roofmijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » ma 22 mei 2017, 16:38

[quote="G,A3."]]Hans , met je mobieltje , een loep en een elastiekje kan goed roofmijten ? filmen. (zie face-book : adri mesu )

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » zo 01 okt 2017, 01:07


gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 01 okt 2017, 11:39

Mijn bijenkennis uit NieuwZeeland melde mij deze week het volgende:
Bij de voorjaarsinspectie ( ja dat is daar nu voorjaar!) bleek er geen enkele Varroa aanwezig te zijn in zijn volken.
Ook geen andere aanwijzingen zoals beschadigde of misvormde bijen aanwezig.
Ook zijn de bijen heel rustig, wat volgens de Canadezen een bijwerking is van hypoaspis.

Voor hem komend jaar weer de beslissing om de roofmijt in te zetten in zijn volken.
Echt de moeite waard voor meer toepassing alhier.
Wat meer "out off te box" denken en doen is aan te bevelen.
Gebruik maken van de natuur!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » zo 01 okt 2017, 13:50

In mijn kasten zitten Varrao mijten en de bijen verwijderen ook regelmatig broed en jonge bijen met DWD uit de kast doch volgens mij is er een biologisch evenwicht tussen bijen, Varrao en roofmijten. Mijn kasten staan op een betonnen plaat van 10cm. op de grond en mogelijk zijn het ook de grondroofmijt Hypoaspis miles die er in zit maar determinatie heeft nog niet plaats gehad. Volgens bijenwetenschappers is het broednest van de bijen te warm voor de roofmijt maar mogelijk is het al voldoende dat ze de Varrao die op de bodem terecht komt bestrijden en moet het poetsen van de bijen de rest doen. ze zijn mogelijk ook zelf te kweken door ze in een bakje te doen met zemelen en met mijten die van die zemelen leven als voer te geven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 okt 2017, 15:56

Citaat G,A,3: In mijn kasten zitten Varrao mijten en de bijen verwijderen ook regelmatig broed en jonge bijen met DWD uit de kast doch volgens mij is er een biologisch evenwicht tussen bijen

Dat is juist het probleem - Als je jonge bijen met niet ontwikkelde vleugels ziet lopen is het begin van het einde van het bijenvolk.
Niks evenwicht. Er hoeft maar een varroa in het bijenvolk rond te "lopen" die het virus van DWD bij zich heeft - vaak ook andere virussen - en binnen twee seizoenen is heel het volk besmet.
!Hans.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » zo 01 okt 2017, 22:48

De nakomelingen van 1 zwermvolk zitten al meer dan 10 jaar in een kast,1 momenteel zwak zwermvolk van 2014 door moerloosheid, 1 zwermvolk van 2016 Carnica's en een zwermvolk van overwegend zwarte bijen van deze zomer.
Vorig jaar werd ,op dit forum ,al voorspeld dat mijn volkjes ten dode waren opgeschreven en dat het niet mogelijk zou zijn een volk 12 jaar behandelloos te houden.
Ik hoop dan ook voorjaar 2018 optimisties de pessimisten mede te delen dat de overwintering goed is verlopen. G,A3.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 okt 2017, 23:39

Jammer voor jou maar ik behoor niet tot de pessimisten meer tot de realisten, klets niemand na kijk in de praktijk wat verder weg dan in mijn omgeving. :violin:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door tomer » ma 02 okt 2017, 00:18

ik ben benieuwd naar het resultaat na de winter...

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » wo 04 okt 2017, 23:09

Dat is juist het probleem - Als je jonge bijen met niet ontwikkelde vleugels ziet lopen is het begin van het einde van het bijenvolk.
Niks evenwicht. Er hoeft maar een varroa in het bijenvolk rond te "lopen" die het virus van DWD bij zich heeft - vaak ook andere virussen - en binnen twee seizoenen is heel het volk besmet . Citaat van Hans v,d.Post.

Hans volgens mij worden de jonge bijenlarven besmet met DWD zodra de mijten in de cel de lichaamssappen gaan zuigen . De taak van de volwassen bijen is deze aangetaste larven te vinden ,ondanks de afgesloten cel, met hun reukorganen en deze te ruimen .Er wordt bij mij ook maar een gedeelte van de larven aangetast ( dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal Varrao's ) Ik denk dat mogelijk de chemische behandeling van invloed kan zijn ,in
negatieve zin, op het poetsgedrag van de bijen doordat de bijen door de andere geuren de geur van de Varrao of de zieke larve minder goed kan waarnemen Er moet toch een verklaring wezen waarom mijn 12-jarig zonder anti Varrao behandeling in leven blijft en zich voortplant.
Graag jouw zienswijze . G,A3.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 okt 2017, 23:39

Denk dat je toch moet worden bijgepraat. In mijn bezit een pp- presentatie van Hr Priens waar wordt uitgelegd hoe die virussen door het bijenvolk worden verplaatst.
Ik stuur je een pb.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten