roofmijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » di 17 sep 2019, 00:07

Er zijn diverse bedrijven die ze verkopen b.v.Koppert. Maar mogelijk kunnen ze ook in de grond voor je bijenstal zitten zoals bij mij. Mijn kasten staan op een betonplaat van 10 cm. en 1m.en voor de kasten houdt ik de grond onkruid vrij met....Zorg dat de kastbodem niet al te schoon is zodat de roofmijten bescherming hebben of doe wat vermaculite met zemels in de varaolade en 3*/jaar in de kast kijken is genoeg maar wel veel ernaar.
G,A3.

Bijenvrind
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 20:34
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: roofmijt

Bericht door Bijenvrind » zo 25 apr 2021, 06:13

G,A3. schreef:
do 27 apr 2017, 00:15
Hoewel het niet kan volgens goed ingelezen imkers maar als je bij een volk de mul van de raten ,dode Varroa, stuifmeel ect.
op de kastbodem laat leggen dan komen daar vanzelf de roofmijten in. Verschoon de bodem dan ook maar gedeeltelijk om een goede voedingsbodem voor de roofmijten te behouden. Het soort roofmijt is mij niet bekend, lijkt op de roofmijt in appels maar is sneller, heb geprobeerd er een foto van te nemen maar dat is niet gelukt. In ongeveer 40 cc. mul zaten 3 roofmijten. Deze mijten kwamen uit een kast met een sterk volk waar al 12-jaar geen Varroa bestreden is evenals bij mijn andere 2 volken van 3 en 1 jaar oud.
G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten