Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » vr 01 jan 2016, 22:18

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De winterbehandeling zal de komende decennia (hoop nog 50 jaar te kunnen bijhouden :lol: ) meer en meer aan effectiviteit inboeten of moeilijker en moeilijker toepasbaar zijn vanwege de opwarmde aarde. We kunnen niet automatisch meer van broedvrije periodes vanuit gaan.
Dat is verre van zeker.
Het is niet zo dat je de huidige 'hittegolf' van november en december 2015 (voor de volle 100%) kan toeschrijven aan de opwarming van de aarde. alles heeft te maken met de heersende zuidwestenwind die nu al maanden aanhoudt. eens de wind naar het noorden of oosten zou draaien kan het plots 10 of 20 graden kouder worden.
2008-2009 tot en met 2012-2013 waren de winters kouder dan normaal. Dat is vijf jaar op een rij.
De algemene temperatuur gaat in stijgende lijn, maar dat betekent niet dat alle volgende winters warm zullen zijn. er bestaan immers modellen die berekenen dat het 'perverse' effect van de opwarming van de aarde net zou betekenen dat onze west-europeese winters net kouder zullen worden. de reden hiervoor is het mogelijks stilvallen of afzwakken van de golfstroom doordat de motor van de golfstroom (het afkoelen en zinken van het warme water aan de noordpool ) verstoord zal worden door het vele smeltwater. hierdoor zou west-europa niet meer of minder kunnen profiteren van de gunstige invloed van de golfstroom en zou hier een meer continentaal klimaat (met warme zomers en koude winters) kunnen ontstaan.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » za 02 jan 2016, 23:24

vandaag wou ik deel 2 van mijn 19 volken vernevelen met oxaalzuur. helaas pindakaas.. de bijen waren aan het vliegen en bij het wegnemen van de isolatie voelde ik het al: er zit broed in demeeste volken.
dat wordt dus extra hard opletten volgende zomer. dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen. het experiment dat ik hier dit jaar mee deed bij 3 kasten is mij zeer goed bevallen. deze 3 volken zien er heel goed uit.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door tomer » za 02 jan 2016, 23:49

Hoe doen ze het in de warmere landen zoals bvb Spanje of Griekenland waar bijen niet in wintertros gaan en altijd broed hebben? Doen ze daar een winterbehandeling met oxaalzuur of hoe omzeilen ze het probleem daar? Zorgen ze ergens in het jaar voor een broedloze periode om te kunnen behandelen?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito » zo 03 jan 2016, 09:26

johan schreef:dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
Probeer het eens met al het broed weg te nemen.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » zo 03 jan 2016, 09:55

joselito schreef:
johan schreef:dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
Probeer het eens met al het broed weg te nemen.
waarom heeft die manier jou voorkeur? Ik wil het zeker eens proberen hoor maar met de 16 dagen arrest 'verlies' je 16 dagen broed (want in die periode geen eierleg door de koningin). Bij broedafname verlies je 21 dagen broed (wegnemen brias). Dat is toch 5 dagen en maakt al gauw een verschil van enkele 1000en bijen. ik maak na 16 dagen een kunstzwermen vervang de oude koningin via vereniging met ewk dus elke dag broed is belangrijk, lijkt mij in mijn geval.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door A.A. Staals » zo 03 jan 2016, 10:15

johan schreef:
joselito schreef:
johan schreef:dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
Probeer het eens met al het broed weg te nemen.
Als je werkt volgens de "Aalster-methode" (veger maken) creëer je een broedvrije periode waarin je desgewenst iets kunt ondernemen.

ad staals

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito » zo 03 jan 2016, 10:51

johan schreef:waarom heeft die manier jou voorkeur? I
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2163/11666

Lees dit artikel eens

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 jan 2016, 16:52

dat wordt dus extra hard opletten volgende zomer. dan worden alle koninginnen in arrest gezet gedurende 16 dagen zodat ik de kolonies in hun broedvrije toestand kan behandelen.
Dag Johan,

hoe heb je ze op arrest gezet?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 jan 2016, 17:08

Vandaag op mijn eerste stand de lades bekeken en per volk zijn er toch veel mijten gevallen. Meestal enkele tientallen en bij sommige grote volken toch zeker ettige 100den mijten. Met al die dode mijten ben ik blij mee! Helaas heb ik niet bij alle volken lades (oude bodems = een werkpunt voor de komende jaren).
Verder heb ik twee late schudzwermen (met oxaalzuur behandeld) op mijten gecontroleerd. Hier weet ik zeker van dat die broedvrij zijn geweest. Eentje had toch bijna 100 mijten. De andere minder. Zo 100 mijten geeft bij een maandelijks verdubbeling toch veel mijten in de zomer.

gr.
JP

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » zo 03 jan 2016, 17:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Verder heb ik twee late schudzwermen (met oxaalzuur behandeld) op mijten gecontroleerd. Hier weet ik zeker van dat die broedvrij zijn geweest. Eentje had toch bijna 100 mijten. De andere minder. Zo 100 mijten geeft bij een maandelijks verdubbeling toch veel mijten in de zomer.
1 enkele behandeling is sowieso te weinig is ook mijn ervaring.
zou ook herbesmetting kunnen zijn door vervliegen van bijen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten