chronic bee paralysis virus (CBPV)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:
Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » wo 25 mei 2016, 12:46

Hans van der Post. schreef:Was je de enige met volken op dat koolzaad. Mij lijkt eerder een vergiftiging.
was niet de enige, maar wel (voorlopig) de enige met deze verschijnselen.
als ik zoek naar het ziektebeeld van het paralyse virus zie ik dat kruipende, trillende bijen die niet in staat zijn om de vliegen voor de kast, dode bijen en onbehaarde bijen een belangrijke indicatie zijn. er wordt inderdaad soms verkeerdelijk gedacht dat het om vergiftiging gaat wanneer het het CBPV of ABPV (acuut paralyse virus) is en omgekeerd.
Vorige week werd de rand van de weide (op 2m van mijn bijenhal) bespoten om de netels te doden, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze daar zo massaal van sterven, aangezien een netel niet meteen een drachtplant is. de symptomen doen zich bovendien voor bij 1 kast die thuisbleef (en dit al vertoonde voor vertrek naar het koolzaad) en sinds 3 weken bij de kolonies die op het koolzaad stonden. deze ontwikkeleden eerst wel normaal maar sinds 3 weken gaat de volkssterkte gestaag achteruit.
in feite zou ik bijna hopen ik dat het om vergifitiging gaat, want een virus daar geraak je niet vanaf en is besmettelijk.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door joselito » wo 25 mei 2016, 18:54

johan schreef: zie ik dat kruipende, trillende bijen die niet in staat zijn om de vliegen voor de kast, dode bijen en onbehaarde bijen een belangrijke indicatie zijn.
Dat is wat de Duitsers Schwarzsucht noemen. Vorig jaar op een open deur dag in Mayen vertelde een onderzoekster daar dat dit het probleem van veel Duitse imkers is.
http://www.swp.de/crailsheim/lokales/re ... 11,2557512

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 09:28

Gisterenavond heb ik twee a drie volken met verschijnselen van Acute bee paralysis virus opgemerkt. Bij eentje is het heel duidelijk en hebben de bijen er veel last van (ook de bijen in de kast). Bij de andere twee is het minimaal (maar kan nog erger worden?). Niettemin ben ik er allerminst blij mee!!

Heel duidelijk zijn de uitstaande vleugels bij sommige bijen.
Het sidderende/bevende gedrag
Bijen zijn ook gedesoriënteerd lijkt het
De bijen zijn elkaar aan het keuren (poetsen').
De vliegactiviteit is sterk naar beneden gegaan
Hoopje dode bijen bij de vliegingang
Toch iets opgezette achterlijven?

Bij 1 volk lijken er ook oude bijen?/bijen zonder haar? erbij te zijn betrokken (zitten op de vliegplank), maar heel duidelijk is dit niet.
------------------------------------

Nu het gekke is dat ik het volk met de duidelijkste symptomen, 2 weken terug heb behandeld met oxaalzuur. Er zat toen net een nieuwe koningin in. Het volk is dus een tijd broedloos geweest en heeft zelf een nieuwe koningin getrokken. Ik heb niet idee dat het onder de mijten zat (integendeel). Ik vraag me zelf af of de oxaalzuur (iets teveel gegeven?) niet te stresserend is geweest. De vraag is gaat dit volk het halen aangezien zij geen jonge bijen heeft.

Ik wacht voorlopig nog even af, maar zal het wel goed in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 11 jul 2016, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 09:30

Johan, hoe is het nu met jouw volken? Wat heb je gedaan? Geeft het nog steeds problemen?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 09:40

Jaap heeft het hierin http://www.bijenhouden.nl/phpbb/downloa ... &mode=view over stapelgedrag. Ik snapte dit niet zo, maar het weer lijkt mij de perfecte verklaring dat dit virus nu uitbreek. Het was de laatste tijd zo slecht dat bijen nauwelijks naar buiten konden. Daar komt bij dat ik de desbeteffende kasten op de grond had staan (stellingen zijn in aanbouw maar nog niet klaar). Dit is denk ik ook zeer ongezond. Gras groeit voor de kasten en de lijken kunnen slecht worden weggedragen.
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » ma 11 jul 2016, 12:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Johan, hoe is het nu met jouw volken? Wat heb je gedaan? Geeft het nog steeds problemen?
Dag Jelte Pieter,
Ik had in totaal 6 volken die aangetast waren: 2 heb ik opgesplitst (van 2 naar 4) en op een andere stand gebracht. hier zitten nu jonge moeren in. De volken zijn dan wel gedecimeerd, de symptomen lijken van de baan in deze volken. Het eerste broed is nu aan het uitlopen, dus het kan zijn dat de ziekte terug de kop opsteekt. waarom? het virus manifesteert zich niet in het broed of bij de jongste bijen, maar wel bij de bijen die op de overgang staan tussen huisbij en vliegbij. in de opgesplitste volkeren zijn alle bijen die geïnfecteerd waren door het virus intussen gestorven en de nieuwe generatie bijen moet nog vliegbij worden.

hoe is de situatie bij de 4 andere volken: 1 volk (met P-moer) is nog steeds zwaar geïnfecteerd. 1 volk is volledig symptoomvrij, 2 andere volken vertonen nog steeds symptomen maar in mindere mate.

Het gedrag dat je beschrijft is tekenend voor het CBPV. ook de 'oude' haarloze bijen zijn hier symptomatisch voor. in feite zijn het overigens geen oude 'roofbijen' zoals je zou denken. door de aantasting door het virus verliezen ze hun haar.

Ik vermoed dat drachtarmoede (eventueel in combinatie met stress en varroa) hier bij mij het virus heeft doen manifesteren. te veel bijen voor een te klein stuifmeelaanbod heeft ze dusdanig verzwakt.
hier thuis zullen dus geen 15 volken meer staan in de winter.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 12:53

Dag Johan,

Ok duidelijk.
Ik heb niet het idee dat de periode zo drachtarm was (alhoewel er een tijdje weinig stuifmeel was). Volgens mij is het vooral te wijten aan het erg slechte weer en het dagenlang opgesloten zijn van de bijen rcentelijk. Daar komt bij dat ik van enkele imkers hoor over de enorme ontlasting dichtbij de kasten.

Ik vind het heel vervelend en ik vraag me ook af of het hierbij blijft.
Ik heb besloten de volken apart te zetten en eens te kijken wat ze doen de komende weken. Als het over is, ga ik de volken denk ik op nieuwe kunstraat zetten en de oude ramen opsmelten. De volken met weinig verschijnselen zullen het denk ik wel redden zonder al te veel schade. Het andere volk heeft het wel heftig maar heeft een jonge K. en een is behandeld geweest met oxaalzuur. De vraag is nu of ze voldoende jonge gezond bijen weet groot te kunnen brengen.

Verder denk ik ik ook dat ik vooral met het acute pv te maken heb en een beetje maar met CBPV. Ken jij het verschil??
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door johan » ma 11 jul 2016, 14:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Verder denk ik ik ook dat ik vooral met het acute pv te maken heb en een beetje maar met CBPV. Ken jij het verschil??
Ik ben helemaal geen kenner, maar heb er wat over gelezen in mijn zoektocht naar een oorzaak voor de bijensterfte bij mijn bijen.
het blijkt zo te zijn dat varoa in het geval van het acute bijen paralyse virus de belangrijkste vector is. maw: ABPV is direct gelinkt aan de varoabesmetting van een volk.
bij CBPV is dit niet zo.

ter info: 1 van de symptomen van CBPV is dysenterie (schijterij zoals men in het vlaams zegt). je schreef in je vorige post dat de bijen zich massaal aan het ontlasten waren bij de kast: dat kan dus ook te wijten zijn aan CBPV. vaak wordt de link sneller gemaakt met Nosema, ten onrechte dus.
hier de link naar een website waar 1 en ander te lezen valt over bijenvirussen: http://articles.extension.org/pages/711 ... associates

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 14:18

Ik ben helemaal geen kenner, maar heb er wat over gelezen in mijn zoektocht naar een oorzaak voor de bijensterfte bij mijn bijen.
het blijkt zo te zijn dat varoa in het geval van het acute bijen paralyse virus de belangrijkste vector is. maw: ABPV is direct gelinkt aan de varoabesmetting van een volk.
bij CBPV is dit niet zo.
Het artikel van Jaap gaat over stapelgedrag van bijen (wat je daar ook onder moet verstaan). Het spreekt minder over varroa. Een en ander sluit elkaar natuurlijk niet uit. Deze zaken zijn nog niet heel goed uitgezocht denk ik.
Volgens mij heb ik behoorlijk weinig varroa in mijn volken. Ben nog heel weinig tegengekomen en ik heb heel intensief bestreden in de winter, maar natuurlijk kan vorige maand de varroadruk wel zijn toegenomen en dat de bijen het toch te zwaar hebben. Maar mij lijkt het op een zitten van de bijen een betere oorzaak.

Misschien de bijen toch wat beter spreiden voor de periode van de linde ook.
ter info: 1 van de symptomen van CBPV is dysenterie (schijterij zoals men in het vlaams zegt). je schreef in je vorige post dat de bijen zich massaal aan het ontlasten waren bij de kast: dat kan dus ook te wijten zijn aan CBPV. vaak wordt de link sneller gemaakt met Nosema, ten onrechte dus.
hier de link naar een website waar 1 en ander te lezen valt over bijenvirussen: http://articles.extension.org/pages/711 ... associates
Bij het volk dat het ergst getroffen is, zag ik wel wat vuile vlekken op de vliegplank. Bij de andere niet.
Ontlasten is goed, maar dit jaar is het extremer omdat de bijen veel binnen heben gezeten en dus ineens meer gaan 'schijten'.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: chronic bee paralysis virus (CBPV)

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2016, 17:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Bij het volk dat het ergst getroffen is, zag ik wel wat vuile vlekken op de vliegplank. Bij de andere niet.
Ontlasten is goed, maar dit jaar is het extremer omdat de bijen veel binnen heben gezeten en dus ineens meer gaan 'schijten'.
Voor zover ik weet hebben ze elke dag wel kunnen vliegen en dus ook kunnen ontlasten.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten