Stoppen met bestrijding?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Primus » zo 20 nov 2016, 12:00

jossmits schreef:Niet bestrijden wordt al veel gedaan. In het wild namelijk. In het dorp waar ik woon, heb ik in totaal 15 "wilde" volken gevonden, in schoorstenen, holle bomen, etc. Die volken overleven perfect zonder behandeling. Zij hebben dus blijkbaar een zekere resistentie tegen varroa ontwikkeld. Ook in Nederland komen resistente "wilde" volken voor. In Zeddam zat tot een paar jaar geleden een wild volk in een holle Robinia. Dit volk verdween pas toen een paar jaar geleden deze boom gekapt werd. Op dit forum wordt wel vaker melding gemaakt van een volk in een muur of holle boom etc.
Met de wilde volken hier heb ik wat geëxperimenteerd. Ik heb zwermen van deze volken in een kast gedaan. Wat mij opviel was in de eerste plaats dat deze zwermen niet meer varroa bevatten dan de zwermen uit mijn eigen, wel behandelde, volken. Bovendien een zeer lage besmetting. Vervolgens heb ik deze zwermen niet behandeld tegen varroa. deze niet behandelde volken ontwikkelden zich prima en overleefden prima de winter. Ook de honingopbrengst in het daarop volgende seizoen was prima. Aan het eind van dat seizoen zaten deze volken echter wel vol varroa. Zodanig dat ik aan het eind van dat seizoen deze volken gewoon behandeld heb. De mijtenval bedroeg minstens 2000 stuks. Het leek mij weinig zin te hebben om met een dergelijke belasting de winter in te gaan. Toch moet je aannemen dat in het wild ze met een dergelijke belasting de winter ingaan en, zoals ik geconstateerd heb, de winter overleven.
Ik had mijn experimenten kunnen voortzetten, maar ik ben maar een klein amateurtje en het lijkt me meer iets voor onderzoekers of grotere imkers om hiermee aan de gang te gaan.

Jos
Jos,

Kontroleer je dan ook in de vroege lente of de volken nog leven? In de zomer zouden er natuurlijk zwermen terug intrekken en je het gedacht hebt dat dit nog hetzelfde volk zou zijn. Want eigenaardig in je onderzoek zeg je dat het tweede jaar deze volken wel vol mijten zitten.

MVG CP

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door jossmits » zo 20 nov 2016, 13:11

Zeker heb ik ze gecontroleerd, wat overigens best lastig is. Ik kijk eind maart of er bijen vliegen, bij voorkeur met stuifmeel. Eind maart is er zeker nog geen nieuwe zwerm en als er bijen vliegen met stuifmeel is er ook geen sprake van roverij en moet het volk de winter dus overleefd hebben.
Dat ze eind van het tweede jaar vol varroa zitten is, wat mij betreft, niet vreemd. Ik had gehoopt dat er weinig in zou zitten, wat dus niet het geval was. De besmetting was ongeveer gelijk aan volken die in de voorgaande herfst wel behandeld waren.
Overigens behandel ik, naar aanleiding van mijn ervaringen met deze volken, ook zwermen uit mijn "normale" volken in de eerste herfst niet meer tegen varroa.

Jos

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Primus » zo 20 nov 2016, 15:02

jossmits schreef:Zeker heb ik ze gecontroleerd, wat overigens best lastig is. Ik kijk eind maart of er bijen vliegen, bij voorkeur met stuifmeel. Eind maart is er zeker nog geen nieuwe zwerm en als er bijen vliegen met stuifmeel is er ook geen sprake van roverij en moet het volk de winter dus overleefd hebben.
Dat ze eind van het tweede jaar vol varroa zitten is, wat mij betreft, niet vreemd. Ik had gehoopt dat er weinig in zou zitten, wat dus niet het geval was. De besmetting was ongeveer gelijk aan volken die in de voorgaande herfst wel behandeld waren.
Overigens behandel ik, naar aanleiding van mijn ervaringen met deze volken, ook zwermen uit mijn "normale" volken in de eerste herfst niet meer tegen varroa.

Jos
Conclusie is nog steeds dat één jaar nog gaat maar het tweede problematisch wordt!!

MVG CP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Dirk Blanken » zo 20 nov 2016, 18:43

Dus als we wereldwijd 3 jaar niet behandelen hebben we resistente bijen tegen de varroa mijt???

Onmogelijk met mensen op deze wereld.

Onzin we blijven hiermee zitten, goed dat verschillende verenigingen bezig zijn om VSH bijen op te sporen en ze zo een handje te helpen.

Ik heb een aantal Primorsky en Elgon koninginnen aangeschaft eens kijken of ze verschillen vertonen.
Ev. er van natelen en misschien geven de standaanparingen resultaten.

Als ik echt verschillen zie zal ik er meer aan schaffen.

Dirk.
dertiende

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » zo 20 nov 2016, 18:49

jossmits schreef:Niet bestrijden wordt al veel gedaan. In het wild namelijk. In het dorp waar ik woon, heb ik in totaal 15 "wilde" volken gevonden, in schoorstenen, holle bomen, etc. Die volken overleven perfect zonder behandeling. Zij hebben dus blijkbaar een zekere resistentie tegen varroa ontwikkeld. Ook in Nederland komen resistente "wilde" volken voor. In Zeddam zat tot een paar jaar geleden een wild volk in een holle Robinia. Dit volk verdween pas toen een paar jaar geleden deze boom gekapt werd. Op dit forum wordt wel vaker melding gemaakt van een volk in een muur of holle boom etc.
Met de wilde volken hier heb ik wat geëxperimenteerd. Ik heb zwermen van deze volken in een kast gedaan. Wat mij opviel was in de eerste plaats dat deze zwermen niet meer varroa bevatten dan de zwermen uit mijn eigen, wel behandelde, volken. Bovendien een zeer lage besmetting. Vervolgens heb ik deze zwermen niet behandeld tegen varroa. deze niet behandelde volken ontwikkelden zich prima en overleefden prima de winter. Ook de honingopbrengst in het daarop volgende seizoen was prima. Aan het eind van dat seizoen zaten deze volken echter wel vol varroa. Zodanig dat ik aan het eind van dat seizoen deze volken gewoon behandeld heb. De mijtenval bedroeg minstens 2000 stuks. Het leek mij weinig zin te hebben om met een dergelijke belasting de winter in te gaan. Toch moet je aannemen dat in het wild ze met een dergelijke belasting de winter ingaan en, zoals ik geconstateerd heb, de winter overleven.
Ik had mijn experimenten kunnen voortzetten, maar ik ben maar een klein amateurtje en het lijkt me meer iets voor onderzoekers of grotere imkers om hiermee aan de gang te gaan.

Jos
Heb je een beeld hoelang die volken al in hun schoorsteen / holle boom zitten?

Moeilijk te begrijpen dat een volk in de "vrije" zich tegen varroa kan teweerstellen en na een jaar in een kast een grote besmetting heeft. Dus of het vervliegen is oorzaak (aannemend dat de volken bij andere volken staat) of de bijen reageren op een verandering, kastklimaat, vochtigheid, temp ??? ziet iemand andere oorzaken?

grtz,

erik.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door AnnekeW » zo 20 nov 2016, 19:03

Een kast is een door mensen uitgevonden behuizing voor bijen. Wanneer ze zelf een onderkomen zoeken, zullen ze de ideale omstandigheden uitkiezen lijkt mij? Een buurman, de school en het gemeentehuis hebben ook al sinds jaar en dag bijenvolken in schoorstenen die in ongebruik zijn geraakt. Die produceren elk jaar meerdere zwermen, en misschien is het natuurlijke zwermen ook een manier om het volk gezond te houden. De imker die mij helpt met m'n bijen heeft jarenlang zijn bijen "verwaarloosd" in die zin dat hij geen artificiele zwermen maakte, gebrek aan tijd. Sinds hij dat wél weer doet, verliest hij elke winter twee volken, evenveel als hij er splitst. Ook dat geeft te denken...

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door victort » zo 20 nov 2016, 19:07

Lijkt er soms wel enige schijn van te hebben dat ingrijpen door de mens negatieve gevolgen heeft, of het nu puur contact is met (behandelde) bijen in de omgeving of omgevingsfactoren. Maar dat ik enkel mijn, niet wetenschappelijk onderbouwde overweging. Ik merk wel dat de meningen vaak erg absoluut en weinig overweegbaar zijn bij mensen met kennis, voor- en tegenstanders. Ik denk dat elke vorm van industrie voor bijen en hun ziekten negatief kan zijn. In plaats van bijv.10 volken bij 1 iemand in de tuin, zouden er 10 volken verspreid door de buurt moeten staan. Bijen gaan in de natuur ook niet hutje mutje. Dus een evenwichtigere spreiding van bijen, zodat je besmetting over en weer vermijT :-) Maar goed, dat zijn enkel mijn simpele en 'onervaren' overwegingen..voor je het weet wordt je verhaal weggezet als Sinterklaasverzinsel :-)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door joselito » zo 20 nov 2016, 19:20

ErikS schreef: Onbegrijpelijk dat een volk in de "vrije" zich tegen varroa kan teweerstellen en na een jaar in een kast een grote besmetting heeft. Dus of het vervliegen is oorzaak (aannemend dat de volken bij andere volken staat) of de bijen reageren op een verandering, kastklimaat, vochtigheid, temp ??? ziet iemand andere oorzaken?
In de natuur zwermen ze al snel een paar maal, dus dat remt de groei van de mijten af.
Bovendien is het bewezen dat als er niet direct bijen in de buurt staan de besmetting via vervliegen veel minder is.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » zo 20 nov 2016, 19:24

AnnekeW schreef:Een kast is een door mensen uitgevonden behuizing voor bijen. Wanneer ze zelf een onderkomen zoeken, zullen ze de ideale omstandigheden uitkiezen lijkt mij? Een buurman, de school en het gemeentehuis hebben ook al sinds jaar en dag bijenvolken in schoorstenen die in ongebruik zijn geraakt. Die produceren elk jaar meerdere zwermen, en misschien is het natuurlijke zwermen ook een manier om het volk gezond te houden. De imker die mij helpt met m'n bijen heeft jarenlang zijn bijen "verwaarloosd" in die zin dat hij geen artificiele zwermen maakte, gebrek aan tijd. Sinds hij dat wél weer doet, verliest hij elke winter twee volken, evenveel als hij er splitst. Ook dat geeft te denken...
Bijen kiezen een plek om te wonen. Ik denk niet dat die keuze op dat moment is gebaseerd op de condities gedurende de rest van het jaar. Dus ideale omstandigheden zou een toevalstreffer zijn.
Een zwerm heeft een relatief schone start en ook voor de achterblijvers is de broedonderbreking gunstig qua ontwikkeling van varrao.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » zo 20 nov 2016, 19:28

victort schreef:Lijkt er soms wel enige schijn van te hebben dat ingrijpen door de mens negatieve gevolgen heeft, of het nu puur contact is met (behandelde) bijen in de omgeving of omgevingsfactoren. Maar dat ik enkel mijn, niet wetenschappelijk onderbouwde overweging. Ik merk wel dat de meningen vaak erg absoluut en weinig overweegbaar zijn bij mensen met kennis, voor- en tegenstanders. Ik denk dat elke vorm van industrie voor bijen en hun ziekten negatief kan zijn. In plaats van bijv.10 volken bij 1 iemand in de tuin, zouden er 10 volken verspreid door de buurt moeten staan. Bijen gaan in de natuur ook niet hutje mutje. Dus een evenwichtigere spreiding van bijen, zodat je besmetting over en weer vermijT :-) Maar goed, dat zijn enkel mijn simpele en 'onervaren' overwegingen..voor je het weet wordt je verhaal weggezet als Sinterklaasverzinsel :-)
Ik denk je heel dicht in de buurt zit. Het plaatsen van volken jaren achter elkaar in dezelfde kast met vaak oude ramen en naast elkaar in een bijenstal is niet optimaal voor bijen. Raatvernieuwing, grote, doorlopende en gevarieerde dracht en broedonderbreking hebben een zeer grote invloed op de gezondheid van bijen. Ter info 12 jaar imker en goed ingelezen en ingewijd in het wereldje. en kan bevestigen dat de "de meningen vaak erg absoluut en weinig overweegbaar zijn bij mensen met kennis, voor- en tegenstanders", goed opgemerkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten