roofmijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
stjr
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 14:39
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door stjr » di 05 jun 2018, 14:49

G,A3. schreef:In mijn kasten zitten Varrao mijten en de bijen verwijderen ook regelmatig broed en jonge bijen met DWD uit de kast doch volgens mij is er een biologisch evenwicht tussen bijen, Varrao en roofmijten. Mijn kasten staan op een betonnen plaat van 10cm. op de grond en mogelijk zijn het ook de grondroofmijt Hypoaspis miles die er in zit maar determinatie heeft nog niet plaats gehad. Volgens bijenwetenschappers is het broednest van de bijen te warm voor de roofmijt maar mogelijk is het al voldoende dat ze de Varrao die op de bodem terecht komt bestrijden en moet het poetsen van de bijen de rest doen. ze zijn mogelijk ook zelf te kweken door ze in een bakje te doen met zemelen en met mijten die van die zemelen leven als voer te geven.
Kan kloppen dat ze van zemelen leven. Er zijn ook zogenaamde voedermijten om ze in leven te houden. Het is ook afhankelijk van de temperatuur, bij lage temperatuur gaan ze eerder dood.

winterkoning
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jun 2014, 23:04
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door winterkoning » za 29 sep 2018, 14:28

Waar zit je in Middelburg GA 3 ? Ik zit nl ook in Middelburg en heb hier een volk ( van de 7) met nauwelijks varroa welke al jaren niet behandeld is.
Ik heb 4x een mijten test gedaan, en 3x daarvan nul mijten, nu de laatste keer 3 mijten in 2 dagen.

Een volk er direct naast had bij de laatste meting 100 ( !!) mijten in 2 dagen. De andere volken die ik gemeten heb zaten tussen de 9 en 15 mijten per 2 dagen.

Maar wat ik ook vond op de bodemplaat zijn van die kleine rode spinnetjes, stukken kleiner dan een varroamijt. Ik heb nog niet met zekerheid kunnen zeggen of dat nou roofmijten zijn, het is lastig te zien omdat ze zo klein zijn ( en nog vrij snel kunnen lopen). wel viel me op dat ze de varroamijt die op de plaat lag links lieten liggen, dus vandaar ook mijn twijfel.

ik ben nog aan het bedenken wat ik ga doen met dat volk met 100 mijten...vrees dat die de winter niet gaan halen als ik niks doe.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door maartenkleijne » za 29 sep 2018, 15:36

Rode spinnetjes is spint(mijt), zijn veel soorten van, sommige zijn schadelijk voor planten, en de gevreesde bloedluis bij kippen is er ook eentje.
Meestal zijn ze vooral massaal en onschuldig levend van troepjes op de bodem.
gr,
m

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » za 29 sep 2018, 16:19

Bericht door winterkoning » za 29 sep 2018, 13:28
Waar zit je in Middelburg GA 3 ?
Beste Duumpje,
Aan het einde van de weg naar het voetbalveld in Nw.en St.Joosland. Daar staan ook mijn 5 volkjes in de boogerd.
Of je al of niet moet behandelen geef ik geen advies over, ik behandel mijn volken totaal niet. Er zitten ook een soort roofmijten op de bodem van de kasten ( zie filmpjes pagina 5 over dit onderwerp ), mogelijk ruimen ze de gevallen Varrao's op . 1 Zwermvolk heb ik zeker al 12jaar.
Je bent welkom maar het zijn maar 5 oude kasten in de boomgaard of zoek je nog plek?
. G,A3.

winterkoning
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jun 2014, 23:04
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door winterkoning » za 29 sep 2018, 20:14

Best GA3, ik heet geen duumpje maar winterkoning ( naar dat kleine vogeltje).

`je zit vlak bij dan, ik zit in de Veerse poort. Ik heb geen ruimte nodig, ik heb 7 volken in mijn eigen tuin staan en kan er nog wel meer kwijt. Op dit moment vind ik dit aantal volken wel voldoende. Ik behandel ook niet, heb ik ook nog nooit gedaan, althans niet met de reguliere middelen. 4 jaar geleden heb ik mijn volken wel "bepoedersuikerd" , maar daarna tot op heden niks meer gedaan. Maar het volk met een natuurlijke mijtenval van 100 in een paar dagen daar moet ik wel wat mee. Ik heb dit volk vandaag weer bepoedersuikerd. Morgen eens kijken wat er vanaf gevallen is. Ik ben bang dat dit volk het niet gaat redden als ik niks doe.
De reden dat ik interesse heb in contact met jou is omdat ik dus ook een volk heb wat nauwelijks varroa heeft, net als jij. Vreemd omdat ze direct naast een volk staan met dus heel veel varroa. Mijn doel is ( wellicht) om samen te leren. varroavrije volken is wel wat iedereen wil..

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » zo 30 sep 2018, 16:57

Beste winterkoning , ik wilde je niet beledigen maar hier zeggen we met de beste bedoelingen duumpje tegen een winterkoning en aangezien hier diverse personen een alias gebruiken dus sorry.
Van het oude zwermvolk (zwarte)bijen van 2006 durf ik echt niet te zeggen hoeveel Varrao er in zit, mijn indruk is dat de aantasting dit jaar wat minder is dan vorig jaar aangezien ik dit jaar minder aangetaste poppen met Varrao uit de kast heb zien ruimen. Als bij jou het volk met die mijtenval van 100 een sterk/groot volk is zou ik persoonlijk deze niet behandelen en zeker als je dat volk al meerdere jaren hebt en onbehandeld en misschien de kast meer met rust laten om de kastgeur niet te veel te verstoren zodat ze de met Varrao aangetaste poppen kunnen ruiken. Volgens mij heeft elk sterk zwermvolk VHS eigenschappen ongeacht ras maar dat is mijn zienswijze. Een van oorsprong zuiver Carnica zwermvolk uit 2016 doet het,totaal onbehandeld, ook nog goed. Wel strooi ik wat bodemmul met (roof?)mijten bij een nieuwe zwerm in de kast. G,A3.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door nyckle » zo 30 sep 2018, 17:17

Leuk. Ik het Fries is heet een winterkoninkje ook Tomke.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » ma 03 dec 2018, 19:58

Een You Tube filmpje over roofmijten en bijen.

https://www.youtube.com/watch?v=rcVbtplV9oQ

G,A3.

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door peter34 » zo 15 sep 2019, 22:09

Na drie jaar mét succes roofmijten te gebruiken heb ik geen een volk méér kwijt aan de varroa mijten
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9799594132

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door gijs.v » ma 16 sep 2019, 06:45

Interssant, in onze vereniging is er nog niemand zover ik weet die toofmijten heeft toegepast. Waar kan je de krijgen en welke omstandigheden moet je creëren om de mijten in stand te houden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten