Primus schreef:
Kroese schreef:
roelof1945 schreef: Ook ik geef 3 keer een oxaal behandeling en heb in het voorjaar weer sterke volken.
Bij de tweede keer vielen er na een week bij sommige volken soms bijna 100 mijten.
De laatste behandeling wordt nu eind december.

Gr.Roel
Hoi Roelof,
Goed om te lezen dat jouw ervaring met meerdere malen sproeien in het najaar tot nu toe ook goed zijn.
Nogmaals als je een tussen pauze aanhoudt van 3-4 weken (Pia aumeier zei over 2 weken) dan heb je geen schade.
In tegendeel zelfs denk ik gezien te hebben. Ik heb in November heel weinig (dagelijks) bijen van de tegels geveegd.
Dat was in een sterfte jaar wel anders.
Voor de gene die niet behandeld hebben, of een hoge natuurlijke val hebben kunnen overwegen om nu te sproeien, en dan over een paar weken de volken die veel mijten hebben laten vallen nog een keer.

Nog 2 bijkomende vragen heb ik! Gebruiken jullie een plantenspuitje met grovere druppel of effectief een knijpfles maar deze lijkt me niet te sproeien!
Is het beter om 's morgens vroeg te besproeien of eerder gewoon tijdens de dag?

MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito » ma 21 dec 2015, 11:44

Verdamping van Oxaalzuur is de beste toepassing, het schaadt de bijen niet en doodt 97% van de mijten met één behandeling volgens Professor Ratnieks

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » ma 21 dec 2015, 11:50

joselito schreef:Verdamping van Oxaalzuur is de beste toepassing, het schaadt de bijen niet en doodt 97% van de mijten met één behandeling volgens Professor Ratnieks
Is oxaalzuurverdamping niet verboden - met goede reden - in Nederland?

Dood 97% van de aanwezige Varroa.. ..en die overblijvende 3%?
En al die bijenhouders met nierbeschadigingen door 'oxaalzuursnuiven'?
Oxaalzuurbestendige Varroa??
Hoe snel vermeerdert die 3% Varroa zich weer tot omvang van de eerdere 100% populatie?
Lijkt wel die VIM-reclame kretologie van vroeger: 'doodt 99% van de huishoudbacterien' :lol:

Hebben we niet meer aan bijen die zelf de nodige vaardigheden ontwikkelen om Varroa te hanteren?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door FrancA » ma 21 dec 2015, 12:23

Demonstratie van oxaalzuurverdamping voorzien van een lieflijk muziekje.
Let er eens op hoe betreffende bijenhouder zich verre houdt van de oxaalzuurdampen, een gasmasker draagt, het blijkbaar ver van de bewoonde wereld doet en de wind in de rug houdt:

https://www.youtube.com/watch?v=2NoYE2FA6_U

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten