DWV in één van mijn volken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

DWV in één van mijn volken

Bericht door Teake de Jong » wo 17 aug 2016, 15:16

Een vraag aan de ervaren Imkers,

Gisteren zag ik tijdens de kastinspectie (tevens de tweede shift varoabestrijding met Hive Clean) dat er in één van mijn volken (duhoka) veel bijen met DWV over de ramen liepen.
Vergeleken met de twee andere Duhoka kasten blijft deze kast ook achter met het opslaan van voedsel terwijl ze tot nu toe allemaal evenveel suikerwater hebben gehad en het volk groeit ook minder hard.
Alle drie de volken heb ik na de voorjaarsdracht ook al behandeld met drie maal om de zes dagen een Hive Clean douche van 30 cc per kast.

-Hoe kan ik deze kast voor de winter op kracht krijgen en moet ik nog iets ondernemen tegen de DWV uitbraak?
-De twee andere kasten zitten mudje vol, zou ik een raam gesloten broed van de gezonde kasten in de met DWV geplaagde kast kunnen hangen om dit volk een extra duwtje in de rug te geven?
-Is roverij op dit zwakkere volk de oorzaak dat het minder suikerwater heeft opgeslagen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Tieme » wo 17 aug 2016, 16:27

Beste Taeke,

Behandel maar met mierenzuur.

Groeten,
Tieme

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door ErikS » wo 17 aug 2016, 17:08

@Tieme,

Ik lees heel nuchter. Teake meldt dat 2 van zijn 3 volken goed gaan en stelt 3 vragen. Je beantwoord geen vraag en negeert dat de andere volken goed gaan door een andere behandeling neer te schrijven. Volgens mij ging er iets niet goed met de reply, je kunt beter :wink: , ben ik van overtuigd!

@Teake, wat is veel bijen met DWV, welk percentage? legt de koningin wel nog goed?
1. een kleiner volk heeft ook minder voorraad nodig maar je kunt ze gewoon tijd geven. Zeker met deze voorspelde temperaturen is voer opslaan perfect mogelijk. DWV geen ervaring mee, een gezond volk zou ermee om moeten kunnen gaan. Je kunt over 2 weken ook gewoon voerramen overhangen.
2. raam gesloten broed, afgeslagen, is een goed plan. Zou dit meerdere malen doen over meerdere dagen verspreid. Afslaan om te zorgen dat geen bijen terugvliegen naar het oude volk, kans op roven en verspreiding.
3. Roven is normaliter een bruut proces, meer een overval, cellen stukgetrokken en vechtende bijen, dat valt wel op. Stille roverij kan maar daar is weinig tegen te doen, dat zijn meer individuele bijen. je kunt de vliegopening kleiner maken. Ik zou voerramen overhangen als de dames niet met 2 weken op peil zijn.

Er is een hele oude algemene regel. 1. Met zieke volken niet gaan zitten dokteren om ze maar te redden, een ziek volk kan meerdere volken aansteken. Maar als het volk nog sterk is en alleen achterblijft is versterken goed. De algemene regel: 2. Altijd van een gezond volk nemen en aan een zwak volk geven, nooit andersom. Dus geen ramen ruilen of bijen laten terugvliegen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door joselito » wo 17 aug 2016, 19:28

Teake de Jong schreef:Alle drie de volken heb ik na de voorjaarsdracht ook al behandeld met drie maal om de zes dagen een Hive Clean douche van 30 cc per kast.

-Hoe kan ik deze kast voor de winter op kracht krijgen en moet ik nog iets ondernemen tegen de DWV uitbraak?
-De twee andere kasten zitten mudje vol, zou ik een raam gesloten broed van de gezonde kasten in de met DWV geplaagde kast kunnen hangen om dit volk een extra duwtje in de rug te geven?
-Is roverij op dit zwakkere volk de oorzaak dat het minder suikerwater heeft opgeslagen?
Ik ben geen favoriet van hive clean, het lijkt me zo een beetje natte vinger werk.
Bovendien zeg je dat je 30 cc per kast geeft. Is dat niet het dubbele van wat voorgeschreven wordt?
https://imkershop.nl/varroa-bestreiding ... clean.html
Bij zware gevallen van DWV Is er één methode die zeer efficient is en dat is al het broed afnemen en de kast opnieuw laten beginnen.
Na 2 tot 3 dagen besproei je met oxaalzuur en ze zijn zo goed als mijtenvrij. En je begint met een schone lei.
De twee kasten zou ik met rust laten. Het tellen van de dagelijkse mijtensterfte kan je vertellen of je deze moet behandelen.
In verband met roverij, ofwel heb je echte roverij. Dan zie het wel. Ofwel heb je stille roverij. Dit is moeilijker te zien. Maar het geroofde volk heeft dan geen voedsel meer. En ondanks dat je voedert komt er geen voedsel in de raten. Dus als je zegt dat ze minder voedsel in de raten hebben worden ze niet beroofd.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Teake de Jong » wo 17 aug 2016, 19:37

Tieme en Erik, bedankt voor de snelle reactie en de antwoorden op mijn vragen!

Erik, ik zal inderdaad geen ramen van mijn zwakkere volk bij de sterke volken hangen.
Ik was in het kader van raat verversing met dit mooie weer, zoals omschreven in het NBV Blogbericht, al van plan om een paar ramen met nieuwe voorbouw bij de sterke volken tussen het broed in te hangen, maar dat kon ik nog niet doen omdat alle ramen of deels volgestopt waren met voer, of nog vol met broed zaten.
Nu kan ik uit de kast met DWV mooi een of twee lege oude ramen verwijderen en die vervangen door volle broed ramen.
Hopelijk krijg ik het DWV volk voor de inwintering weer mooi op sterkte, ze deden het tot voor kort zo goed!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 aug 2016, 19:49

Teake de Jong schreef: Ik was in het kader van raat verversing met dit mooie weer, zoals omschreven in het NBV Blogbericht, al van plan om een paar ramen met nieuwe voorbouw bij de sterke volken tussen het broed in te hangen,
Adviseren zij dat om nu 17 augustus lege ramen tussen het broednest te hangen ???..... :roll: .
.Ik zou het maar naast het broednest doen .

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Teake de Jong » wo 17 aug 2016, 20:08

Joselito, het is een duhoka kast, dus met grotere ramen en en dito inhoud dan een spaarkast, daarom heb ik ze 30 ml gegeven.

Jaap, ik realiseer me dat dit blogbericht alweer meer dan een week oud is, ik volg jouw advies op!

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 aug 2016, 20:47

Teake de Jong schreef:
Jaap, ik realiseer me dat dit blogbericht alweer meer dan een week oud is, ik volg jouw advies op!

Teake
Een leeg raam tussen het broednest is altijd ....het hele jaar door ....een te grote verstoring voor een volk .
Onbegrijpelijk dat men dat adviseert .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Tieme » do 18 aug 2016, 09:50

Hi Erik,

Je hebt gelijk, ik heb alleen gereageerd op het hive clean deel....

Aan Taeke

Door nu met mierenzuur te behandelen doe je een goede behandeling (het weer is nu heel goed voor mierenzuur). De zieke bijen sterven vaak door het mierenzuur ook net als de varroa. Het kan zijn dat het volk er kleiner van wordt, maar daarna is het wel gezond. Het is daarna wel vrijwel mijtvrij en als het er nog in zit kunnen ze dan een doorstart maken. Broed bijhangen kan zeker helpen om het weer op niveau te krijgen. Het jammere van DUHOKA is wel dat je daarmee op de andere volken beste een grote aanslag doet en dit volkje meer geeft dan ze aankunnen.

Voor wat betreft de roverij: als het voer wel op is maar er niets in de kast achterblijft is er vrijwel zeker roverij. Dus daar heb je zeker last van. Voer je wel tegen het vallen van de avond? Er is hier in de buurt een hele generatie imkers getraind met het idee dat je overdag ook kunt voeren. Daarmee lok je roverij uit. Je kunt dit volkje het beste even op een andere plek zetten zodat het roven stopt.

Dus, wat ik nu zou doen is volk verplaatsen en moerenzuur erop. En dan een week later kijken wat er over is en het aantal ramen daarop aanpassen.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DWV in één van mijn volken

Bericht door Teake de Jong » zo 21 aug 2016, 09:30

Tieme, dankje wel voor de duidelijke uitleg!
Het verplaatsen gaat mij op dit moment niet lukken en ik zie nu toch wel weer meer verzegeld voer, dus hopelijk valt het mee met de roverij.
Ik voer ze tegen schemer en alle drie tegelijk.
Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat Hive Clean een goede vervanger is voor oxaalzuur en mierenzuur, maar gezien (o.a) jouw reactie zijn daar de meningen flink over verdeeld.
Ik wil geen twee behandelingen tegelijk gaan doen, dus ik maak morgen eerst mijn derde HC kuur af, daarna bekijk ik wel of ik mieren zuur alsnog in ga zetten.
Ik zie dat ze het nieuw ingehangen raam (naast het broed) in een kleine week al helemaal hebben uitgebouwd, dus het is niet allemaal kommer en kwel, ze zijn nog lekker bezig.
Het raam broed wat ik ingehangen heb kwam uit een kast die echt heel vol zat, ik hoop dat dit volk er geen gevolgen van zal hebben.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten