Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door Kroese » zo 09 okt 2016, 22:07

Omdat mijn heide volken laat klaar waren met opvoeren heb ik Mierenzuur op 5 Oktober toegepast.
Het is laat natuurlijk, maar als de temperatuur en het weer goed zijn, kunnen er nog 1 of misschien 2 kleine generaties aan gezonde bijen geboren worden.
Omdat het me verraste wat er nog aan mijten uitvielen (ondanks de begin Aug. behandeling) heb ik op 9 Okt (vandaag) nog een kleine dosis gegeven.
Ik heb de 10 Ramers beide keren maar 10 Ml gegeven. Die zware behandelingen met een Liebich dispencer vind ik veel te straf nu in deze tijd.
Die 10 Ml van de eerste keer heeft heel goed zijn werk gedaan, zonder al te grote beroering in de volken.

Ook heb ik een aantal 6Ramers die op 2X6= 12 DuHoKa ramen stonden ook een dosis van 5 Ml MZ gegeven.

Ik gebruik de laatste jaren die keukendoekjes tussen dubbel gevouwen plastic gaas in, zodat de bijen niet direct contact hebben met de MZ doekjes. Zo vreten ze die doekjes ook niet weg. Wel wordt er flink propolis op gesmeerd.
Met die doekjes kun je de dosering beter in de hand houden. Ook gebruik ik nog steeds incidenteel bierviltjes.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ghPz6Jo1gfY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TZ6V39WOnDk[/youtube]

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door Kroese » ma 10 okt 2016, 17:59

En dan even een filmpje van 10 X 10Raams kasten.
Gisteren 10 Ml MZ opgedaan (zie boven) en ook de bodelade schoongemaakt.
Dit is wat er in 1 dag gevallen is.
De heide volken hebben het meeste val, maar ook thuisvolken hadden best nog wel wat val.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ETnHG7KjVQI[/youtube]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 okt 2016, 22:04

Dag Hennie,

leuke bijdrage en zeer leerrijk. Dank!

Ik had vragen hierover in een andere topic gesteld, maar die zijn nu niet meer van belang.
De behandeling lijkt erg doeltreffend. Veel oude mijten (en waarschijnlijk tref je ook nog veel mijten in het broed).

Verder ben ik benieuwd hoe groot de honinggordel boven het broed is. En ook gebruik je 80% mierenzuur?

vr. gr.

JP die geen goede ervaringen met verdampers heeft!
JP

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door imker Marinus » wo 12 okt 2016, 10:11

Ha Hennie,

Bedankt voor het laten zien van mogelijkheden Hennie. Ik blijf toch een beetje zoeken naar de ideale bestrijding. Tot vorig jaar gebruikte ik mierenzuur, maar toen koste me dat een paar moertjes. Bij 2 gevallen had ik de Liebig dispenser gebruikt, in een derde geval die duurdere variant. Terugkijkend zijn de hoeveelheden mierenzuur die de kast ingaan wel te groot.

Dit jaar hive clean gebruikt, blokbehandeling. Driemaal binnen 14 dagen en dat tweemaal na de oogst (eenmaal in augustus, en eenmaal later in september).

Maar jouw methode is ook de moeite waard. Dat plastic rooster, hoe kom je daar aan? En het percentage mierenzuur, hoe hoog is dat?


Vriendelijke groet,
Marinus

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door Kroese » wo 12 okt 2016, 12:49

imker Marinus schreef:Ha Hennie,

Bedankt voor het laten zien van mogelijkheden Hennie. Ik blijf toch een beetje zoeken naar de ideale bestrijding. Tot vorig jaar gebruikte ik mierenzuur, maar toen koste me dat een paar moertjes. Bij 2 gevallen had ik de Liebig dispenser gebruikt, in een derde geval die duurdere variant. Terugkijkend zijn de hoeveelheden mierenzuur die de kast ingaan wel te groot.

Dit jaar hive clean gebruikt, blokbehandeling. Driemaal binnen 14 dagen en dat tweemaal na de oogst (eenmaal in augustus, en eenmaal later in september).

Maar jouw methode is ook de moeite waard. Dat plastic rooster, hoe kom je daar aan? En het percentage mierenzuur, hoe hoog is dat?

Vriendelijke groet,
Marinus
Ja, die Liebig zeker, moet je goed mee oppassen, zoals ik al eerder schreef.
Dat plastic gaas is gewoon om broeikassen mee af te dekken tegen het sterke zonlicht. Ik heb het al eens eerder gebruikt als propolis matjes.
Die heb ik aan de meter gekocht bij een tuincentrum.
Wat ook wel wil is van die rode uien netjes, maar die vreten ze wel een beetje aan, en vind je op de bodem lade.
Die plastic matje moet je gewoon even scherp dubbel vouwen, en dan een kwart van zo'n keukendoek op leggen.
Dubbel vouwen hoeft eigenlijk niet als je plastic folie er op legt. Dan kunnen de bijen er ook niet meer tussen komen.
Kun je zo jaren blijven gebruiken, tot ze dicht geplakt zijn met propolis.
De doekjes sproei ik de eerste keer met water (net als de biervilten) om ze te laten zwellen.
Dan doe ik met de maat beker 10 ML 85% MZ op. Dat wordt dus door het sproeiwater ook al ietsje verdund.

Ondanks dat het nu kouder is blijft de MZ nog steeds wel werken, omdat het op de warmte van het volk ligt.
Maar normaal gesproken behandel ik zo laat niet meer. Maar die heidevolken hadden toch wel veel mijten, en die ben ik graag kwijt om de laatste broed cyclus nog een kans te geven. Die zou anders door de concentratie en het weinig broed geen kans meer hebben gehad.
Doe je niets, dan heb je kans dat de volken in november/december al sterk gedecimeerd of zelfs verdwenen zijn.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur op 5 en 9 Oktober

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 okt 2016, 17:55

Dag

zou je deze vraag nog willen beantwoorde aub?
Verder ben ik benieuwd hoe groot de honinggordel boven het broed is. Ga je die volken ook nog beetje opvoeren?
vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten