chronic bee paralysis virus (CBPV)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » ma 09 mei 2016, 09:50

al enkele weken merk ik dat bij 1 volk veel dode bijen voor de kast liggen. het volk ontwikkelt ook niet zoals zou moeten. voorts veel kruipende en trillende bijen voor de kasten op de grond die er niet in slagen om te vliegen. een aantal van hen zien er volledig zwart uit, zoals je ook kan verwachten bij oude bijen of roofbijen: al de beharing is verdwenen.
na wat zoeken heb ik de verklaring nu: CBPV of het chronische paralyse virus.
het blijkt een over het algemeen vrij onbelangrijk virus te zijn in het geheel van bijenziektes.
toch vraag ik mij af of er nog imkers zijn die al eens met dit fenomeen werden geconfronteerd en wat ze toen hebben gedaan?
zijn er remedies, of is het best dit volkje op te geven? blijkbaar geven de zieke bijen het virus door aan gezonde bijen, waardoor zij op hun beurt ook ziek worden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 mei 2016, 12:22

Citaat Johan:
toch vraag ik mij af of er nog imkers zijn die al eens met dit fenomeen werden geconfronteerd en wat ze toen hebben gedaan?
zijn er remedies, of is het best dit volkje op te geven? blijkbaar geven de zieke bijen het virus door aan gezonde bijen, waardoor zij op hun beurt ook ziek worden.
Als een volk zo is aangetast kan het niet meer beter worden. Inderdaad worden bijen nog oud dat ze als voedsterbij hun wek kunnen doen. Op die wijze wordt het virus ook overgebracht. Als laatste redmiddel zou je nog een "strenge" varroa bestrijding kunnen toepassen. - de varroa verspreid virus -
Zie in je profiel dat je nog meer volken hebt kijk uit voor verspreiding door vervliegen van bijen en darren.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 13:19

Hans van der Post. schreef:Citaat Johan:
toch vraag ik mij af of er nog imkers zijn die al eens met dit fenomeen werden geconfronteerd en wat ze toen hebben gedaan?
zijn er remedies, of is het best dit volkje op te geven? blijkbaar geven de zieke bijen het virus door aan gezonde bijen, waardoor zij op hun beurt ook ziek worden.
Als een volk zo is aangetast kan het niet meer beter worden. Inderdaad worden bijen nog oud dat ze als voedsterbij hun wek kunnen doen. Op die wijze wordt het virus ook overgebracht. Als laatste redmiddel zou je nog een "strenge" varroa bestrijding kunnen toepassen. - de varroa verspreid virus -
Zie in je profiel dat je nog meer volken hebt kijk uit voor verspreiding door vervliegen van bijen en darren.
@Hans, Bedoel je hiermee opheffen van het volk? Dat is de enige manier die ik zie om verspreiding van besmette bijen/darren met zekerheid tegen te gaan.
Is isolatie en op schone raat zetten een optie?

grtz

erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 13:24

In Duitsland schijnen ze veel last te hebben met Schwarzsucht.
http://www.swp.de/crailsheim/lokales/re ... 11,2557512
Het beste is zoals de natuur te doen, terug met niets beginnen dus een kunstzwerm maken van alle bijen en die op wasraten te zetten.
Na drie dagen besproeien met oxaalzuur en ze kunnen terug van nul beginnen.
In hoe verre virussen overleven in voedsel is mij niet bekend maar op deze manier neem je het zekere voor het onzekere.
De ramen met het voedsel en het broed smelten.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » ma 09 mei 2016, 13:51

heb intussen wat verder gezocht op het internet. Er blijken wel meer oorzaken te zijn voor dit fenomeen. Naast een genetische aanleg wordt ook een teveel aan bijenvolken in de omgeving genoemd.
Varroa als dusdanig zal wel een invloed hebben zoals met wel meer virusziektes, maar blijkbaar dateert dit virus al van voor dat varroa zijn intrede deed in onze streken.
Er blijkt ook geen echte remedie voor te zijn. bij matige besmetting zou het nog kunnen helpen om de koningin te vervangen. ik denk dat ik dat dan ook ga proberen. lukt het niet met deze ingreep, dan zie ik niet veel anders mogelijk dan het af te zwavelen.. jammer want is een P-moer van spiekeroog..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 mei 2016, 14:27

citaat Eriks:
@Hans, Bedoel je hiermee opheffen van het volk? Dat is de enige manier die ik zie om verspreiding van besmette bijen/darren met zekerheid tegen te gaan. Is isolatie en op schone raat zetten een optie?
dit laatste is drastisch maar bent wel van de besmettingshaard af.

Natuurlijk helpt dit niet, schone raten. Het virus zit in de bij. Het virus wordt via het voeden van de larf overgedragen.
Juist door de varroa wordt veel meer bijen besmet. Als je de varroa bestrijd heb je veel minder virussen die in volken rondwaren.

Om de moer te sparen zou je deze in een ander volk (gezond) kunnen invoeren. Maar je weet niet of de moer besmet is.
Het is moeilijk om de juiste beslissing te nemen.
Het is waar dat alle virussen voor de varroatijd (1982) in volken rondwaren. Dit was een hele lage besmetting het kwam hier nauwelijks voor.
Sinds het jaar 2001 is de varroa besmet met alle mogelijk bijenvirussen. In 2002 waren "de poppen aan het dansen". :( :be3:
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 14:39

ok, Ik heb een volk dat niet wil met een tiental "donkere, kale" bijen, viel me op vorige week.
Ga een poedersuikertest doen. Beetje besmetting dan de honingramen afnemen en rigoreus varroa behandeling.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » ma 09 mei 2016, 16:27

ErikS schreef:ok, Ik heb een volk dat niet wil met een tiental "donkere, kale" bijen, viel me op vorige week.
Ga een poedersuikertest doen. Beetje besmetting dan de honingramen afnemen en rigoreus varroa behandeling.
dat verschijnsel (kale bijen, trillen, niet kunnen vliegen) heb ik dus ook. Ik ben nochtans zeker dat het volk niet uitpuilt van de varroa. het is dus niet per definitie zo dat het probleem vermindert of minder erg lijkt als je vaststelt dat er weinig varroa aanwezig is in het volk..
als je een beetje frans begrijpt; hierbij nog wat lectuur: http://www.apiservices.com/fnosad/Fiche ... onique.pdf

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door J.L.Trip » ma 09 mei 2016, 17:15

Een paar jaar geleden ook problemen gehad met CPV. Via de gezondheids coördinator contact opgenomen met Bijen Wur.
Het advies was: Zet het volk op kunstraat en kijk wat het wordt. Als het niet lukt kun je het volk altijd nog afmaken.
Ik had er 3. Hiervan heb ik 1 op kunstraat gezet en dat leek aanvankelijk goed te gaan, echter na een paar weken stortte het volk in. De andere 2 heb ik direct afgemaakt en een kunstzwerm in die kasten gedaan. Dit zijn prima volken geworden. Mocht het mij weer gebeuren, dan worden de betreffende volken opgeruimd en nieuwe opgezet.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 18:48

Er is geen enkele ziekte waartegen het maken van een kunstzwerm op nieuwe wafels zonder enig voedsel mee te geven niet een positieve invloed heeft. Het voedsel dat virussen kan bevatten wordt verteerd en al de ziekteverwekkers in de ramen worden achtergelaten. De bijen die ziek zijn wandelen zelf van de vliegplank af en verdwijnen. Onderschat de bijen niet, ze waren er al lang voordat wij er waren :)
Zelfs de meest besmettelijke ziekte, AVB wordt op die manier bestreden. Dus ik zou dat zeker proberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten