onbegrepen bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » do 30 jun 2016, 09:23

Alex Mönch schreef:Hoi Willem,
Elk volk heeft een bepaalde resistentie tegen virussen.
Dat er onderlinge verschillen zijn is ik niet meer dan logisch.
Bij mij heeft 1 volk hier ook behoorlijk last van,maar omdat het zo n enorm groot volk is,maakt het op het totaal niet zoveel uit.
De 2 volken aan weerszijden helemaal niks.(staan er vlak naast)
Dit zijn dan ook andere Buckfast lijnen die blijkbaar minder gevoelig zijn voor deze virussen.
Op deze foto zijn de meeste doden van dit ene volk en de zieke dames en darren die ik elke dag zie rondlopen zijn voor mij makkelijk te herkennen aan een andere kleur.De darren worden opgegeten door muizen.
Ik maak me hier totaal niet druk om,want elk jaar rond deze tijd,kom ik wel eens 1 of 2 volken tegen met hetzelfde ....hetgeen altijd verdwijnt nadat ik klaar ben met de varoa bestrijding.
Wanneer ik met 1 lijn zou werken en die zou wat vatbaarder zijn voor deze virussen,dan zouden er voor alle kasten deze hoeveelheden liggen.
Alex,
Dit is nu juist het vreemde. Bij mij liggen er geen dode bijen voor de kasten. Er worden ook geen dode bijen uit de kast gegooid. Ze lopen op meters afstand door de tuin te rennen en gaan dan op meters afstand dood. Je kan best gelijk hebben dat het een virus is. Het neemt gelukkig niet toe. En bij regenachtig weer zoals vandaag zie ik er ook geen rond lopen. Dit terwijl ze nu al wel behoorlijk vliegen.
Met vriendelijke groet,
Willem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » do 30 jun 2016, 10:00

Willem heb je winter '15 -'16 varroa bestreden? en met wat? en hoe?
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door joselito » do 30 jun 2016, 13:13

willem verduin schreef: Dit is nu juist het vreemde. Bij mij liggen er geen dode bijen voor de kasten. Er worden ook geen dode bijen uit de kast gegooid. Ze lopen op meters afstand door de tuin te rennen en gaan dan op meters afstand dood. Je kan best gelijk hebben dat het een virus is.
Een vriend van mij had hetzelfde probleem met één kast. De verhouding in de kast klopte ook niet. In vergelijking met het broed waren er te weinig bijen, dus de bijen stierven te vroeg. Hij heeft ze op mijn advies op 100 % wasraat gezet en de oude ramen samen met het broed gesmolten. Dat is bijna 3 weken geleden en ze hebben terug een groot broednest zonder hagelschot broed. Ze hebben ook nog al de tijd om een stuifmeel voorraad aan te leggen. Het is belangrijk dat de bijen die de winterbijen gaan kweken gezond zijn.

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » do 30 jun 2016, 15:42

Hans van der Post. schreef:Willem heb je winter '15 -'16 varroa bestreden? en met wat? en hoe?
Hans,
op 24 dec. heb ik in beide volken 2gr oxaalzuur verdampt. In de week daarna vielen er in kast 1: 219 en in kast 2: 629 mijten.
Kast 2 nogmaals 2 gr op 27 jan. resultaat in de week daarna 198 mijten.
Voorjaar in beide kasten 2x bouwraam weggesneden.
Volken ontwikkelden zich goed, 11 mei verzamel broedaflegger gemaakt (staat elders), 4 juni samen 25 kg honing geslingerd.
En ze doen het nog steeds goed !

Helpt deze informatie je verder met het stellen van je diagnose?
Met vriendelijke groet,
Willem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » do 30 jun 2016, 23:38

Heeft die verzamelde broedaflegger ook de verschijnselen als bij je twee volken?
In het varroa tijdperk maak ik liever niet een broedaflegger maar een aflegger zonder broed en met een jonge moer nog niet bevruchte moer.

Als nu de temperatuur zo gematigd blijft zou ik het er op wagen na de dracht mierenzuur te verdampen. De damp dringt ook door in de gesloten cellen waar de larve blijft leven en de varroa sterft.

Blijft hoe komt het dat het volk krimpt. In ieder geval door infectie en die wordt bevorderd door de varroa en als er geïnfecteerde jongen bijen uitlopen en op hun beurd larven voeden daardoor wordt de volgende generatie geïnfecteerd. Die jonge zieke bijen leven niet zo lang gezien de vele jonge bijen (kruipers) die ook ik in het verleden wel heb gehad. Nu ik dit zit te schrijven "valt bij mij het kwartje" of wel eureka :idea: :idea:
Op kunstraat zetten betekend dat voordat er larven te voeden zijn een flink aantal zieke jonge bijen afsterven. Daardoor wordt door voedsterbijen geen virus meer aan de larven gegeven.
Dus op kunstraat zetten is niet zo gek. :clap:
Oja zou dan toch oxaal druppelen voor de laatste varroa
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door joselito » vr 01 jul 2016, 07:54

Met het wegnemen van het broed neem je 80% van de mijten weg. De overige 20% bestrijd je door de bijen na een aantal dagen te besproeien met oxaalzuuroplossing (3%). Belangrijk is ook dat je voedert waardoor ze kunnen bouwen. Vijf liter suikersiroop is voldoende.
Deze methode is getest en het resultaat is dat 6 weken later er geen verschil meer is in sterkte tussen kasten die je al hun broed afgenomen hebt en degene waar je dat niet gedaan hebt. Alleen hebben de kasten waar je dat toegepast hebt praktisch geen mijten meer en volledig nieuwe raten. Dus ook andere eventuele ziekteverwekkers zijn verwijderd.

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » zo 03 jul 2016, 15:01

Ik ben het niet vaak met de BD imkers eens, maar nu laat ik het voorlopig nog even aan de natuur over.
De laatste dagen zie ik nog maar enkele bijen tegelijk lopen met eerder genoemde verschijnselen. Mogelijk gaat het vanzelf over.
In ieder geval allen bedankt voor de adviezen.
:be8: :be8: :be8:
Met vriendelijke groet,
Willem

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 11 jul 2016, 09:34

Willem, hoe gaat het nu met het volk?
JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door Dirk Blanken » zo 07 aug 2016, 20:13

Ik denk dat het met twee dingen te maken heeft dat ziekten zo massaal kunnen optreden.

Bijen mogen tegenwoordig niet zwermen maar dat lost wel een heleboel ziektekiemen op.

Te weinig variatie op de stand en in de buurt waardoor er inteelt ontstaat.

Aan beide ev. oorzaken kan je iets doen.

Elk jaar nieuw bloed van heinde en ver aanschaffen.
Je stal moet uit een zoveel mogelijk afkomsten bestaan

En verder de oude volken saneren, veel werk maar het loont zich.
In het kort:

De koningin boven het MR plaatsen gedurende 12 á 15 dagen.
Koningin op eigen bodem plaatsen.
Broedschuur maken ev. van twee volken.
Nadat het broed is uitgelopen, schudzwermen maken en die storten in een lage rand en direct een bak met raten erop ev. twee bakken als het erg veel bijen zijn.
Dan een doorprikt krantje erop waarop een uitbreidingsbak met voer en stuifmeel en daar komt in het midden een volkje met een uitstekende koningin van 2016.

Voordeel alle oude raten etc kan je weg nemen de volken komen op een bak met nog goede raten voer en stuifmeel van het oude volk en verder kunstraat en de uitbreidingsbak met het volkje.
Het werksterbroed moet na 22 dagen zeker uitgelopen zijn als je dan nog cellen ziet die nog dicht zijn klopt er iets niet maar het gaat in de stoomwassmelter dus de sporen/kiemen ben je kwijt.

Je krijgt zo een volk met veel bijen op schone raat dat heel snel een goed broednest kan ontwikkelen en dus veel winterbijen.

Nadeel veel werk, ik heb 40 volken zo behandeld poeh.

Groeten dirk,
dertiende

Gebruikersavatar
willem verduin
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 14:40
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: onbegrepen bijensterfte

Bericht door willem verduin » ma 08 aug 2016, 10:33

Dirk bedankt voor je informatie.
Bij mij is het probleem vrijwel vanzelf opgelost. Ik zie op zonnige dag nog wel enkele werksters en enkele darren rondlopen met wat gespreide vleugels. Leven daarna niet lang meer. De volken zijn groot, veel brias en hebben veel honing gegeven. Al maande vrijwel geen varroa's geteld. Ik tel iedere dag. Na de honing afname mierenzuur behandeling gegeven. 100 ml van 85% op twee broedkamers. In de dagen daarna telde ik onder de ene kast 3 en onder de andere kast 5 varroa's ! Bijna hetzelfde als vorig jaar. Ook toen na de mierenzuur behandeling slechts een tiental mijten geteld. De varroa's zijn bij mij het probleem dus niet.
Ik wacht gewoon af.
Met vriendelijke groet,
Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten