Hiveclean in een volk met net leggende moer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door MH1995 » za 11 jun 2016, 16:09

Bedankt voor het antwoord FrancA.

Ik heb net mijn mentor nog gesproken, blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen of hij heeft het verkeerd uitgelegd. Hij had het erover als er maar broed is, eitjes zijn genoeg.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door Hans van der Post. » za 11 jun 2016, 17:54

Oxaal zuurbehandeling: Als er open broed is! natuurlijk zo wordt het ook altijd gedaan. (geen gesloten) je hebt hooguit een week de tijd om op deze wijze te behandelen.
Op deze wijze niet eerder een ingebalde moer gehad.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door joselito » za 11 jun 2016, 19:24

MH1995 schreef:Ik heb net mijn mentor nog gesproken, blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen of hij heeft het verkeerd uitgelegd. Hij had het erover als er maar broed is, eitjes zijn genoeg.
Ik vraag me af waarom je niet gewoon besproeit met oxaalzuur. Het is veel goedkoper en bewezen dat het zeer efficiënt is als er geen gesloten broed is.
Maandag begin ik alle kastjes die een jonge pas leggende koningin hebben op de manier te behandelen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 11 jun 2016, 23:47

Ik heb toch bedenkingen bij oxaalzuur in een volk met net jonge moer. Het is niet de eerste keer dat die jonge moeren verdwijnen. Dit jaar al drie keer overkomen (moeren die niet aan de leg zijn)!! Mss gebruik ik teveel??? Bij oudere moeren is dit niet het geval.

vr. gr.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door joselito » zo 12 jun 2016, 08:21

Jelte, ik wacht wel tot de koninginnen aan de leg zijn. Meestal is dan het oude broed pas uitgelopen, het kan niet eerder. Dus als ze eitjes en jonge larfjes hebben besproei ik ze. Maar ook de miniplus kastjes krijgen een douche als de koninginnen aan de leg zijn en ik verlies geen koninginnen op die manier. Als je zeker wil zijn steek je ze haar in een kooitje met deeg. Je legt haar even aan de kant, besproeit het volk en plaatst het kooitje tussen twee ramen. Tegen dat ze haar bevrijd hebben is de rust terug gekeerd in de kast.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 jun 2016, 10:46

Hey Jos,

ja, ik beschrijf maar wat ik tegenkom. Besproeien voor de bruidsvlucht gaf bij mij ook problemen en doe ik niet meer. Je hebt in principe maar 9 dagen om te besproeien/of te druppelen. Ik denk dat de hoeveelheid oxaal niet teveel mag zijn, eerder zo weinig mogelijk. Verder zijn die Jonge K. extreem kwetsbaar (zie ook bijdrage van Dirk Blanken bij buckfast).

Verder vraag ik me wel eens af als je bijv. drie ramen met bijen (zonder een broed!) uit een volk MET broed (waarin alle mijten nog zitten) + niuewe K. moet behandelen? Ik had nu ook een vlieger gemaakt en er zitten extreem weinig mijten in na behandeling. Een enkele. Moet je hiervoor bestrijden?

Zou je op die manier jonge volkjes niet kunnen opzetten? En dan in de winter natuurlijk wel behandelen (want dat doe ik toch).
Het wordt natuurlijk anders als je in een groot volk een jonge K. laat bevruchten en waar al het broed uitloopt.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door ErikS » zo 12 jun 2016, 11:32

@JP, kijk eens op
http://www.mdasplitter.com/docs/OTS.pdf en http://www.mdasplitter.com/docs/NucManagement.pdf (hoofdsite is uiteraard: http://www.mdasplitter.com/

Ben zelf bezig met een praktijktest hiervan.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door joselito » zo 12 jun 2016, 17:27

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik denk dat de hoeveelheid oxaal niet teveel mag zijn, eerder zo weinig mogelijk.
Ik heb vandaag Pia bezig gezien en zij behandeld de bijen voordat ze een jonge koningin in de aflegger laat lopen. Maar de dosis is minimaal, veel minder als wat ik gebruik.
Met een broedverzameling van verschillende kasten doet ze dat. Na negen dagen breekt ze al de redcellen. Dan geeft ze larven via overlarving en 12 dagen later is al het broed uitgelopen als de koninginnen geboren worden.
Dan komen er telkens twee ramen met bijen in een aflegger maar eerst worden ze besproeid. Dan laat ze er een jonge koningin in lopen.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door JackC » zo 12 jun 2016, 19:32

i[quote][/quote]k heb vandaag Pia bezig gezien

was jij de "roker"?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hiveclean in een volk met net leggende moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 jun 2016, 22:37

Ik heb vandaag Pia bezig gezien en zij behandeld de bijen voordat ze een jonge koningin in de aflegger laat lopen. Maar de dosis is minimaal, veel minder als wat ik gebruik.
Ik heb liever wat meer. Er moet wel actieve stof zijn!


Met een broedverzameling van verschillende kasten doet ze dat. Na negen dagen breekt ze al de redcellen. Dan geeft ze larven via overlarving en 12 dagen later is al het broed uitgelopen als de koninginnen geboren worden.
Je bedoelt in een dopje? Ja als die dan ook worden geboren dat is zeker alles uitgelopen.....je bedoelt dat ze dan de ramen voordat de K. uitloopt behandelt?
Dan komen er telkens twee ramen met bijen in een aflegger maar eerst worden ze besproeid. Dan laat ze er een jonge koningin in lopen.
Dus dan verdeelt ze die ramen weer over afleggers??
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten