Stoppen met bestrijding?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door jossmits » ma 21 nov 2016, 08:42

Ik denk dat er zeker een verschil in aantal varroa zit tussen een natuurzwerm en een kunstzwerm, dat zou in het eerste jaar een verschil kunnen maken. Daarbij moet niet vergeten worden dat de groei van het aantal varroa exponentieel verloopt, een verschil in aantal varroa van een stuk of 15 begin mei levert al gauw een verschil van 1000 in september op!
Ik ken geen onderzoek waaruit blijkt dat "wilde" volken meer zwermen dan gehouden volken. Het eerder bij dit onderwerp aangehaalde onderzoek van le Comte geeft aan dat het zwermen gelijk zou zijn, wat logisch lijkt omdat zwermen een natuurlijke eigenschap is; verschil in zwermen zou alleen door rassen verklaard kunnen worden. In elk geval zwermen de "wilde" volken die ik hier ken zeker niet meer dan de gehouden volken. (gelukkig niet want ik heb nu al de handen vol aan al die zwermen).
De keuze van een behuizing is geen toevalstreffer maar ook een eigenschap. Lees het boek " honey bee democratie" van Seeley er maar op na. Dat boek gaat over de keuze van een zwerm van een nieuwe behuizing.

Jos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » ma 21 nov 2016, 09:00

Hallo Jos,

Stel, je maakt een kustzwerm met een koningin, geen broed en plaatst de kunstzwerm op de stand maar een andere plaats. maw de bijen kunnen afvliegen. Dan heb je een verzameling jonge bijen, leggende koningin en schone raat. Ik denk dat je qua samenstelling en varroa redelijk in de buurt komt van een natuurzwerm.
Daarnaast kun je een raam open broed mee verhuizen en na een week uitnemen. Dan heb je een varroa arm volk om mee te starten.

15 verschil begin mei is 4 maanden later zwaar rekenend 15*2^4........ iets van 300 mijten afhankelijk van wat je rekent voor sterfte van de varroa.

Meerdere rassen zijn zwermtraag, daar staat tegenover dat de beroemde zwarte bij waarschijnlijk is geselecteerd (onbedoeld maar volgt uit de korfteelt) op zwermdrift. Ik denk dat de logische conclusie is dat er veel spreiding in zwermneiging zit tussen individuele volken. Maar bv de buckfast staat bekend als zeer zwermtraag, niet te vergelijken met de "normale" bij.

Ik ken het boek " honey bee democratie" en de theorie van van Seeley. Maar bijen kennen alleen de omstandigheden op het moment van zwermen (en geef en neem een week of wat ervoor) de rest van het jaar kunnen ze dan niet beoordelen. Daarom schreef ik ook "Ik denk niet dat die keuze op dat moment is gebaseerd op de condities gedurende de rest van het jaar." Een perfecte plek in mei kan de zolder van een verwarmde stal zijn in de winter of een opslag waar regelmatig gelopen wordt. Bijen handelen vanuit een instinkt en dat is gebaseerd op natuurlijke omstandigheden. In onze moderne samenleving hebben we omstandigheden gecreeerd waar ze niet mee vertrouwd/op aangepast zijn.

mvg,

erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door joselito » ma 21 nov 2016, 09:48

jossmits schreef: De keuze van een behuizing is geen toevalstreffer maar ook een eigenschap. Lees het boek " honey bee democratie" van Seeley er maar op na. Dat boek gaat over de keuze van een zwerm van een nieuwe behuizing.
Ik denk toch dat je de bijen een beetje overschat. Sommige zwermen komen goed terecht en sommige niet. Doordat bijen veel zwermden overleefden ze toch. En ze kunnen zich goed aanpassen. Ook nu overleven ze zowel in grote kasten als in een paar mini plus kastjes op elkaar.
Een vriend van mij moest 5 maanden geleden naar het ziekenhuis en om zeker te zijn had hij enkele lege kasten in de buurt gezet in geval van een zwerm.Op een dag kwam er een zwerm, negeerde al de lege kasten en ging 15 meter hoog in een den hangen. En daar hangt het volk nu nog :)
Bijlagen
12.jpg

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door AnnekeW » ma 21 nov 2016, 18:53

joselito schreef: Een vriend van mij moest 5 maanden geleden naar het ziekenhuis en om zeker te zijn had hij enkele lege kasten in de buurt gezet in geval van een zwerm.Op een dag kwam er een zwerm, negeerde al de lege kasten en ging 15 meter hoog in een den hangen. En daar hangt het volk nu nog :)
Tja, die zwerm heeft niet een al te beste plek gekozen. Maar het feit dat hij NIET heeft gekozen voor de in onze ogen perfecte bijenkasten zegt misschien ook iets?
Hier zijn de plekken die zwermen kiezen eigenlijk heel beperkt en lijken mij goeie keuzes:
1. Achter de dichte luiken van een leegstaand huis
2. In ongebruikte schoorstenen
3. In het dak onder de dakpannen.
4. In een stenen muur
Ik ken geen verhalen van imkers die spontaan een zwerm bijen vonden in een lege kast (wél sporadisch als deze doordrenkt is van de geur van was en propolis)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » ma 21 nov 2016, 19:37

Anneke, Je hebt een punt maar het is wel gebeurd.
Vangkasten en korven staan ook op hoogte, blijkbaar hebben bijen een natuurlijke voorkeur voor een hoogte van 5 meter.

kopie uit imkerpedia.
De door de bijen gehanteerde selectiecriteria voor een nieuwe bijenwoning

De keuze van de bijenzwerm voor een bepaalde nestplaats is uiteraard zeer belangrijk. De nieuwe nestplaats moet onder andere voldoende groot zijn en beschutting geven tegen kou, wind en regen. Zwermen blijken de volgende voorkeuren voor bijenwoningen te hebben[1][5][6]:
liever op 5 meter hoogte dan op 1 meter hoogte,
liever een vliegopening van 12,5 centimeter dan van 75 centimeter,
liever de vliegopening aan de onderkant dan aan de bovenkant,
liever een vliegopening naar het zuiden dan naar het noorden,
liever een volume van 40, dan van 10 of 100 liter,
liever een reeds eerder door honingbijen bewoond nest (met bijenraat),
liever een bijenwoning die meer dan 300 meter van de oude bijenwoning ligt, en
liever een goed zichtbaar nest (maar deze uit onderzoek gevonden "voorkeur" kan wellicht ook worden veroorzaakt doordat dergelijke bijenwoningen gemakkelijker door de speurbijen worden gevonden).


Geen voorkeuren zijn gevonden aangaande de volgende kenmerken van bijenwoningen:
verschillende vormen van de vliegopening (spleet versus rond),
de vorm van de inhoud van de bijenwoning (kubus versus verticaal langwerpig),
tocht in de bijenwoning,
vochtigheid van de bijenwoning.

Wellicht dat de bijen de laatste twee kenmerken bij de selectie minder belangrijk vinden omdat ze hier (met behulp van propolis) zelf wat aan kunnen doen.





http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... stselectie

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door MH1995 » ma 21 nov 2016, 19:56

Als er varroatolerante volken komen, zullen die als eerste ontstaan bij Buckfast en Carnica (in mindere mate de zwarte bij en nog minder met bastaarden). Ik ben dan bang dat we (we = hobbyimkers die niet gaan/kunnen/willen telen van koninginnen) straks (zeker in het begin) afhankelijk zullen zijn van koninginnentelers en daardoor de genetische diversiteit die we nu hebben met bastaarden minder groot zal worden. Een groot deel van de imkers zal al zijn volken over zetten op varroa tolerante volken, mogelijk zelfs op 1 lijn. Ik vind het jammer dat we enkel selecteren met zuivere lijnen. Dit heeft al bij honden, katten, koeien, varkens, kippen, fruitbomen, rozen, en nog veel meer laten zien dat het er niet beter op wordt. Ik weet wel het een en ander van honden, in sommige zuivere rassen (oké bij honden wordt vooral op uiterlijk geselecteerd) moeten al andere rassen worden gekruist om onvruchtbaarheid, HD, moeilijk met ademen, verschillende syndromen, epilepsie, enz te voorkomen.
Zou het daarom niet interessant zijn als ook de hobby imkers die toch iets verder willen gaan dan enkel 4 volken in de tuin en wat honing slingeren ook mijten telt en volken selecteren waar weinig mijten vallen (hoe weinig dat misschien ook zegt) en mogelijk zelfs bij bastaarden de pintest afnemen. Wie weet zitten daar ook goede hygiënische volken tussen of krijgen we het na een aantal generaties wel beter.
Ook zou het interessant zijn dat als er volken zijn met een bepaalde tolerantie tegen de varroamijt dat de lokale vereniging wat koninginnen onder de leden uitdeelt. Bijvoorbeeld 1 koningin per lid per 10 volken. Als je daar wat extra van nateelt, maar ook erop let niet alles op F1 over te zetten je zo toch zuivere tolerante darren kweekt en deze hun tolerante genen kunnen verspreiden. Als een vereniging een groot gebied heeft verspreid je zo ook veel darren.
(Wat is eigenlijk het verschil tussen tolerantie en resistentie? In het geval van met bijenvolken die met de varroamijt kunnen leven?)

@Jos Smits.
Het idee van Tom Seeley is toch ook dat verwilderde volken overleven omdat ze zover uit elkaar staan. Jij hebt je volken waarschijnlijk thuis op een rij staan, dan vervliegt er veel meer. Gemiddeld vervliegt in een rij zo'n 20% van de bijen, wat ik enorm veel vind. Een onderzoek liet zien dat er (bijna?) geen vervlieging meer plaats vond vanaf een afstand van 30 meter. Ze deden dit door Ligustica en Carnica volken op een rij en om en om te zetten (helemaal precies herinner ik het me niet meer) en volken van diezelfde rassen 30 meter uit elkaar. Door het kleurverschil in darren konden ze mooi de vervlieging meten.
Met een vervlieging van 20% heb je met 1 ziek volk, snel al de rest ziek.
in de natuur komen gemiddeld 3 volken op 1km2 voor dat is natuurlijk niks vergeleken met 25 volken op 1 rij. Albert Muller heeft ze in een spiraal vorm staan en allemaal met een vlieggat een andere richting in. Daardoor heeft ook ieder volk zijn eigen tijdstip van het halen van nectar, stuifmeel, water en propolis. Ook wordt er in de verwilderde volken niet gekeken. Ik denk dat dat zorgt dat de warmtehuishouding niet veranderd en daardoor ook veel minder stress optreed en het overwinteren op eigen honing en niet reizen zal allemaal iets helpen. En wat denk je van de binnenkant van een boom of van een schoorsteen, dat is niet steriel glad en dus zal er overal alles worden dichtgekit met propolis zoals ook in een korf. Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb hier op het forum wel gelezen dat sommige imkers het idee hebben dat volken in korven beter overwinteren.
"Has varroa lost it's sting" van Natural Beekeeping Trust over verwilderde volken die al jaren overleven in bomen: https://youtu.be/FsvFmtgmkmI

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 21 nov 2016, 23:14

Als er varroatolerante volken komen, zullen die als eerste ontstaan bij Buckfast en Carnica (in mindere mate de zwarte bij en nog minder met bastaarden).
Hoezo??? Ik lees verschillende aannames maar weinig feiten.
JP

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door MH1995 » di 22 nov 2016, 06:51

Ik bedoel er mee te zeggen dat op Buckfast en Carnica gebied veel wordt geselecteerd op VSH, met bastaarden bijna niet, dan zullen die bastaarden achter lopen.

DeVeluwBij
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 01:41
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door DeVeluwBij » za 10 dec 2016, 04:42

Hallo allemaal,

Ik ben nog niet eens begonnen met imkeren (cursus en volk staan gepland voor 2017) dus misschien nog niet de de persoon om zich in dit topic te mengen. Sla me maar om mijn forum oren als je dat vind, heb een brede rug. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en zuig alle info op. Sinds ik me ook aangemeld heb is een handige forum knop de ongelezen berichten knop. Handig om bij te blijven. Het Varrora onderwerp komt veel terug, ik had natuurlijk al begrepen dat deze mijt een ernstig probleem voor de bijen bevolkingen is.

Zodra ik ga imkeren zou ik graag zo natuurlijk mogelijk werken. Dat zou dan betekenen geen pesticiden. Dus de kop van dit topic sprak me aan. Maar lezend over de behandelingen die toegepast worden vraag ik me af of pesticiden een juiste term is... Ik gooi als complete newbee dus maar iets in de groep, hopend op onderbouwde antwoorden die me in de imkertoekomst kunnen helpen de juiste beslissingen te nemen.

Voor zover ik lees is bijvoorbeeld oxaalzuur een natuurproduct. Dat klinkt net ff wat anders dan pesticide :wink: Is het schadelijk voor de mens? Kan het uiteindelijk in de begeerde honing terecht komen bijvoorbeeld? In hogere dosis is het schadelijk ja, beschadigd bijvoorbeeld de nierfunctie. Maar wat is een hoge dosis? Oxaalzuur en derivaten ervan komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, spinazie en postelein. Op klaverzuring na nuttig ik geregeld iets uit dit lijstje. Medici gebruiken oxaalzuur als middel tegen bloedstolling en met dit alles wil ik zeggen; Is oxaalzuur behandeling dan een pesticide behandeling? Als het zo geregeld op het menu van de meeste mensen staat, waarom zou je als imker je bijtjes er niet mee mogen helpen verlost te worden van een zeer schadelijke indringer?

Mvg Jack

peter34
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 20:06
Imker sinds: 1999
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door peter34 » za 31 dec 2016, 16:22

ik ben gestopt met oxaalzuur te gebruiken, ik gebruik sinds mei, roofmijten, en tot nu toe ben ik daar heel tevreden over

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten