DWV (Deformed Wing Virus)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door tomer » zo 15 mei 2016, 23:26

Een tijdje geleden zag ik af en toe een dar op de vliegplank met misvormde vleugels (zie ander topic). Tot nu toe valt dat aantal wel mee (maximum een paar per week) en zijn het enkel darren. Het volk lijkt er niet onder te lijden, al zit dit virus dus wel in het volk.
Ik weet dat het bij honingbijen veroorzaakt wordt door de varroamijt. Ik heb ook enkele hommelvolken (aardhommels). Bij hommels komt de varroamijt niet voor, al bestaan er wel andere soorten hommelmijten, maar die zouden niet schadelijk zijn zoals de varroa bij bijen.
Vandaag zag ik in een hommelkast een werkstertje met misvormde vleugels! Ik heb nu gelezen dat hommels ook aangetast kunnen worden met het DWV en dat dit gebeurt via gemeenschappelijk bloembezoek. Ze krijgen het dus eigenlijk van een honingbij die van dezelfde bloem heeft gedronken...!
Maar omgekeerd geredeneerd, kan het dus ook dat bijen het via bloembezoek krijgen van andere bijenvolken of van hommels en dus niet enkel rechtstreeks van varroamijten, zoals ik eerst dacht. Misschien is het wel via de imker (mij) verspreid naar de hommels... :think:
Hoe kan ik zowel mijn hommelvolken als mijn bijenvolk beschermen tegen virussen als die zelfs zonder varroa elkaar besmetten via bloembezoek?
Of komen deze virussen overal en altijd voor en zijn het enkel de zwakste individuen die aangetast worden, zonder dat het volledige volk eronder lijdt?
Bijlagen
P5150015 (1072 x 804).jpg

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Erik Speksnijder » wo 18 mei 2016, 20:22

Hier vind je wat meer informatie over de overdracht van honingbijvirussen op hommels en andere wilde bestuivers:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 4415300158
Groet,
Erik

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door tomer » do 19 mei 2016, 01:33

Bedankt Erik,
Dat vond ik een zeer uitgebreid en interessant artikel!
Conclusie is dat er in het verleden veel fouten zijn gemaakt met het in- en uitvoeren van gedomesticeerde honingbijen en hommels, met verspreiding van allerlei parasieten en virussen als gevolg. Wilde bijen en hommels zijn er het grootste slachtoffer van.
Ik dacht de natuur te helpen door met bijen te beginnen, maar dat is voor de wilde bijen en hommels in de buurt dus niet zo ideaal.
Tja...je kan ook nooit voor iedereen en voor alles goed doen...
Triestig, al die parasieten, ziekten, virussen...het is een groot en wereldwijd probleem waar we mee zitten en niet meer vanaf geraken...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2016, 08:32

Zie ook hier .....https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... .......met o.a..... De meeste virusziekten zijn vaak latent aanwezig in bijenvolken en vormen nauwelijks een probleem. Het kan voorkomen dat virus-infecties in stress-situaties gestimuleerd worden en ernstige gevolgen voor bijen kunnen hebben. Sinds de introductie van Varroa destructor in 1983 zijn een aantal virussen een meer prominente rol gaan spelen in de gezondheid van bijenvolken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2016, 08:37

En hier ........https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... ........De ziekteverschijnselen die virussen veroorzaken bij mensen zijn al vele eeuwen bekend maar pas rond 1900 werd het bestaan van virussen aangetoond.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2016, 09:01

Natuurlijk heb ik alleen de inleiding en de conclusie gelezen van het stuk waar Erik Speksnijder een link naartoe geplaatst heeft, als u het niet erg vindt. In het slot staan dus de volgende aanbevelingen (Vertaald en bewerkt door mij)

#Strenge regels zouden erop moeten toezien dat bijenvolken die over grote afstanden vervoerd worden volkomen vrij zijn van parasieten.

#Betere tests voor meer soorten parasieten.

#Vooral koninginnentelers moeten strakker toezien op hygiënische maatregelen met het oog op parasieten. Zij zijn belangrijke verspreiders.

#Kassen/serres moeten beter afgesloten worden, zodat commercieel ingezette bijen en hommels niet ontsnappen.

#Meer hagen en bloeiende akkerranden om bestuivende insecten het leven te vergemakkelijken en onze afhankelijkheid van geteelde insecten te laten afnemen.

#Meer inspanning om kleine populaties wilde bestuivers te behouden.

Dit rijtje mag wat mij betreft als een evangelie onder de imkers verspreid worden.

Groet,

Bart

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door tomer » do 19 mei 2016, 13:59

Dus virussen als DWV bestonden al vóór de introductie van varroa, maar vormden toen niet echt een probleem. De bijen werden bvb oraal of sexueel besmet met lage dosissen en hun afweer was sterk genoeg zodat ze niet ziek werden. Maar een beet van de varroamijt zorgt voor hoge dosissen van virusdeeltjes en dat geeft wel problemen. Ongeveer 35% van de honingbijen zijn tegenwoordig besmet met DWV! Je ziet de uiterlijke symptomen pas als er een zware besmetting is (veel varroa die rechtstreeks hoge dosissen injecteert).
Het virus kan blijkbaar niet enkel bijen besmetten, maar is nu ook aangetroffen in hommels, zweefvliegen, wespen, wasmotten, mieren, bepaalde kevers enz... Of deze soorten vroeger ook besmet of drager van het virus konden worden, of pas sinds varroa ervoor zorgde dat de besmettingshaard bij honingbijen zo hoog geworden is, zodat ze het naar die soorten overgedragen hebben...dat weet men niet, maar kan men wel vermoeden.
Besmettingen met DWV bij wilde hommels zijn bvb het grootst nabij bijenstanden...

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door BBBeez » do 19 mei 2016, 15:32

Om het complexer te maken heb je ook verschillen in virulentie van DWV. Door de komst van varroamijten is er geselecteerd op de meer virulente varianten. Zie: http://journals.plos.org/plospathogens/ ... at.1004230

Andersom zou je met een lagere varroa druk weer minder virulente varianten terug moeten zien. Opschieten met het telen van resistente VSH bijen dus...

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Tieme » do 19 mei 2016, 15:35

Ja precies,

Ik ben benieuwd of er verschil zal zijn in virus-load tussen VSH volken en niet-VSH volken.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2016, 16:04

BBBeeez,

Of opschieten met het telen van virussen die veel minder of zelfs helemaal niet virulent zijn. De volgende vraag is hoe je er dan voor kunt zorgen dat de volledige soort niet virulent wordt, hoe dus alle exemplaren van het organisme de eigenschappen van de geteelde exemplaren overnemen. Toch heb ik begrepen dat hier in alle ernst aan gewerkt wordt en dat de voorlopige resultaten hoopgevend zijn. Ik kan helaas geen bron geven, want het komt uit de bekende wandelgangen.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten