IJzer supplement

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Anaerobe processen in bijenvolken[IJzer supplement]

Bericht door ErikS » wo 14 sep 2016, 13:47

Hans van der Post. schreef:De imkers krijgen ongevraagd nieuwsbrieven met de volgende strekking:
Verwijderd door eindbeheerder
Op de eerste plaat ben ik maar tendele in staat om hetgeen gesteld is te beoordelen omdat ik de gevraagde "kennis van zaken niet heb". Ben iemand die veel leest en makkelijk informatie verwerkt en treed zo al enkele jaren (12+) het bijenhouden tegemoet.
Lezen, luisteren, goed nadenken en een praktisch benadering kiezen. En daarna observeren en critisch nadenken.

Het valt me op dat op de site van het citaat heel veel info wordt gegeven en deels info die ik niet kan rijmen met hetgeen ik al weet over bijen. Ook kom ik redeneringen tegen waarbij ik de stappen niet kan volgen en het lijkt dat er stappen worden overgeslagen. Plat gezegd, ik snap het niet en heb het vermoeden dat dat niet alleen aan mijn verstand en kennis ligt.
Ook mis ik het integreren van bestaande ideeen. Het lijkt alsof de schrijver een geheel eigen weg heeft gevonden om de problemen met bijen te benaderen en hij heeft een oplossing die anderen nog niet zien.
Dit kan, nieuwe ideeen vallen vaak moeizaam en ik heb mezelf ook vaker roepende in de woestijn gevoeld en maar vind de kloof tussen hetgeen ik accepteer als bruikbare denkbeelden en methoden op gebied van bijenhouden en hetgeen gesteld wordt wel erg groot. Te groot om de schrijver het voordeel van de twijfel te willen geven. Ik ga zeker geen ijzerhoudende producten kopen en in mijn bijenkasten / bijenvoeding toevoegen.

mvg

Erik.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Bart de Coo » wo 14 sep 2016, 14:25

Op de eerste plaats ben ik maar ten dele in staat om hetgeen gesteld is te beoordelen (..)
Dat gebrek aan zelfvertrouwen lijkt me misplaatst. Je laat juist zien dat je daartoe perfect in staat bent.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Alex Mönch » wo 14 sep 2016, 18:01

Varoa-mijten die in eerste instantie van bacteriën leven????????? en totaal onschuldig zijn en pas als ze alle bacteriën opgepeuzeld hebben maar aan bijen gaan zitten lurken???????? :D
Ik ruik een nieuwe aflevering voor de fabeltjes krant :D

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door maartenkleijne » wo 14 sep 2016, 18:10

2 à 3 generaties middelbare vrouwen hebben jarenlang 'staalpillen' lopen slikken totdat uit nader onderzoek was gebleken dat dat geen enkel nut had, maar eerder schadelijk was.

We gaan toch vast niet met de bijen diezelfde fout maken......
gr,
m

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door BertXXL » zo 18 sep 2016, 17:10

Ik heb het verhaal aan mijn vrouw laten lezen, die is afgestudeerd scheikundige en bio-chemicus, doch geen imker.

Op zich kan het kloppen dat de varroa mijt zich ontwikkelt door de anaerobe omstandigheden in de kast, deze omstandigheden zijn wellicht vergroot in de winter omdat de bijen dan minder lucht circuleren.

Echter nergens in de tekst of op de website wordt verklaard hoe de werking zou zijn van het Ijzer Supplement op het immuun systeem van de bijen, of hoe dit de anaerobe toestand van de kast aanpast.

Het hele verhaal hangt volgens haar aan elkaar van beweringen, zonder dat er ergens (wetenschappelijk) bewijs genoemd of naar verwezen wordt.
De bewering van de website volgende, zou je dus net zo goed (of zelfs beter) in de winter kunnen zorgen voor voldoende ventilatie, zodat de anaerobe toestand van de kast vermindert.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Alex Mönch » zo 18 sep 2016, 18:32

Ik denk dat er helemaal geen anaerobe toestanden in een kast zijn.
Om suiker/honing te kunnen verbranden,heeft een bij voldoende zuurstof nodig.
In de wintertros,waar de bijen tijdens strenge vorst,dicht op elkaar zitten,is er nog steeds voldoende zuurstof beschikbaar voor de bijen die suikers verbranden om de temperatuur te handhaven.Dit zijn niet de bijen die aan de buitenkant van de wintertros hangen,maar de bijen binnen in de tros.
Zelfs bij een volledig dichte bodem en een sterk verkleint vlieggat(7cm bij 7mm zoals ik het in een ver verleden deed)is er nog steeds voldoende zuurstof in de kast.
co2 is zwaarder dan o2 en zal dus ondanks dat er wat diffusie in de kast plaats vindt uiteindelijk toch uit de kast ontsnappen en plaats maken voor o2.
Bij een volledig open gaasbodem is er nog veel meer ventilatie en een nog lager gehalte co2.

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door BertXXL » zo 18 sep 2016, 19:15

Precies .. mijn vrouw ging echter uit van de werkhypothese, dat er anaerobe toestanden in een kast voor zou kunnen komen.

Maar zelfs met die werkhypothese geeft geen enkel bewijs dat hun spul zou kunnen werken.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Alex Mönch » zo 18 sep 2016, 19:23

Ik denk dat we het er over eens zijn,dat het hele ijzer verhaal een leuk verhaal is....niet meer en niet minder :D

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Wim Joosten » wo 21 sep 2016, 16:35

De passage van Hans verwijderd vanwege copyright.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten