Varroa gevonden in Australië

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Varroa gevonden in Australië

Bericht door MH1995 » vr 08 jul 2016, 11:53

In Australië is een Aziatisch honingbijenvolk gevonden met twee varroamijten, dat volk is gevonden in The Port of Townsvill in het noorden van Queensland. Ze gaan nog uitzoeken welke mijten het precies zijn, her volk is vernietigd. Het volk kan er al twee jaar hebben gezeten.

In Australië waren al Aziatische honingbijen, die zijn er zonder varroa gekomen via een schip via de haven. Ze hebben geprobeerd al die volken te vernietigen, ik denk dat het er meer en meer werden door zwermen, maar dat is niet gelukt en daar zijn ze mee gestopt behalve in de steden omdat de Apis cerana agressiever is dan de Apais mellifera.

Als het volk met de mijten is gaan roven bij de Europese- of de Aziatische honingbijen dan is het de ik ik afgelopen met varroa vrij Australië, hoeven we daar ook niet meer naartoe voor de bijen.

http://www.abc.net.au/news/2016-07-06/v ... le/7572540

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa gevonden in Australië

Bericht door Kroese » vr 08 jul 2016, 16:53

En het leuke voor mij was dan de naam van de "Bee inspector" Trevor Weatherhead.
Wij zijn daar in Maart 1999 een aantal dagen geweest op stage bezoek.
Ze hebben het tot nu toe lang volgehouden met dat vernietigen van de Cerana volkjes die via boten uit Indonesië binnen kwamen.
Hopelijk lukt dat nu ook weer, maar ik ben er bang voor.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Varroa gevonden in Australië

Bericht door MH1995 » vr 08 jul 2016, 23:24

Kroese, zou je mij kunnen vertellen hoe dat in z'n werk gaat met die Cerana volken op de boten? Ik neem aan dat dat zwermen zijn uit Zuid-Oost Azië die daar neerstrijken op zoek naar een nieuwe plek en vervolgens vertrekt de boot, komen aan in Australië en zien daar een holte. Hoe weten ze bijvoorbeeld dat er een volk aanwezig is?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Varroa gevonden in Australië

Bericht door joselito » za 09 jul 2016, 08:38

MH1995 schreef:Kroese, zou je mij kunnen vertellen hoe dat in z'n werk gaat met die Cerana volken op de boten? Ik neem aan dat dat zwermen zijn uit Zuid-Oost Azië die daar neerstrijken op zoek naar een nieuwe plek en vervolgens vertrekt de boot, komen aan in Australië en zien daar een holte. Hoe weten ze bijvoorbeeld dat er een volk aanwezig is?
Met die enorme containerschepen is het onbegonnen werk om dat allemaal te controleren, volgens mij. Er zijn zoveel plaatsen waar de zwerm zich kan verstoppen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten