uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door sikkie68 » za 04 jun 2016, 02:21

hoi allen, hier prille sikkie, wat kan ik nu doen tegen varroa?? Zal t even uitleggen
Mijn eerste volk had begin dit jaar enige achterstand in groei, vond dit vreemd en bleef de boel goed in de gaten houden maar toen werd het een periode weer koud en kon dr toen voor zeker 2,5 week niet in kijken wat er gaande was.had een darrenraam naast het broednest gehangen. Op de plank lagen steeds minder mijten maar ook geen waspulvertjes, wel stuifmeel. De eerst volgende keer dat ik in die kast was bemerkte ik een duidelijk andere koningin leggend in bk2 ( topic is dit de zelfde of vergis ik me)( een stille moerwissel) darren raat wel uitgebouwd maar werkstercellen en geen dar te bekennen..
De afgelopen 21 e gecheckt of ze goed bevrucht was, ja hoor en hoe ! ze loopt de achterstand wel in, zeker 6 volle ramen gesloten broed en brias met een enkele darrencel aan de rand, een plaatje!!! :dance: :clap: :D
Nu beginnen de jonge bijtjes er uit te komen en zie je duidelijk dat er mijten op de plank liggen en dat zal ook wel meer worden ook vrees ik . Ik ben van plan morgen de kast in te gaan wat zou ik kunnen doen om de mijten niet weer in te laten stappen.
ik heb oxaalzuur, mierenzuur en thymolie in huis. :think: maar ben niet zeker van mijn zaak :shifty: :shifty: brias, uitlopend broed gesloten broed en dat massaal, oh ja heb er ook een honingkamer op staan met 5 uitgebouwde ramen rest k. raat. met koninginne rooster er tussen. Mierenzuur en thijmolie vallen al af :? gaarne jullie ervaring of visie in deze situatie.

Mvgr een bezorgde , slaperige sikkie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door willem » za 04 jun 2016, 03:50

sikkie68 schreef: Mvgr een bezorgde , slaperige sikkie
Misschien heb je hier iets aan :
https://www.youtube.com/watch?v=Qa2t2GCBqVw
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door Alex Mönch » za 04 jun 2016, 07:44

Als er echt vreselijk veel varoa s vallen,zou ik de honingkamer eraf halen en het volk goed behandelen.
Groet Alex

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door sikkie68 » za 04 jun 2016, 19:01

Hoi Alex wat is veel?¿ t niet zo erg als vorig jaar nadat ik voor het eerst de mierenzuurbeh. deed, toen vielen er...hele strepen op plank...matig tot ernstige besmet maar dat zal met deze SCHONE NIEUWE H.M. DENK IK NIET GEBEUREN DE RAMEN ZIEN SPIC EN SPAN UIT! MOOI WIT BEIGE RAAT. DE andere h.m. WAS ROMMELIGER .,RAFELIG EN DONKERBRUIN . IK HOU T IN DE PEILING , VROEG EN ADEQUAAT BEHANDELEN DIT JAAR IS MIJN STREVEN MVG SIKKIE :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door Alex Mönch » do 09 jun 2016, 20:58

Mischien eens Beevital Hiveclean gaan gebruiken.....dit is niet temperatuur afhankelijk zoals mierenzuur.
Er wordt veel te makkelijk gedacht over de bestrijding met mierenzuur.
Om een goede behandeling uit te voeren moet er rekening worden gehouden met veel verschillende factoren en dat is een recept voor mislukking.

Een blokbehandeling met Beevital Hiveclean heeft deze onzekere factoren niet en is derhalve een veiligere keuze en ook nog eens geen schade aan het broed.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door ErikS » vr 10 jun 2016, 08:34

hello Sikkie,

Waarschijnlijk is een deel van het probleem al opgelost/verminderd omdat de varroa massaal in het eerste legsel zijn gestapt. Teveel mijten op een larve doden de larve blijkbaar. Dit kan een deel van de varroa zijn die je nu ziet. Persoonlijk zou ik een leeg raam inhangen (of een raam met darrenraat, uiteraard) en de dames darrenraat laten bouwen, laten beleggen en na sluiten uitnemen. Mag ook een darrenraam uit een andere kast zijn. Dan vang je het merendeel van de varroa en kunt ze uit de kast krijgen.

Als je de mogelijkheid hebt kun je met de poedersuikertest een objectief beeld krijgen van de besmettingsgraad.

De komende dagen zijn de temperaturen sterk wisselend. Als je moet behandelen nu zou ik kiezen voor een blokbehandeling met hiveclean op de broedkamer ramen. dag 1, dag 6 en dag 13 sproeien. Als het niet moet zou ik wachten tot na de oogst en dan behandelen. Wil je niet oogsten dan is de keuze makkelijk.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door Alex Mönch » vr 10 jun 2016, 20:37

ErikS,de darrenraat methode alhoewel vaak aanbevolen als een doeltreffende methode om varoa uit het volk te verwijderen,is dit echter niet.
Dat heeft de praktijk wel bewezen,getuige berichten op dit forum hierover.
Ondanks het gebruik van de darreraat methode toch een enorme opbouw van varoa en in het gesloten darrenbroed weinig varoa.

Ook de poedersuiker methode om een indicatie te krijgen zet ik mijn vraagtekens bij.
Niet alleen pak je hier alleen mijten mee die toevallig net op de bijen zitten,terwijl er net een enorm aantal ingestapt kan zijn in het pas gesloten broed.
Daarnaast toegepast door het hele volk met poedersuiker te bestrooien ook nog eens hygroscopisch en om het op te nemen/overal te verwijderen in de kast,is vocht nodig.
Wanneer er weinig of geen inkomende nectar is,moet er water gehaald worden,hetgeen problematisch is als je zelf onder de poedersuiker zit.
Algehele stress.
Samenvattend,ik zou het nooit zo doen.
Blok behandeling met Beevital Hiveclean is de meest effectieve en betrouwbare methode om ze kwijt te raken de mate van van besmetting in het volk is onbelangrijk omdat deze moeilijk correct te bepalen is.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door ErikS » vr 10 jun 2016, 22:02

@Alex, Ik denk dat je de plank flink misslaat in je reactie.
Darrenraat methode verwijderd 50% van de varroa mits goed toegepast, is aangetoond.
Ik bedoel de poedersuiker methode conform Kirchhain, een netjes omschreven methode op een beperkt aantal bijen. Niet het dwaze strooien met poedersuiker in het gehele volk wat sommigen prediken.
Hiveclean is een goede methode gelukkig zijn we het daar over eens maar het blijft een chemisch product die ik liever niet gebruik in een productievolk. Dan is darrenraat een goede methode om de varroa te beperken gedurende maar enkele weken.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door Alex Mönch » vr 10 jun 2016, 22:12

Op dit forum zijn andere berichten geweest over de darrenraat methode.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: uitlopend broed en ook veel varoa,s op de leesplank

Bericht door ErikS » za 11 jun 2016, 14:51

Kun je hier een onderbouwing van geven?
Iedereen kan iets berichten op het forum, het gaat om betrouwbare informatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten