onbegrepen bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 27 jun 2016, 23:59

Willem,

wellicht heeft iemand in jouw omgeving carboleum gebruikt. Jaren geleden had ik bij mijn volken ongeveer dezelfde simpthomen. Over een 3 meter brede strook liepen de kreperende bijen waaraan verder niets bijzonders te zien was. Kon door het "pad" van dode bijen 50 meter verder de oorzaak achterhalen. Het bleek dat iemand zijn schutting met ouderwetse carboleum behandeld had (was meen ik toen al verboden). Het trad op zodra de temperatuur steeg en die carboleum ging drogen (en stinken en ongetwijfeld giftige dampen gaf). Na ongeveer een week was het over.

Els

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Tieme » di 28 jun 2016, 07:39

Bij de acuute zijn de bijen vaak hun haar kwijt. Remedie is het hele volk op kunstraat zetten met een pak deeg erop. Na een week sproeien met oxaalzuur.

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » di 28 jun 2016, 09:56

Els Kleijnendorst schreef:Willem,

wellicht heeft iemand in jouw omgeving carboleum gebruikt. Jaren geleden had ik bij mijn volken ongeveer dezelfde simpthomen. Over een 3 meter brede strook liepen de kreperende bijen waaraan verder niets bijzonders te zien was. Kon door het "pad" van dode bijen 50 meter verder de oorzaak achterhalen. Het bleek dat iemand zijn schutting met ouderwetse carboleum behandeld had (was meen ik toen al verboden). Het trad op zodra de temperatuur steeg en die carboleum ging drogen (en stinken en ongetwijfeld giftige dampen gaf). Na ongeveer een week was het over.

Els
Els, bedankt voor de suggestie. Ik heb wat rondgelopen en in de hele wijk nergens schutting met carbolineum.
Mijn dode bijen liggen trouwens vrijwel allemaal binnen een straal van ca 15 meter van de kasten.
Met vriendelijke groet,
Willem

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » di 28 jun 2016, 12:07

In vroeger tijden was het de normaalste zaak dat men de bijenkasten behandelde met groene carbolineum .
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op di 28 jun 2016, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door BBBeez » di 28 jun 2016, 12:07

Ik denk ook als eerste aan een bijenverlammingsvirus, zoals Jaap al aangaf. Vooral de vleugels die uiteen staan is een typisch symptoom.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Tieme » di 28 jun 2016, 14:56

Volk saneren door op kunstraat te zetten en te voeren. Na een week besproeien met oxaalzuur. Kan nog een gezond wintervolk worden.

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » wo 29 jun 2016, 15:26

Hier een filmpje:

Bijensterfte juni 2016
Met vriendelijke groet,
Willem

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Alex Mönch » wo 29 jun 2016, 17:50

Persoonlijk zie ik niks bijzonders.
Dit zijn darren en werksters die of op zijn of inderdaad een door varoa overgebracht virus hebben.
Zie bij mij bij 1 kast precies hetzelfde.
Dit verdwijnt nadat je de varoa bestreden hebt en er nog maar weinig geïnfecteerde jonge bijen uitlopen in de volken.

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » wo 29 jun 2016, 19:46

Alex Mönch schreef:Persoonlijk zie ik niks bijzonders.
Dit zijn darren en werksters die of op zijn of inderdaad een door varoa overgebracht virus hebben.
Zie bij mij bij 1 kast precies hetzelfde.
Dit verdwijnt nadat je de varoa bestreden hebt en er nog maar weinig geïnfecteerde jonge bijen uitlopen in de volken.
Alex,
Bedankt voor je mening. En ik waardeer het dat je me gerust wilt stellen.
Ik hou echter ook al heel wat jaren bijen met varroa's . Ik tel sinds 2013 iedere dag de varroa-val en ik heb sinds lange tijd niet zo weinig mijten gezien. Zoals ik in mijn eerste bericht meldde, zie ik er slechts enkele per week bij beide volken.
Zoals ze er nu in deze aantallen bijlopen heb ik nog nooit gezien. Ze zijn in ieder geval niet "op".
Hoe kan jij weten dat bij één van jou tien volken precies hetzelfde aan de hand is? Ik weet bij mij niet uit welk volk het komt. Ik denk uit beide als het een virus is.
Met vriendelijke groet,
Willem

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Alex Mönch » wo 29 jun 2016, 20:24

Hoi Willem,
Elk volk heeft een bepaalde resistentie tegen virussen.
Dat er onderlinge verschillen zijn is ik niet meer dan logisch.
Bij mij heeft 1 volk hier ook behoorlijk last van,maar omdat het zo n enorm groot volk is,maakt het op het totaal niet zoveel uit.
De 2 volken aan weerszijden helemaal niks.(staan er vlak naast)
Dit zijn dan ook andere Buckfast lijnen die blijkbaar minder gevoelig zijn voor deze virussen.
Op deze foto zijn de meeste doden van dit ene volk en de zieke dames en darren die ik elke dag zie rondlopen zijn voor mij makkelijk te herkennen aan een andere kleur.De darren worden opgegeten door muizen.
Ik maak me hier totaal niet druk om,want elk jaar rond deze tijd,kom ik wel eens 1 of 2 volken tegen met hetzelfde ....hetgeen altijd verdwijnt nadat ik klaar ben met de varoa bestrijding.
Wanneer ik met 1 lijn zou werken en die zou wat vatbaarder zijn voor deze virussen,dan zouden er voor alle kasten deze hoeveelheden liggen.
Bijlagen
IMG_0427.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten